Noctua NH-P1 is een gigantische, volledig passieve cpu-koeler
Nieuws

Noctua NH-P1 is een gigantische, volledig passieve cpu-koeler

Anno 2019 al onthuld op een Computex-beurs, maar nu href="https://noctua.at/en/nh-p1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officieel</a> op de markt: de NH-P1 is koelveteraan Noctua's eerste geheel ventilatorloze processorkoeler. Het aardig omvangrijke metalen blok kent een richtprijs van 109,90 euro.

Volgens Noctua is de passieve NH-P1 geschikt voor goedgebouwde, geheel ventilatorloze systemen. Voor de allerzwaarste processoren voldoet de koelkracht mogelijk niet, maar Noctua verzekert dat rendementsrijke cpu's prima uit de voeten kunnen zonder fans. Voor de zekerheid heeft Noctua een processor-compatibiliteitslijst opgesteld.

Mocht een tochtje op zijn tijd toch nodig zijn, dan kan de NH-P1 verrijkt worden met een 120mm case fan aan de bovenzijde. Middels een setje meegeleverde haakjes zijn tal van universele ventilatoren alsnog aan de koelvinnen te monteren.

©GMRimport

Het koelblok in kwestie bestaat uit zes koperen heatpipes, en dertien dikke aluminium koelvinnen — alles geheel vernikkeld. Om de cohesie tussen beide te verbeteren, zijn de hittepijpen en vinnen aan elkaar gesoldeerd, in plaats van enkel tegen elkaar gedrukt. 

Ondanks de stevige grootte van 158 x 154 x 152 millimeter (hoogte x breedte x diepte) is het koelblok ontworpen om andere hardware tegemoet te komen. Op bijvoorbeeld de populaire LGA1200- en AM4-sockets conflicteert de koeler niet met RAM-schijven of onderliggende PCIe-aansluitingen. Dat gaat ook op voor veel micro-ATX moederborden, al blijkt niet elk moederbord even makkelijk daarin.

De Noctua NH-P1 is in mondjesmaat al (internationaal) verkrijgbaar. Op het moment van schrijven beperkt het Nederlandse aanbod zich vooral tot Amazon.nl. De fabrieksgarantie geldt, zoals wel vaker bij Noctua's koelers, een stevige zes jaar.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error