Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn
Nieuws

Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn

Elke gamer heeft inmiddels de afkorting “DLSS” wel eens voorbij zien komen, maar zelfs van Nvidia’s eigen website wordt het niet duidelijk wat het nou precies is. In dit artikel lees wat het doet, waarom je het wil en wat er voor nodig is.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Nvidia Deep Learning Super Sampling, of DLSS in het kort, bestaat sinds de lancering van de RTX 2000-videokaarten in 2018 en wordt in steeds meer games ondersteund. Dat is opvallend, want de meeste merk-exclusieve technieken zijn gedoemd om te falen. Wat maakt deze techniek dan zo bijzonder? Waarschijnlijk het feit dat het tegelijkertijd je framerate én beeldkwaliteit kan verhogen. In de eerste versie van DLSS gaf het voornamelijk een prestatieboost ten koste van de beeldkwaliteit, maar inmiddels zijn we aanbeland bij DLSS 2.0 en gaat de beeldkwaliteit er in veel gevallen daadwerkelijk op vooruit. 

©GMRimport

Nvidia weet deze belofte (deels) waar te maken door de game eerst op een lagere resolutie te renderen, om vervolgens met de kracht van artificiële intelligentie de resolutie weer te verhogen tot dat van je monitor. Hoewel het basismateriaal dus minder details bevat, de resolutie is immers lager, kan je videokaart toch meer details terugtoveren dan er zijn weggehaald. Dit is mogelijk doordat de AI getraind is op supercomputers met opnames uit games met uitzonderlijk hoge resolutie. De AI weet dus hoe een game er in hoge resolutie uit zou moeten zien en gebruikt de lage resolutie beelden uit jouw game als een soort referentiemateriaal. Gekartelde randjes zijn daarmee verleden tijd, hele fijne lijnen worden beter weergegeven en omdat de game in een lagere resolutie wordt gerenderd, is de framerate hoger. 

Prestatie of kwaliteit

Er zijn echter wel enkele kanttekeningen. De kwaliteit-instellingen van DLSS en de gekozen resolutie hebben namelijk een groot effect op de verhouding tussen kwaliteit en prestatie. Als de gamedeveloper niks verbouwt aan DLSS, krijg je van Nvidia drie opties: kwaliteit, gebalanceerd en prestatie. Hierbij wordt de ingestelde resolutie verlaagd met respectievelijk een factor 1.5, 1.72 en 2.0. Dat betekent dus dat als de game staat ingesteld op 1080p en DLSS op prestatie, de game wordt gerenderd op 1080/2 = 540p. Die resolutie is natuurlijk enorm makkelijk voor je videokaart om te renderen met hoge framerates als gevolg, maar zelfs de beste AI kan daar geen gedetailleerd plaatje meer van maken. Alles wordt waziger, waardoor het lijkt alsof er een dun laagje vaseline over je scherm heen is gesmeerd. 

©GMRimport

©GMRimport

Bij de kwaliteit-instelling zien we iets totaal anders gebeuren. De framerate is nog altijd hoger dan zonder DLSS, de videokaart kan de game immers op een 1.5 maal zo lage resolutie te renderen, maar de AI heeft genoeg informatie om er een mooier plaatje van te maken. Het effect is het duidelijkst zichtbaar bij tekst die in de game ver weg staat. Als we bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 instellen op 4K-resolutie, is de tekst op de neon-borden op de hoge flats iets beter leesbaar met DLSS dan zonder en is de framerate met DLSS ook nog eens 25% hoger. Het is echter niet alleen tekst dat baat heeft bij DLSS. Hekwerk, draden en baksteen muren zijn duidelijker en hebben minder kartelige randjes met DLSS geactiveerd.  

©GMRimport

Zoals verwacht verbetert DLSS niet overal de beeldkwaliteit bij de kwaliteit-instelling. Als je goed kijkt zie je dat hele fijne details met een laag contrast te lijden hebben onder het verlagen van de resolutie. De AI is niet goed in staat om die details terug te brengen, waardoor bijvoorbeeld de structuur van asfalt iets vervaagt. Tijdens het gamen merk je hier echter weinig van en de beeldkwaliteit gaat er op andere plekken zo veel op vooruit dat het een no-brainer is om DLSS in te schakelen. 

Nvidia RTX

Helaas is DLSS niet voor iedereen weggelegd. Zoals je misschien al wel had verwacht, is Nvidia DLSS alleen beschikbaar op laptops en desktops met een RTX-videokaart. Alleen deze videokaarten beschikken namelijk over de Tensor-kernen die de AI nodig heeft om efficiënt te kunnen werken. Een goed voorbeeld van een systeem met een RTX-videokaart is de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop van slechts 2,4kg beschikt over een RTX 3060 voor het gebruik van DLSS en heeft een dikke AMD Ryzen 7-5800H-processor. Gamen en streamen tegelijkertijd is dus geen enkel probleem. Door DLSS te gebruiken kun je alles uit het 144Hz IPS-scherm halen voor nog vloeiendere beelden. Natuurlijk is er ook een toetsenbord met rgb-verlichting en goed geluid van de Bang & Olufson speakers met HP Audioboost om vervorming te voorkomen. Wie graag klust aan zijn of haar laptop zal ook blij zijn om te horen dat je eenvoudig zelf het DRAM en de SSD kunt vervangen.

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover een nuttige video gemaakt, mocht je DLSS ook in actie willen zien.

Watch on YouTube

Conclusie

DLSS is op het moment misschien wel de grootste reden om een Nvidia-videokaart te verkiezen boven een exemplaar van AMD. Voornamelijk de kwaliteit-instelling levert tegelijkertijd mooiere beelden en hogere framerates op. Dat is een combinatie van features die we een paar jaar geleden nog als 'onmogelijk' en 'marketing onzin' zouden hebben bestempeld. Wil je meer weten over OMEN? Kijk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!