Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers

Gpu-gigant Nvidia verscheept klaarblijkelijk een alternatieve en ietwat tragere versie van de RTX 3050, welke vooralsnog enkel in OEM-systemen teruggevonden werd.

Een eerste blijk van een alternatieve RTX 3050 dook op via webforum Weibo, waar een gebruiker een foto deelde van een vermeend vertraagde RTX 3050. Het bericht sprak over hoe "de CUDA-kernen afgesneden zijn tot 2304 stukjes", waar de originele RTX 3050 maar liefst 2560 CUDA-kernen telt.

Kort nadat het nog ongeverifieerde bericht op Weibo de ronde deed, paste Nvida de officiële webpagina voor diens GeForce RTX 3050-gpu aan. In het specificatieoverzicht blijken nu inderdaad twee verschillende afsplitsingen mogelijk. De nieuwe RTX 3050-variant biedt inderdaad 2304 CUDA-kernen, maar blijkt daarnaast ook net wat geklokt: 1,51 GHz Base en 1,76 GHz Boost, tegenover de 1,55 GHz en de 1,78 GHz van het originele model. 

Met de krimp in CUDA-kernen pakken ook de andere RTX-architecturen kleiner uit op de nieuwe gpu. Het aantal raytracing-kernen krimpt van 20 naar 18. De Tensor-kernen leveren evenals een tiende in: 72 stuks tegenover de 80 van het origineel. 

©GMRimport

De onderlinge splitsing van de RTX 3050 heeft vooralsnog geen naam of duidelijke indicatie. De originele RTX 3050 draait op Nvidia's GA106-150-chipset, dit nieuwere model maakt mogelijk gebruik van de eerder gelekte GA107-140. Beide varianten heten vanuit Nvidia gewoon "GeForce RTX 3050".

Beide RTX 3050-chips worden uiteraard wel gebundeld met dezelfde 8 GB aan GDDR6-geheugen, op een 128-bits geheugenbus. Onduidelijk is wel of de geheugenklok van 14 Gbps eventueel ook vertraagd wordt op het alternatieve model, al is het aannemelijk dat de onderlinge aanpassingen vooral bij het grafische component liggen.

Met alle waarschijnlijkheid is de ietwat zwakkere RTX 3050 bedoeld voor budget-gerichte OEM-systeembouwers. Of de alternatieve RTX 3050 uiteindelijk ook op de consumentenmarkt verkocht zal worden, blijft onduidelijk. Vooralsnog dook de alternatieve RTX 3050-kaart enkel op in pre-built systemen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!