Nvidia wil RTX 3000-laptops uitrusten met AMD Ryzen 5000-processoren
Nieuws

Nvidia wil RTX 3000-laptops uitrusten met AMD Ryzen 5000-processoren

Ook een week na de lancering van AMD’s Radeon RX 6000-videokaarten blijken de hardware-schappen nog angstvallig leeg. Maar dat hoeft de pret van onze Hardware Update natuurlijk niet te drukken. Schaarste voor nieuwe GPU’s en CPU’s daargelaten; de markt staat niet stil. Deze week praten we bij over Nvidia’s toekomstplannen voor laptop-hardware, de aanstormende GeForce RTX 3060 Ti en lekken rondom AMD’s nieuwe GPU-middensegment.

Nvidia’s roadmap voor laptops lekt uit

De grootste klapper is pas net binnen. Gisteravond lekte WccfTech een reeks presentatiepagina’s van Nvidia, waarop te zien is hoe de videokaartfabrikant hun huidige generatie GPU’s hoopt te mobiliseren. Laptopvarianten van Nvidia’s RTX 3080, RTX 3070 en een nader te onthullen RTX 3060 staan op de planning voor de eerste helft van 2021, met een wel erg opmerkelijke (potentiële) partner op de centrale processoren.

©GMRimport

Mobiele versies van de RTX 3000-chips mogen komend jaar ook uitwijken naar AMD’s aanstormende Ryzen 5000-processoren, zodra die ook voor laptops uitgerold worden. In Nvidia’s vorige generatie, de RTX 2000-serie, was die samenwerking nog uit den boze. Nvidia deed AMD’s 4000G-processoren (ookwel ‘Renoir’ genoemd) in de ban wegens een bottleneck op de hoeveelheid PCIe-banen — AMD bood er slechts 8, tegenover de door Nvidia geprefereerde 16.

©GMRimport

De drie eerstvolgende laptopvarianten van Nvidia’s Ampere-videokaarten kunnen nog altijd gepaard worden met Intel-processoren, maar voor laptop-gamers groeit volgend jaar dus wel de keuze in CPU. Na jarenlange verbroedering tussen Nvidia en Intel op die markt, mag concurrent AMD met hun aanstormende laptoprocessoren (de ‘Cezanne-H’ reeks) ook weer meespelen.

Nvidia verwacht de eerste mobiele versies van de RTX 3080 en RTX 3070 al in januari 2021 aan te kunnen leveren. De ietwat omlaag geschaalde RTX 3060 moet ergens in de eerste helft van het komende jaar volgen.

GeForce RTX 3060 Ti allesbehalve officieel onthuld

Nvidia heeft grondige gaten te dichten. Vorige week lekten al officiële benchmarks, gevolgd door een bevestigde lanceringsdatum van 2 december. En ja, ook deze week is het weer raak voor de GeForce RTX 3060 Ti. Dit kleinere broertje van Nvidia’s huidige instapmodel zag recentelijk niet alleen legio specificaties en beeldmateriaal loskomen, ook een rits nieuwe benchmarks met de videokaart lekte vervroegd uit.

Onder meer de Geekbench-database bood concrete details, welke deze week ook weer bevestigd werden door Nvidia’s partnerfabrikanten en -verkopers. Op hun én Nvidia’s eigen beurt lekten ook partnerontwerpen, verpakkingsdozen en foto’s van de Founder’s Edition van de nieuwe videokaart uit.

©GMRimport

Uit resultaten van Geekbench blijkt dat de RTX 3060 Ti gebruikmaakt van een deels gedeactiveerde GA104-chipset (welke ook de RTX 3070 aanvuurt), met ditmaal 4864 CUDA-kernen en 8GB GDDR6-geheugen op 14GB/s. Qua videogeheugen is de nieuwe kaart daarmee haast identiek aan de RTX 3070, met tevens eenzelfde 256-bit geheugenbus.

Hoe presteert de RTX 3060 Ti dan? Voorlopig mogen we daarvoor uitwijken naar Ashes of the Singularity, waarin de videokaart ook in de benchmark-database werd aangetroffen. Op de ‘Crazy/1080p’-instellingen trekt de kaart gemiddeld 84 frames per seconde, tegenover de 93 van de RTX 3070 — uiteraard voorzien van dezelfde centrale processor.

©GMRimport

De Nvidia GeForce RTX 3060 Ti staat nog altijd 2 december te lanceren, tegenover een nader te onthullen prijspunt — men verwacht niet meer dan 399 dollar. Afgezien van dat laatste detail (en het feit dat Nvidia’s officiële kanalen nooit over de kaart gesproken hebben) lijkt nagenoeg alle informatie rondom de RTX 3060 Ti al uitgelekt of door partners van Nvidia bevestigd.

AMD Radeon RX 6700 (XT) zou 12GB aan GDDR6 gebruiken

Terwijl AMD’s voorraad van drie nieuwe Navi 21-kaarten (de Radeon RX 6000-serie) de Benelux nog moet bereiken, komt alweer meer los over de lager in te zetten Navi 22-modellen. Software-ontwerper Patrick Schur schijnt insider-kennis te hebben over onder meer de nieuwe AMD Radeon RX 6700 en RX 6700 XT, welke hij op Twitter alvast vrijgaf.

Volgens Schur moeten de eerste twee Navi 22-kaarten beide over 12GB GDDR6-geheugen beschikken, tegenover de vaste 16GB van de drie Navi 21-gebroeders. Het volume processorkernen en kloksnelheden bleef uit, maar de lek sprak wel alvast over het gemeten stroomrendement van de RX 6700 (XT).

De Radeon RX 6700 XT zou maximaal 211 Watt TGP (total graphics power) verbruiken, waar de RX 6700 wegkomt met circa 150 Watt — mogelijk lager, maar daar is Schur nog niet zeker over. Beide waardes liggen iets hoger dan wat AMD’s respectievelijke modellen uit de vorige Navi-generatie klokken.

Schur toonde daarbij geen concrete bronnen; dus neem het gerucht vooral met een korrel zout. Eerder deze maand zou Schur ook al gesproken hebben over Tesla’s interesse om AMD’s volgende Navi 23-chips in hun auto’s te bouwen, maar ook daarvan bleef bronvermelding tot dusver uit.

Tesla-auto’s maken momenteel gebruik van Intel-processoren, maar zouden met AMD’s game-gerichte architectuur uitgebreidere entertainmentmogelijkheden in het dashboard aan kunnen bieden.

AMD’s nieuwe generatie videokaarten is sinds een week officieel gelanceerd, met vooralsnog enkel de Radeon RX 6800 (579 dollar) en RX 6800 XT (649 dollar). Het topmodel, de Radeon RX 5900 XT (999 dollar), staat 8 december aanstaande te lanceren. Daarna zou de beurt zijn aan de door Schur genoemde Radeon RX x700-modellen, maar daarover heeft AMD zelf nog geen woord gerept.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!