Renders tonen hoe Intel Arc-referentiekaart eruit kan zien
Gamer.nl
Nieuws

Renders tonen hoe Intel Arc-referentiekaart eruit kan zien

Hardware-YouTuber href="https://www.youtube.com/watch?v=Cr1tBFUjPBQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Moore's Law is Dead</a> heeft renders laten maken van een Intel Arc-referentiekaart, aan de hand van wat hij eerder hoorde over Intels eigen videokaartontwerp.

De referentiekaart in kwestie is een 2-slots dik model, voorzien van twee ventilatoren en een aardig langwerpige heatsink. Qua stroomtoevoer zou de Arc-kaart het moeten doen met een aansluiting van 8+6-pins. Intels eigen design blijft, net als Nvidia en AMD, vrij van rgb-verlichting, al lijkt de kaart her en der wel subtiel blauw op te lichten.

Neem het met een korrel zout; de renders betreffen 'niet eens' een lek. De beelden zijn gebaseerd op wat Moore's Law is Dead verwacht van de eerste generatie Intel Arc-videokaarten — in het specifiek het 'DG2-512 EU'-model, wat voor Intel Arc het paradepaardje voor desktops moet worden. 

De verwachtingen zijn gebaseerd op eerdere geruchten en geroezemoes in de industrie, alsmede een daadwerkelijk

Watch on YouTube

van dezelfde videokaart. Op die eerdere lek was ook een ietwat slankere kaart te zien, met twee soortgelijk geplaatste ventilatoren en een 'golvend' omhulsel.

Wel valt op dat het Intel-logo op de ventilatoren een oudere variant betreft. De  voor velen iconische 'swoosh' rondom de Intel-belettering wordt al enkele jaren niet meer gebruikt door de hardware-gigant. 

©GMRimport

De chip die plaats zal nemen in de vermeende videokaart is een eerste generatie Xe HPG-gpu, bestaande uit 512 execution units (EU). De gpu telt in totaal 4096 rekenkernen en zou à 396 vierkante millimeter net iets groter zijn dan Nvidia's Ampere- en AMD's RDNA2-aanbod. Daarnaast worden ook een 256-bits interface, en 16 GB aan GDDR6-geheugen op een 16 Gbps geheugenklok als zekerheden genoemd.

Intel heeft zelf nog geen officiële beelden gedeeld van de eerste Alchemist-generatie binnen de Intel Arc-lijn. Vooralsnog is ook onduidelijk wanneer Intel Arc-producten officieel in de verkoop moeten treden; daarover horen we hoogstwaarschijnlijk pas rond CES 2022 meer. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!