'RX 6500 XT en RX 6400 van AMD hebben 4 GB geheugen'
Nieuws

'RX 6500 XT en RX 6400 van AMD hebben 4 GB geheugen'

Twee nieuwe budgetvideokaarten van AMD, de Radeon RX 6500 XT en Radeon RX 6400, zouden online al aangetroffen zijn. Volgens een bekende lekker komen beide kaarten met 4 GB aan GDDR6-geheugen.

Twitter-gebruiker @Komachi_Ensaka was de klokkenluider in kwestie. Waar de bekende ingewijde de namen of modelnummers langs heeft zien komen, is nog onduidelijk, maar de persoon in kwestie heeft wel vaker correcte voorspellingen gedaan en specificaties gelekt.

Vooral de 4 GB aan GDDR6 is opvallend; voor deze generatie aan videokaarten is dat veruit het laagste volume videogeheugen. De iets hoger gelegen RX 6600 XT, het huidige instapmodel voor AMD, komt immers met 8 GB; concurrent Nvidia gaat vooralsnog ook niet lager dan dat voor diens desktopkaarten.

Vermoedelijk draaien zowel de RX 6500 XT als de RX 6400 op AMD's Navi 24-chipset. Dezelfde gpu werd eerder al in Linux-patches aangeduid als "Beige Goby" en zou vermoedelijk over een 64-bits geheugenbus beschikken. Vooral dat laatste doet vermoeden dat ook de Infinity Cache van deze videokaarten inkrimpt; de verwachting staat op 16 MB.

Precieze specificaties blijven vooralsnog uit, maar Beige Goby als chipset is vermoedelijk gelimiteerd tot 16 compute units. Ter vergelijking: AMD's hoogvliegers uit deze generatie doen het met 80 afzonderlijke rekenkernen.

Hoe AMD de nieuwe kaarten in de markt wil zetten, is nog onzeker. De recent verschenen RX 6600 XT werd à 379 dollar als "dé 1080p-kaart" opgeworpen; deze nieuwere kaarten zouden gloednieuwe games vermoedelijk niet (stabiel) op een dergelijke resolutie kunnen draaien. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error