Nvidia wil RTX 3000-laptops uitrusten met AMD Ryzen 5000-processoren
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia wil RTX 3000-laptops uitrusten met AMD Ryzen 5000-processoren

Ook een week na de lancering van AMD’s Radeon RX 6000-videokaarten blijken de hardware-schappen nog angstvallig leeg. Maar dat hoeft de pret van onze Hardware Update natuurlijk niet te drukken. Schaarste voor nieuwe GPU’s en CPU’s daargelaten; de markt staat niet stil. Deze week praten we bij over Nvidia’s toekomstplannen voor laptop-hardware, de aanstormende GeForce RTX 3060 Ti en lekken rondom AMD’s nieuwe GPU-middensegment.

Nvidia’s roadmap voor laptops lekt uit

De grootste klapper is pas net binnen. Gisteravond lekte WccfTech een reeks presentatiepagina’s van Nvidia, waarop te zien is hoe de videokaartfabrikant hun huidige generatie GPU’s hoopt te mobiliseren. Laptopvarianten van Nvidia’s RTX 3080, RTX 3070 en een nader te onthullen RTX 3060 staan op de planning voor de eerste helft van 2021, met een wel erg opmerkelijke (potentiële) partner op de centrale processoren.

©GMRimport

Mobiele versies van de RTX 3000-chips mogen komend jaar ook uitwijken naar AMD’s aanstormende Ryzen 5000-processoren, zodra die ook voor laptops uitgerold worden. In Nvidia’s vorige generatie, de RTX 2000-serie, was die samenwerking nog uit den boze. Nvidia deed AMD’s 4000G-processoren (ookwel ‘Renoir’ genoemd) in de ban wegens een bottleneck op de hoeveelheid PCIe-banen — AMD bood er slechts 8, tegenover de door Nvidia geprefereerde 16.

©GMRimport

De drie eerstvolgende laptopvarianten van Nvidia’s Ampere-videokaarten kunnen nog altijd gepaard worden met Intel-processoren, maar voor laptop-gamers groeit volgend jaar dus wel de keuze in CPU. Na jarenlange verbroedering tussen Nvidia en Intel op die markt, mag concurrent AMD met hun aanstormende laptoprocessoren (de ‘Cezanne-H’ reeks) ook weer meespelen.

Nvidia verwacht de eerste mobiele versies van de RTX 3080 en RTX 3070 al in januari 2021 aan te kunnen leveren. De ietwat omlaag geschaalde RTX 3060 moet ergens in de eerste helft van het komende jaar volgen.

GeForce RTX 3060 Ti allesbehalve officieel onthuld

Nvidia heeft grondige gaten te dichten. Vorige week lekten al officiële benchmarks, gevolgd door een bevestigde lanceringsdatum van 2 december. En ja, ook deze week is het weer raak voor de GeForce RTX 3060 Ti. Dit kleinere broertje van Nvidia’s huidige instapmodel zag recentelijk niet alleen legio specificaties en beeldmateriaal loskomen, ook een rits nieuwe benchmarks met de videokaart lekte vervroegd uit.

Onder meer de Geekbench-database bood concrete details, welke deze week ook weer bevestigd werden door Nvidia’s partnerfabrikanten en -verkopers. Op hun én Nvidia’s eigen beurt lekten ook partnerontwerpen, verpakkingsdozen en foto’s van de Founder’s Edition van de nieuwe videokaart uit.

©GMRimport

Uit resultaten van Geekbench blijkt dat de RTX 3060 Ti gebruikmaakt van een deels gedeactiveerde GA104-chipset (welke ook de RTX 3070 aanvuurt), met ditmaal 4864 CUDA-kernen en 8GB GDDR6-geheugen op 14GB/s. Qua videogeheugen is de nieuwe kaart daarmee haast identiek aan de RTX 3070, met tevens eenzelfde 256-bit geheugenbus.

Hoe presteert de RTX 3060 Ti dan? Voorlopig mogen we daarvoor uitwijken naar Ashes of the Singularity, waarin de videokaart ook in de benchmark-database werd aangetroffen. Op de ‘Crazy/1080p’-instellingen trekt de kaart gemiddeld 84 frames per seconde, tegenover de 93 van de RTX 3070 — uiteraard voorzien van dezelfde centrale processor.

©GMRimport

De Nvidia GeForce RTX 3060 Ti staat nog altijd 2 december te lanceren, tegenover een nader te onthullen prijspunt — men verwacht niet meer dan 399 dollar. Afgezien van dat laatste detail (en het feit dat Nvidia’s officiële kanalen nooit over de kaart gesproken hebben) lijkt nagenoeg alle informatie rondom de RTX 3060 Ti al uitgelekt of door partners van Nvidia bevestigd.

AMD Radeon RX 6700 (XT) zou 12GB aan GDDR6 gebruiken

Terwijl AMD’s voorraad van drie nieuwe Navi 21-kaarten (de Radeon RX 6000-serie) de Benelux nog moet bereiken, komt alweer meer los over de lager in te zetten Navi 22-modellen. Software-ontwerper Patrick Schur schijnt insider-kennis te hebben over onder meer de nieuwe AMD Radeon RX 6700 en RX 6700 XT, welke hij op Twitter alvast vrijgaf.

