Nvidia verwijdert GameStream van Shield-apparaten
Nieuws

Nvidia verwijdert GameStream van Shield-apparaten

De GameStream-functionaliteit van Nvidia's Shield-apparaten zal in februari 2023 verdwijnen.

Dat liet Nvidia deze week weten via een bericht op diens ondersteuningspagina, waarvan ook een mail naar Shield-gebruikers werd verstuurd. Begin volgend jaar rollen updates voor de apparaten uit die de functie uit Nvidia's GeForce-app zullen verwijderen. Tot die tijd is GameStream nog onbeperkt te gebruiken.

GameStream maakt het mogelijk om vrijwel alle pc-games direct vanuit een GeForce-videokaart naar een Shield-apparaat te streamen. Nvidia's ingebakken encoder op de gpu's comprimeert de beelduitvoer intern, waardoor de (lokale) stream bespaart op bandbreedte en latentie. GameStream ondersteunt videokwaliteit op 4k-resolutie met hdr-beeldbereik, op maximaal 60 frames per seconde.

Zonder GameStream biedt Nvidia zelf geen mogelijkheid meer om games lokaal te streamen. In de kennisgeving stelt Nvidia dat fervente gebruikers van de technologie over kunnen stappen op bijvoorbeeld Steam Link of GeForce Now. Respectievelijk zijn dat Valve's lokale streamingapp voor Steam-games en het betaalde streamingabonnement van Nvidia's cloud-games. 

Op onder meer Reddit uiten Shield-gebruikers hun onvrede over Nvidia's onverwachte beëindiging van de dienst. Tientallen gamers claimen GameStream nog vaak te gebruiken op hun Shield-apparaten; enkelen menen dat het voor hun de reden was om überhaupt een Shield in huis te halen. Het merendeel stelt dat Nvidia's streamingfunctie doorgaans soepeler speelt dan Steam Link.

Een Change.org-petitie hoopt Nvidia's keuze terug te kunnen draaien. Vooralsnog heeft de gpu-gigant niet gereageerd op de ophef onder Shield-gebruikers. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error