Renders tonen hoe Intel Arc-referentiekaart eruit kan zien
Nieuws

Renders tonen hoe Intel Arc-referentiekaart eruit kan zien

Hardware-YouTuber href="https://www.youtube.com/watch?v=Cr1tBFUjPBQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Moore's Law is Dead</a> heeft renders laten maken van een Intel Arc-referentiekaart, aan de hand van wat hij eerder hoorde over Intels eigen videokaartontwerp.

De referentiekaart in kwestie is een 2-slots dik model, voorzien van twee ventilatoren en een aardig langwerpige heatsink. Qua stroomtoevoer zou de Arc-kaart het moeten doen met een aansluiting van 8+6-pins. Intels eigen design blijft, net als Nvidia en AMD, vrij van rgb-verlichting, al lijkt de kaart her en der wel subtiel blauw op te lichten.

Neem het met een korrel zout; de renders betreffen 'niet eens' een lek. De beelden zijn gebaseerd op wat Moore's Law is Dead verwacht van de eerste generatie Intel Arc-videokaarten — in het specifiek het 'DG2-512 EU'-model, wat voor Intel Arc het paradepaardje voor desktops moet worden. 

De verwachtingen zijn gebaseerd op eerdere geruchten en geroezemoes in de industrie, alsmede een daadwerkelijk

Watch on YouTube

van dezelfde videokaart. Op die eerdere lek was ook een ietwat slankere kaart te zien, met twee soortgelijk geplaatste ventilatoren en een 'golvend' omhulsel.

Wel valt op dat het Intel-logo op de ventilatoren een oudere variant betreft. De  voor velen iconische 'swoosh' rondom de Intel-belettering wordt al enkele jaren niet meer gebruikt door de hardware-gigant. 

©GMRimport

De chip die plaats zal nemen in de vermeende videokaart is een eerste generatie Xe HPG-gpu, bestaande uit 512 execution units (EU). De gpu telt in totaal 4096 rekenkernen en zou à 396 vierkante millimeter net iets groter zijn dan Nvidia's Ampere- en AMD's RDNA2-aanbod. Daarnaast worden ook een 256-bits interface, en 16 GB aan GDDR6-geheugen op een 16 Gbps geheugenklok als zekerheden genoemd.

Intel heeft zelf nog geen officiële beelden gedeeld van de eerste Alchemist-generatie binnen de Intel Arc-lijn. Vooralsnog is ook onduidelijk wanneer Intel Arc-producten officieel in de verkoop moeten treden; daarover horen we hoogstwaarschijnlijk pas rond CES 2022 meer. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!