Nvidia Broadcast kan nu ook oogcontact 'deepfaken'
Nvidia heeft de Broadcast-applicatie geüpdatet met een functie die, met behulp van ai, het oogcontact in videocontent verbetert.
De zogenaamde Eye Contact-functie bevindt zich sinds Nvidia Broadcast 1.4.0 in een bètafase. Nvidia's software-suite voor content creators kon eerder al beeldruis verminderen en de audio van een presentator slim isoleren, maar 'nept' nu optioneel ook oogcontact met de kijker.
De nieuwe functie werd direct met livecontent, maar kan ook vooraf opgenomen video's verwerken. In beide gevallen worden de Tensor-kernen van RTX-kaarten gebruikt om dwalende blikken te vervangen met direct oogcontact richting de kijker. Nvidia's artificiële intelligentie (ai) is getraind om allerlei verschillende ogen te kunnen manipuleren, inclusief verschillende kleuren en het knipperen van de ogen.
Nvidia heeft vooralsnog geen eigen promotievideo voor de nieuw functionaliteiten gepubliceerd, zoals dat voor eerdere updates aan de software wel het geval was. Sinds de livegang van de update duiken echter wel andere demonstratieve video's op, zoals een zij-aan-zijvergelijking van The Verge-schrijver Mitchel Clark:
Voor de Eye Contact-functionaliteit is, net als de rest van Nvidia Broadcast, minimaal een RTX 2060-videokaart vereist. Vrijwel elke GeForce RTX-videokaart beschikt over de vereiste Tensor-kernen om de ai-gedreven retoucheringen te kunnen implementeren.
Naast Eye Contact levert de 1.4.0-versie van Nvidia Broadcast voor het eerst ook vignettering, alsmede verdere verbeteringen voor 'virtuele achtergronden' zonder een greenscreen.