Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan
Nieuws

Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan

Nvidia’s DLSS 2.2-upscaling lijkt ghosting-effecten aanzienlijk te verminderen. De vernieuwde versie vermindert schimvorming uit andere frames, zo blijkt in href="https://www.youtube.com/watch?v=dtbqJXb1UDw" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Digital Foundry’s video-analyse</a> van Nvidia’s laatste DLSS-update.

Ghosting slaat op het onwenselijke verschijnsel van ‘schimmen’ in game-beelden. Snel bewegende objecten laten bijtijds onbedoelde spiegelingen achter, die mogelijk een paar beeldjes blijven bestaan, eer ze weggepoetst worden. Nvidia’s upscalingtechniek, Deep Learning Super Sampling (DLSS), schaalt resoluties met een ai-gedreven algoritme omhoog, maar helpt daarmee soms ghosting juist in de hand.

Nvidia heeft het probleem zelf zelden aangehaald, maar de laatste versie van DLSS 2.2 blijkt ghosting alsnog te beperken. De graphics-analisten van Digital Foundry merkte de kwaliteitsverbetering voor het eerst op in Lego Builder’s Journey, een van de eerste games die DLSS 2.2 officieel ondersteunt. 

Watch on YouTube

Lego Builder’s Journey bleek niet bepaald het beste voorbeeld voor de verbetering. Door het vernieuwde DLSS-bronbestand te kopiëren naar eerdere games die de techniek ondersteunde — een handeling die niet bepaald officieel te noemen is — kon de vernieuwing ook in andere scenario’s getest worden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De daadwerkelijke resultaten variëren flink, maar in games als Cyberpunk 2077 en Death Stranding duiken significant minder schimmen op in beeld. In andere gevallen, zoals het al aardig snelle Rainbow Six Siege, zou ghosting nauwelijks tot niet verminderd zijn. Wel is de upscaling weer een tik slimmer gemaakt, waardoor bepaalde lijnwerk en texturen net wat beter uit de verf komen.

Digital Foundry testte DLSS 2.2 hoofdzakelijk in de Performance-modus van de upscaling, in de praktijk de ‘lichtste’ en meest haastige vorm van het algoritme. In de bronbestanden van Unreal Engine 5 werd recentelijk ook een 2.2.9-versie van DLSS gevonden, die naar verluidt een ‘Ultra Quality’-modus introduceert aan het andere eind van het spectrum. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november
Nieuws

Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november

Game komt op PlayStation 5 en pc uit

De openwereldbouwgame Towers of Aghasba is vanaf 19 november verkrijgbaar op PlayStation 5 en Steam. Het gaat daarbij wel om een Early Access-versie van het spel.

Volgens de makers bevat deze vroege versie van de game drie unieke ecosystemen, die soorten stadjes om te bouwen, meer dan veertig wezens om te ontgrendelen, meer dan 120 planten om te kweken en de mogelijkheid om een grote open spelwereld te verkennen.

Towers of Aghasba werd vorig jaar tijdens een PlayStation Showcase onthuld en tijdens de meest recente State of Play nogmaals getoond. Het spel van ontwikkelaar Dreamlit Inc. moet spelers hun creativiteit laten uiten door zelf een eigen eiland te laten ontwerpen. Spelers moeten helpen met het herbouwen van een stam, waardoor een leeg eiland langzaam maar zeker uitgroeit tot een leefbare omgeving voor de groep.

Daarbij moet de game leunen op een "surreële atmosfeer" en interessante lore. De spelwereld moet dan ook vol zitten met vreemde wezens en mysteries om op te lossen. Games als Animal Crossing, Stardew Valley en Zelda: Breath of the Wild dienden ter inspiratie.

Mensen die de game op PlayStation 5 reserveren ontvangen kosteloos vijf unieke decoraties, drie exclusieve maskers en een Harelope Mount-ontwerp. Hieronder kan uitgebreide nieuwe gameplay van het spel worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning
Nieuws

Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning

De batterijduur is ook verbeterd, maar de prijs gaat ook omhoog

Microsoft heeft een nieuwe versie van de officiële Xbox Wireless Headset uit de doeken gedaan.

De grootste wijziging is dat de headset nu Dolby Atmos-surround sound biedt. Ook is de batterijduur verbeterd: de headset kan nu maximaal twintig uur mee. De microfoon is volgens Microsoft ook verbeterd met auto-mute en een manier om de stem van de gebruiker van achtergrond te scheiden. De ondersteuning van bluetooth gaat van 4.2 naar 5.3.

Al deze verbeteringen zorgen er wel voor dat het prijskaartje omhoog gaat. De vernieuwde Xbox Wireless Headset is per direct verkrijgbaar voor 109,99 euro. De oude versie van de headset was op release drie jaar geleden nog 99,99 euro, al is er in de tussentijd ook een bedrade variant voor 59,99 euro verschenen. Bestellen kan hier.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!