Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan
Nieuws

Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan

Nvidia’s DLSS 2.2-upscaling lijkt ghosting-effecten aanzienlijk te verminderen. De vernieuwde versie vermindert schimvorming uit andere frames, zo blijkt in href="https://www.youtube.com/watch?v=dtbqJXb1UDw" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Digital Foundry’s video-analyse</a> van Nvidia’s laatste DLSS-update.

Ghosting slaat op het onwenselijke verschijnsel van ‘schimmen’ in game-beelden. Snel bewegende objecten laten bijtijds onbedoelde spiegelingen achter, die mogelijk een paar beeldjes blijven bestaan, eer ze weggepoetst worden. Nvidia’s upscalingtechniek, Deep Learning Super Sampling (DLSS), schaalt resoluties met een ai-gedreven algoritme omhoog, maar helpt daarmee soms ghosting juist in de hand.

Nvidia heeft het probleem zelf zelden aangehaald, maar de laatste versie van DLSS 2.2 blijkt ghosting alsnog te beperken. De graphics-analisten van Digital Foundry merkte de kwaliteitsverbetering voor het eerst op in Lego Builder’s Journey, een van de eerste games die DLSS 2.2 officieel ondersteunt. 

Watch on YouTube

Lego Builder’s Journey bleek niet bepaald het beste voorbeeld voor de verbetering. Door het vernieuwde DLSS-bronbestand te kopiëren naar eerdere games die de techniek ondersteunde — een handeling die niet bepaald officieel te noemen is — kon de vernieuwing ook in andere scenario’s getest worden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De daadwerkelijke resultaten variëren flink, maar in games als Cyberpunk 2077 en Death Stranding duiken significant minder schimmen op in beeld. In andere gevallen, zoals het al aardig snelle Rainbow Six Siege, zou ghosting nauwelijks tot niet verminderd zijn. Wel is de upscaling weer een tik slimmer gemaakt, waardoor bepaalde lijnwerk en texturen net wat beter uit de verf komen.

Digital Foundry testte DLSS 2.2 hoofdzakelijk in de Performance-modus van de upscaling, in de praktijk de ‘lichtste’ en meest haastige vorm van het algoritme. In de bronbestanden van Unreal Engine 5 werd recentelijk ook een 2.2.9-versie van DLSS gevonden, die naar verluidt een ‘Ultra Quality’-modus introduceert aan het andere eind van het spectrum. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!