Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn
Nieuws

Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn

Elke gamer heeft inmiddels de afkorting “DLSS” wel eens voorbij zien komen, maar zelfs van Nvidia’s eigen website wordt het niet duidelijk wat het nou precies is. In dit artikel lees wat het doet, waarom je het wil en wat er voor nodig is.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Nvidia Deep Learning Super Sampling, of DLSS in het kort, bestaat sinds de lancering van de RTX 2000-videokaarten in 2018 en wordt in steeds meer games ondersteund. Dat is opvallend, want de meeste merk-exclusieve technieken zijn gedoemd om te falen. Wat maakt deze techniek dan zo bijzonder? Waarschijnlijk het feit dat het tegelijkertijd je framerate én beeldkwaliteit kan verhogen. In de eerste versie van DLSS gaf het voornamelijk een prestatieboost ten koste van de beeldkwaliteit, maar inmiddels zijn we aanbeland bij DLSS 2.0 en gaat de beeldkwaliteit er in veel gevallen daadwerkelijk op vooruit. 

©GMRimport

Nvidia weet deze belofte (deels) waar te maken door de game eerst op een lagere resolutie te renderen, om vervolgens met de kracht van artificiële intelligentie de resolutie weer te verhogen tot dat van je monitor. Hoewel het basismateriaal dus minder details bevat, de resolutie is immers lager, kan je videokaart toch meer details terugtoveren dan er zijn weggehaald. Dit is mogelijk doordat de AI getraind is op supercomputers met opnames uit games met uitzonderlijk hoge resolutie. De AI weet dus hoe een game er in hoge resolutie uit zou moeten zien en gebruikt de lage resolutie beelden uit jouw game als een soort referentiemateriaal. Gekartelde randjes zijn daarmee verleden tijd, hele fijne lijnen worden beter weergegeven en omdat de game in een lagere resolutie wordt gerenderd, is de framerate hoger. 

Prestatie of kwaliteit

Er zijn echter wel enkele kanttekeningen. De kwaliteit-instellingen van DLSS en de gekozen resolutie hebben namelijk een groot effect op de verhouding tussen kwaliteit en prestatie. Als de gamedeveloper niks verbouwt aan DLSS, krijg je van Nvidia drie opties: kwaliteit, gebalanceerd en prestatie. Hierbij wordt de ingestelde resolutie verlaagd met respectievelijk een factor 1.5, 1.72 en 2.0. Dat betekent dus dat als de game staat ingesteld op 1080p en DLSS op prestatie, de game wordt gerenderd op 1080/2 = 540p. Die resolutie is natuurlijk enorm makkelijk voor je videokaart om te renderen met hoge framerates als gevolg, maar zelfs de beste AI kan daar geen gedetailleerd plaatje meer van maken. Alles wordt waziger, waardoor het lijkt alsof er een dun laagje vaseline over je scherm heen is gesmeerd. 

©GMRimport

©GMRimport

Bij de kwaliteit-instelling zien we iets totaal anders gebeuren. De framerate is nog altijd hoger dan zonder DLSS, de videokaart kan de game immers op een 1.5 maal zo lage resolutie te renderen, maar de AI heeft genoeg informatie om er een mooier plaatje van te maken. Het effect is het duidelijkst zichtbaar bij tekst die in de game ver weg staat. Als we bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 instellen op 4K-resolutie, is de tekst op de neon-borden op de hoge flats iets beter leesbaar met DLSS dan zonder en is de framerate met DLSS ook nog eens 25% hoger. Het is echter niet alleen tekst dat baat heeft bij DLSS. Hekwerk, draden en baksteen muren zijn duidelijker en hebben minder kartelige randjes met DLSS geactiveerd.  

©GMRimport

Zoals verwacht verbetert DLSS niet overal de beeldkwaliteit bij de kwaliteit-instelling. Als je goed kijkt zie je dat hele fijne details met een laag contrast te lijden hebben onder het verlagen van de resolutie. De AI is niet goed in staat om die details terug te brengen, waardoor bijvoorbeeld de structuur van asfalt iets vervaagt. Tijdens het gamen merk je hier echter weinig van en de beeldkwaliteit gaat er op andere plekken zo veel op vooruit dat het een no-brainer is om DLSS in te schakelen. 

Nvidia RTX

Helaas is DLSS niet voor iedereen weggelegd. Zoals je misschien al wel had verwacht, is Nvidia DLSS alleen beschikbaar op laptops en desktops met een RTX-videokaart. Alleen deze videokaarten beschikken namelijk over de Tensor-kernen die de AI nodig heeft om efficiënt te kunnen werken. Een goed voorbeeld van een systeem met een RTX-videokaart is de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop van slechts 2,4kg beschikt over een RTX 3060 voor het gebruik van DLSS en heeft een dikke AMD Ryzen 7-5800H-processor. Gamen en streamen tegelijkertijd is dus geen enkel probleem. Door DLSS te gebruiken kun je alles uit het 144Hz IPS-scherm halen voor nog vloeiendere beelden. Natuurlijk is er ook een toetsenbord met rgb-verlichting en goed geluid van de Bang & Olufson speakers met HP Audioboost om vervorming te voorkomen. Wie graag klust aan zijn of haar laptop zal ook blij zijn om te horen dat je eenvoudig zelf het DRAM en de SSD kunt vervangen.

