Reddit-gebruiker fikst kapotte Ryzen 9 5900X van 3 dollar
Nieuws

Reddit-gebruiker fikst kapotte Ryzen 9 5900X van 3 dollar

Reddit-gebruiker 'bogertonn' kocht een defecte Ryzen 9 5900X voor 3 dollar en wist de cpu zowaar weer aan de praat te krijgen.

Dat liet bogertonn zelf weten op de r/AMD-subreddit. De tech-liefhebber vond de processor bij een Amazon-retourpunt, waar het tweedehands artikel voor 3 dollar verkocht werd, gezien de chip ogenschijnlijk onherroepelijk beschadigd was. Een flinke hoeveelheid van de cruciale contactpinnetjes bleek immers verbogen.

De pinnetjes onderop een moderne processor zijn doorgaans behoorlijk fragiel. Eenmaal verbogen, is de kans klein dat ze veilig terug te buigen zijn — vaker breken de in hun geheel af of raken ze anderzijds beschadigd. Daarnaast kan één defect pinnetje al genoeg zijn om een hele processor plat te leggen, mits het een cruciaal contactpuntje blijkt. Zelf pogingen doen tot reparaties of soldeerwerk worden dan ook afgeraden, maar deze doe-het-zelver slaagde er toch in met puur het terugbuigen resultaten te boeken.

©GMRimport

Volgens bogertonn is zijn spotgoedkope Ryzen 9 5900X weer zo goed als functioneel. Alle pinnetjes zijn op eigen houtje teruggebogen en inmiddels zou de processor zelfs een Prime95-stresstest ruim vijf uur lang vol kunnen houden. In alles lijkt de processor weer functioneel en relatief stabiel. Enkel de pinnetjes waarover de interne audio-engine werkt zijn definitief defect gebleken. De interne geluidsverwerking valt dus af, maar verder lijkt de processor weer kerngezond. 

Op Reddit vraagt de doe-het-zelver voor de zekerheid nog wel of de gefikste Ryzen 9 5900X nu veilig genoeg is om als 'daily driver' gebruikt te worden, hoogstwaarschijnlijk met het oog op het behoud van de andere componenten in het systeem.

De consensus daarover lijkt duidelijk: het gros van de Reddit-gebruikers onderstreept dat de processor functioneel genoeg is, maar dat de stabiliteit mogelijk heeft geleden onder de reparatie. Sommige pinnetjes kunnen immers zwaarder belast worden, door mogelijke beschadiging aan hun parallel geplaatste contactpunten. Daarom wordt een overklok van harte afgeraden; van een ondervoltage wordt gespeculeerd dat het de stabiliteit juist zou kunnen versterken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!