Nvidia brengt DLSS naar Unreal Engine 5, Unity en Linux
Nvidia's Deep Learning Super Sampling (DLSS) technologie komt naar nog meer games en platformen. Per href="https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/june-2021-rtx-dlss-game-update/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">blogpost</a> kondigde de groene videokaartgigant uitbreidingen naar Unreal Engine 5, Unity 2021.2 en Linux-besturingssystemen, alsmede een handvol nieuwe spellen.
DLSS moet vooral breder ondersteund kunnen worden. De implementatie in Epic Games' nieuwe Unreal Engine 5 is vanaf heden al realiteit, met binnenkort ook Unity 2021.2 in het verschiet. Via Valve's Proton-software wil Nvidia de upscaletechnologie vanaf morgen ook naar Linux-systemen brengen. Dat betreft aanvankelijk alleen de Vulkan API, maar DLSS zal later ook daar DirectX 12 aandoen.
Momenteel werkt de DLSS-resolutievergroting in 55 verschillende pc-games, met binnenkort nog drie nieuwe toevoegingen. Onder meer Doom Eternal, Lego Builder's Journey en Rust ondersteunen binnen de komende twee weken ook DLSS. Onder meer Red Dead Redemption 2 en het aanstormende The Ascent zullen DLS22 binnenkort ook meenemen.
Recentelijk werd ook Rainbow Six Siege al voorzien van DLSS-ondersteuning, wat later het eerste geval van DLSS 2.2 leek te zijn. De upscaling beperkt zich wel tot Vulkan-versie van de populaire shooter, maar toont al snel prestatiebonussen à 50 procent op 4k-resoluties. De 2.2-editie kan niet alleen opschalen tot 8k, maar beschikt ook over slimmere en scherpere algoritmes, met minder hinderlijke artefacten.
De heugelijke aankondigingen komen overigens niet uit het niets. Morgen lanceert concurrent AMD het eigen FidelityFX Super Resolution (FSR), evenals een slimme upscaling-techniek. Nvidia's resolutievergroting werkt enkel met selecte videokaarten uit de laatste twee generatie (Turing en Ampere), waar FSR in theorie op veel meer verschillende gpu's en apparaten zou kunnen werken.