Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn
Nieuws

Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn

Elke gamer heeft inmiddels de afkorting “DLSS” wel eens voorbij zien komen, maar zelfs van Nvidia’s eigen website wordt het niet duidelijk wat het nou precies is. In dit artikel lees wat het doet, waarom je het wil en wat er voor nodig is.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Nvidia Deep Learning Super Sampling, of DLSS in het kort, bestaat sinds de lancering van de RTX 2000-videokaarten in 2018 en wordt in steeds meer games ondersteund. Dat is opvallend, want de meeste merk-exclusieve technieken zijn gedoemd om te falen. Wat maakt deze techniek dan zo bijzonder? Waarschijnlijk het feit dat het tegelijkertijd je framerate én beeldkwaliteit kan verhogen. In de eerste versie van DLSS gaf het voornamelijk een prestatieboost ten koste van de beeldkwaliteit, maar inmiddels zijn we aanbeland bij DLSS 2.0 en gaat de beeldkwaliteit er in veel gevallen daadwerkelijk op vooruit. 

©GMRimport

Nvidia weet deze belofte (deels) waar te maken door de game eerst op een lagere resolutie te renderen, om vervolgens met de kracht van artificiële intelligentie de resolutie weer te verhogen tot dat van je monitor. Hoewel het basismateriaal dus minder details bevat, de resolutie is immers lager, kan je videokaart toch meer details terugtoveren dan er zijn weggehaald. Dit is mogelijk doordat de AI getraind is op supercomputers met opnames uit games met uitzonderlijk hoge resolutie. De AI weet dus hoe een game er in hoge resolutie uit zou moeten zien en gebruikt de lage resolutie beelden uit jouw game als een soort referentiemateriaal. Gekartelde randjes zijn daarmee verleden tijd, hele fijne lijnen worden beter weergegeven en omdat de game in een lagere resolutie wordt gerenderd, is de framerate hoger. 

Prestatie of kwaliteit

Er zijn echter wel enkele kanttekeningen. De kwaliteit-instellingen van DLSS en de gekozen resolutie hebben namelijk een groot effect op de verhouding tussen kwaliteit en prestatie. Als de gamedeveloper niks verbouwt aan DLSS, krijg je van Nvidia drie opties: kwaliteit, gebalanceerd en prestatie. Hierbij wordt de ingestelde resolutie verlaagd met respectievelijk een factor 1.5, 1.72 en 2.0. Dat betekent dus dat als de game staat ingesteld op 1080p en DLSS op prestatie, de game wordt gerenderd op 1080/2 = 540p. Die resolutie is natuurlijk enorm makkelijk voor je videokaart om te renderen met hoge framerates als gevolg, maar zelfs de beste AI kan daar geen gedetailleerd plaatje meer van maken. Alles wordt waziger, waardoor het lijkt alsof er een dun laagje vaseline over je scherm heen is gesmeerd. 

©GMRimport

©GMRimport

Bij de kwaliteit-instelling zien we iets totaal anders gebeuren. De framerate is nog altijd hoger dan zonder DLSS, de videokaart kan de game immers op een 1.5 maal zo lage resolutie te renderen, maar de AI heeft genoeg informatie om er een mooier plaatje van te maken. Het effect is het duidelijkst zichtbaar bij tekst die in de game ver weg staat. Als we bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 instellen op 4K-resolutie, is de tekst op de neon-borden op de hoge flats iets beter leesbaar met DLSS dan zonder en is de framerate met DLSS ook nog eens 25% hoger. Het is echter niet alleen tekst dat baat heeft bij DLSS. Hekwerk, draden en baksteen muren zijn duidelijker en hebben minder kartelige randjes met DLSS geactiveerd.  

©GMRimport

Zoals verwacht verbetert DLSS niet overal de beeldkwaliteit bij de kwaliteit-instelling. Als je goed kijkt zie je dat hele fijne details met een laag contrast te lijden hebben onder het verlagen van de resolutie. De AI is niet goed in staat om die details terug te brengen, waardoor bijvoorbeeld de structuur van asfalt iets vervaagt. Tijdens het gamen merk je hier echter weinig van en de beeldkwaliteit gaat er op andere plekken zo veel op vooruit dat het een no-brainer is om DLSS in te schakelen. 

Nvidia RTX

Helaas is DLSS niet voor iedereen weggelegd. Zoals je misschien al wel had verwacht, is Nvidia DLSS alleen beschikbaar op laptops en desktops met een RTX-videokaart. Alleen deze videokaarten beschikken namelijk over de Tensor-kernen die de AI nodig heeft om efficiënt te kunnen werken. Een goed voorbeeld van een systeem met een RTX-videokaart is de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop van slechts 2,4kg beschikt over een RTX 3060 voor het gebruik van DLSS en heeft een dikke AMD Ryzen 7-5800H-processor. Gamen en streamen tegelijkertijd is dus geen enkel probleem. Door DLSS te gebruiken kun je alles uit het 144Hz IPS-scherm halen voor nog vloeiendere beelden. Natuurlijk is er ook een toetsenbord met rgb-verlichting en goed geluid van de Bang & Olufson speakers met HP Audioboost om vervorming te voorkomen. Wie graag klust aan zijn of haar laptop zal ook blij zijn om te horen dat je eenvoudig zelf het DRAM en de SSD kunt vervangen.

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover een nuttige video gemaakt, mocht je DLSS ook in actie willen zien.

Watch on YouTube

Conclusie

DLSS is op het moment misschien wel de grootste reden om een Nvidia-videokaart te verkiezen boven een exemplaar van AMD. Voornamelijk de kwaliteit-instelling levert tegelijkertijd mooiere beelden en hogere framerates op. Dat is een combinatie van features die we een paar jaar geleden nog als 'onmogelijk' en 'marketing onzin' zouden hebben bestempeld. Wil je meer weten over OMEN? Kijk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!