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover een nuttige video gemaakt, mocht je DLSS ook in actie willen zien.

Watch on YouTube

Conclusie

DLSS is op het moment misschien wel de grootste reden om een Nvidia-videokaart te verkiezen boven een exemplaar van AMD. Voornamelijk de kwaliteit-instelling levert tegelijkertijd mooiere beelden en hogere framerates op. Dat is een combinatie van features die we een paar jaar geleden nog als 'onmogelijk' en 'marketing onzin' zouden hebben bestempeld. Wil je meer weten over OMEN? Kijk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend
Nieuws

Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend

De prijzen worden op 13 december uitgereikt

De vijf games die meedingen naar de Game of the Year-prijs tijdens The Game Awards 2024 zijn bekend.

De genomineerden werden vanavond om 18.00 uur bekendgemaakt. FromSoftware’s Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Atlus’ Metaphor ReFantazio, LocalThunks Balatro, Square Enix’ Final Fantasy 7 Rebirth en Team Asobi’s Astro Bot maken kans om uitgeroepen te worden tot game van het jaar.

View post on X

The Game Awards 2024-ceremonie vindt in de nacht van 12 op 13 december plaats. Van 01.30 tot 05.00 uur is de show live vanuit het Peacock Theatre in Los Angeles te bekijken. Op onder andere Twitch en YouTube is de uitzending te volgen. Geoff Keighley doet zoals elk jaar de presentatie. Ook leuk om te vermelden is dat Gamer.nl, samen met zustersite Power Unlimited, het enige outlet uit de Benelux dat een stem heeft uitgebracht voor de selectie.

Uiteraard zijn er genomineerden in allerlei categorieën. Zo zijn er prijzen per genre, maar ook voor beste acteerprestatie, beste schrijfwerk en beste eSporter. Hier zijn alle genomineerden te vinden. Ze zijn ook in de video hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2
Nieuws

Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2

Ook drie andere VR-games voor PlayStation 5 uitgelicht

Sony heeft updates gegeven over vijf aankomende PlayStation VR 2-games. Het gaat onder meer om Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassintation, die beide zijn voorzien van een releasedatum. Laatstgenoemde games komt later dan eerder werd aangekondigd.

Via PlayStation Blog is al het nieuws te bekijken. Vrijwel alle uitgelichte PSVR2-titels komen dit jaar nog uit, met uitzondering van Hitman World of Assassination die een paar maanden later komt dan verwacht. Die game had in december moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft iets meer tijd nodig: hij verschijnt op 27 maart 2025. Mare, een avonturengame vol met puzzels, is vanaf nu te spelen.

View post on X

Trombone Champ: Unflattened, een heruitgave van de ritmische game uit 2022, bevat naast ondersteuning voor de adaptive triggers van de VR-set ook nieuwe muziek, twintig nieuwe trombones om vrij te spelen en vijftig nieuwe verzamelkaarten. De game komt later deze maand op 26 november naar PSVR2.

View post on X

Masters of Light, een actie-avonturengame die momenteel alleen via Meta Quest-systemen speelbaar is, komt op 18 december naar PSVR2. Spelers kruipen in de huid van The Wanderer, een wezen dat lichtkrachten gebruikt om schaduwvijanden uit te schakelen. De game maakt gebruik van de eye tracking-functie van de PSVR2 en haptic feedback. De game draait met een verversingssnelheid van 90 hertz.

View post on X

Alien: Rogue Incursion werd deze zomer al aangekondigd, maar de sci-fi horrorgame heeft nu ook een releasedatum. De game van Survivors is officieel goud gegaan en verschijnt op 19 december. In Alien: Incursion beleef je een uniek verhaal binnen het Alien-universum. Na een mislukt experiment om superwezens te creëren komen spelers tegenover nieuwe, extra sterke Xenomorphs te staan.

View post on X

Zoals gezegd zou Hitman World of Assassination komende maand moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft meer tijd nodig voor Agent 47’s debuut op de PSVR2. Op 27 maart 2025 maakt hij zijn opwachting in VR, waar hij in twintig nieuwe gebieden jacht maakt op zijn doelen. Door middel van adaptive triggers en haptic feedback kunnen spelers interactie hebben met de omgeving en gebaren gebruiken om acties uit te voeren.\

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!