Volgens Schur moeten de eerste twee Navi 22-kaarten beide over 12GB GDDR6-geheugen beschikken, tegenover de vaste 16GB van de drie Navi 21-gebroeders. Het volume processorkernen en kloksnelheden bleef uit, maar de lek sprak wel alvast over het gemeten stroomrendement van de RX 6700 (XT).

De Radeon RX 6700 XT zou maximaal 211 Watt TGP (total graphics power) verbruiken, waar de RX 6700 wegkomt met circa 150 Watt — mogelijk lager, maar daar is Schur nog niet zeker over. Beide waardes liggen iets hoger dan wat AMD’s respectievelijke modellen uit de vorige Navi-generatie klokken.

Schur toonde daarbij geen concrete bronnen; dus neem het gerucht vooral met een korrel zout. Eerder deze maand zou Schur ook al gesproken hebben over Tesla’s interesse om AMD’s volgende Navi 23-chips in hun auto’s te bouwen, maar ook daarvan bleef bronvermelding tot dusver uit.

Tesla-auto’s maken momenteel gebruik van Intel-processoren, maar zouden met AMD’s game-gerichte architectuur uitgebreidere entertainmentmogelijkheden in het dashboard aan kunnen bieden.

AMD’s nieuwe generatie videokaarten is sinds een week officieel gelanceerd, met vooralsnog enkel de Radeon RX 6800 (579 dollar) en RX 6800 XT (649 dollar). Het topmodel, de Radeon RX 5900 XT (999 dollar), staat 8 december aanstaande te lanceren. Daarna zou de beurt zijn aan de door Schur genoemde Radeon RX x700-modellen, maar daarover heeft AMD zelf nog geen woord gerept.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'
Gamer.nl
Nieuws

Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'

De acteur geeft zijn mening over de gebeurtenissen uit de meest recente aflevering van de HBO-serie

Acteur Pedro Pascal heeft in een interview gereageerd op de shockerende gebeurtenissen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van HBO's The Last of Us die begin deze week is uitgekomen.

Let op: hieronder wordt sterk gehint naar grote plotwendingen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us en de game The Last of Us: Part 2. Lezers worden dan ook geadviseerd alleen verder te lezen als ze de aflevering hebben gezien of de game hebben gespeeld.

Pascal, die de rol van Joel vertolkt in de HBO-verfilming van The Last of Us, liet aan Entertainment Weekly het volgende weten over wat er met zijn personage gebeurt in de serie: "Ik ben in actieve ontkenning. Ik realiseer me dat hoe ouder ik word, des te meer ik ontken wanneer iets voorbij is. Ik weet dat ik voor altijd verbonden ben aan zoveel deelnemers van de ervaring en ze onder andere omstandigheden zal blijven zien, maar nooit meer in de rol van Joel in The Last of Us. En nee, ik denk er niet veel over na, want het maakt mij verdrietig."

Ondanks dat Pascal beseft dat de gebeurtenissen uit de aflevering pijnlijk zijn - ook voor hem - noemt hij het "een briljante prestatie van de verhaalvertelling. Ik heb niets dan respect voor de hoedanigheid waarop mensen geïnvesteerd zijn in een game, televisieserie, film of boek. Ik ervaar dat zelf ook. Ik heb boeken door de kamer gesmeten omdat hun impact zoveel indruk op mij maakt."

Er volgen nog vijf aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us. Een derde seizoen, waarin het verhaal van The Last of Us: Part 2 verder verteld wordt, is ook al bevestigd. Hier is een korte teaser te zien van de aankomende derde aflevering van het tweede seizoen. Die aflevering verschijnt in de nacht van aanstaande zondag op maandag op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Michael Bay en Sydney Sweeney werken aan Out Run-verfilming
Gamer.nl
Nieuws

Michael Bay en Sydney Sweeney werken aan Out Run-verfilming

Klassieke Sega-arcadefranchise komt naar het witte doek

Er wordt gewerkt aan een live-action verfilming van Sega's klassieke racefranchise Out Run, met Michael Bay in de regiestoel en Syndey Sweeney als producent.

Deadline meldde het nieuws in eerste instantie, waarna Sega het bevestigde. De film wordt gemaakt door Universal. Vooralsnog lijkt het er niet op dat Sweeney, bekend van haar acteerwerk, een rol in de film heeft. Wel is duidelijk dat het script wordt geschreven door Jayson Rothwell, onder andere bekend van de film Polar.

Aan de kant van Sega houden Toru Nakahara en Sega-directeur Shuji Utsumi een oogje in het zeil. Nakahara werkte ook aan de drie Sonic-films en de aankomende animatieshow gebaseerd op Golden Axe. Meer details over de film zijn er op moment van schrijven nog niet.

Out Run verscheen in 1986 in de arcades en is ontwikkeld door Yu Suzuki, die ook games als Virtua Fighter, Shenmue en Space Harrier op zijn naam heeft staan. De racegame heeft diverse vervolgen en spin-offs gekregen. De laatste game in de reeks is het in 2009 verschenen OutRun Online Arcade, een consoleversie van de arcadegame OutRun 2.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!