OLED in laptops en de Nvidia GTX 1650
Nieuws

OLED in laptops en de Nvidia GTX 1650

Deze week in Hardware Update: oledschermen maken eindelijk hun debuut in laptops met Razer en Dell als koplopers. Vandaag lees je alles over de configuraties en wat het mag gaan kosten. Daarnaast heeft Nvidia de GTX 1650 aangekondigd voor laptops en desktops.

Nieuwe Razer Blade 15-laptop met 4K oledscherm

Razer heeft een reeks nieuwe laptops in de Blade-lijn gepresenteerd. De laptops krijgen allemaal een negende generatie Intel Core-processor en Nvidia RTX-videokaarten, maar het interessantste zijn de schermopties. De Razer Blade 15 is namelijk uit te rusten met een 4K-oledpaneel met een verversingsfrequentie van 60Hz. Met een dergelijk paneel zijn perfecte zwartweergaves mogelijk voor een nog betere beleving in games. Deze optie is helaas wel alleen beschikbaar in combinatie met een RTX 2080 Max-Q, Intel Core i7-9750H en 512 GB SSD. Het geheel kost in de VS maar liefst 3300 dollar, hoe dat vertaalt naar euro’s is nog niet bekend. Als 60Hz te weinig is of 3300 dollar te veel, dan is er ook een optie voor een 240Hz 1080p-paneel, maar dan moet je wel oled inruilen voor ips.

©GMRimport

De goedkoopste Razer Blade 15 heeft een adviesprijs van 2149 euro en krijgt een Nvidia RTX 2060 en 144Hz ips-paneel. De processor blijft het zelfde met de Intel Core i7-9750H.

Daarnaast heeft het bedrijf de Blade Pro 17 gepresenteerd. Het gaat om een nieuwe 17-inch laptop die te configureren is met dezelfde hardware als de Blade 15. Het 17,3” ips-scherm heeft een full hd resolutie en een verversingsfrequentie van 144Hz. De prijzen lopen op van 2700 euro voor het basismodel tot 3500 euro voor het model met een RTX 2080.

Nvidia introduceert GeForce GTX 1650

De langverwachte Nvidia GeForce GTX 1650 is eindelijk officieel aangekondigd door Nvidia. De GTX 1650 is uiteraard uitgerust met een Turing-chip die vergelijkbaar is met de GTX 1660 Ti en GTX 1660. De grafische chip is uitgerust met 896 CUDA cores met een boostfrequentie van 1665MHz, maar door Nvidia’s GPU Boost zal de uiteindelijke boost afhangen van de geïmplementeerde koeling. De chip krijgt 4GB GDDR5 videogeheugen met een geheugenbus van 128-bit. De meest opvallende specificatie is echter het stroomverbruik: met een opgegeven TDP van 75W is deze verbazingwekkend laag. Volgens Nvidia is de chip, ondanks het lage stroomverbruik, liefst 70% sneller dan de GTX 1050 bij 1080p-resoluties.

©GMRimport

De Nvidia GTX 1650 is per direct beschikbaar en kost 149 dollar in de VS, maar wat hij in de EU kost is nog niet bekend. Wel weten we dat de gpu ook direct beschikbaar komt in laptops zoals de Dell XPS 15.

Dell XPS 15 met GTX 1650 en oledscherm

Razer is niet de enige met een oledpaneel in een laptop, ook Dell komt binnenkort met deze nieuwe technologie. Ondanks dat de laptop nog niet officieel is aangekondigd heeft Frank Azor, hoofd van de XPS-afdeling, in een interview met The Verge een hoop sappige details bekendgemaakt. De chique laptop is in ieder geval uitgerust met een 8-core Intel Core i9-9980HK, maar naar alle waarschijnlijkheid komt er ook een optie voor de goedkopere Core i7 9750H. Het grafische deel wordt verzorgd door de nieuwe Nvidia GTX 1650 waardoor de laptop er niet alleen mooi uit ziet op kantoor, maar ook geschikt is voor lichtgewicht gamen.

©GMRimport

Net als de Razer Blade 15 krijgt deze 15-inch Dell-laptop een 4K-oledpaneel dat ontwikkeld is door Samsung. Hierdoor moet de batterijduur nog beter zijn dan voorheen en kun je genieten van het perfecte contrast. Wat de laptop precies gaat kosten is nog niet bekend, maar de prijzen zouden vergelijkbaar moeten zijn met het huidige model dat begint bij 1600 euro. Voor die prijs krijg je echter waarschijnlijk geen oled-scherm.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!