'Nvidia rolt Super-uitgaves van mobiele gpu's begin 2022 uit'
Nieuws

'Nvidia rolt Super-uitgaves van mobiele gpu's begin 2022 uit'

Volgens een ingewijde op Twitter verschijnen Nvidia's Super-uitgaves van mobiele Ampere-gpu's ergens begin volgend jaar. Het gerucht volgt een eerdere lek op, waarbij Lenovo de Super-gpu's al kortstondig in hun roadmap noemde.

De vermeende lek komt van Twitter-gebruiker @greymon55, die vooralsnog geen juiste voorspellingen op zijn naam heeft staan. Naast een globale release-periode die nu op de planning zou staan, werd verder geen nieuwe informatie verstrekt.

De claim op Twitter komt kort na een eerdere lek over de vermeende Super-modellen. Op de website van fabrikant Lenovo waren eind vorig maand laptops te vinden die klaarblijkelijk in de toekomst ook met Super-varianten van de Ampere-gpu's geleverd zouden worden.  

Lenovo noemde een GeForce RTX 3070 Super met 8GB GDDR6 en een GeForce RTX 3080 Super met 16GB GDDR6. Beide nu verkrijgbare non-Super-modellen zijn met dezelfde hoeveelheid videogeheugen te leveren. Het 'Super' maken van de bestaande gpu's zit hoogstwaarschijnlijk in het opvoeren van de kloksnelheden, alsmede misschien het versnellen van het geheugen. 

De mobiele GeForce RTX 3080 maakt al gebruik van de gehele GA104-gpu. Een Super-model zou daarom mogelijk op een andere chipset kunnen draaien. In het verleden sijpelde al iets door over een GA103(S)-gpu, maar bekend ingewijde @kopite7kimi claimde eerder nog dat die grotere chipset dood verklaard zou moeten zijn.

©GMRimport

De desktop-varianten van dezelfde videokaarten hebben reeds Ti-opvolgers gekregen. Vermoedelijk rolt Nvidia voor die modellen dan ook geen Super-varianten uit.

Gedurende de laatste twee generaties zijn zowel de Ti- als Super-noemers vrij chaotisch door elkaar gebruikt. Nvidia zou hierbij een poging kunnen doen de twee refreshes te onderscheiden: Ti's voor desktop, Super's voor laptops. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error