Nieuwe Razer Blade 15 heeft eerste QHD-oledscherm op 240 hertz
Nieuws

Nieuwe Razer Blade 15 heeft eerste QHD-oledscherm op 240 hertz

Razer heeft een nieuwe rits Blade 15-laptops onthuld, met ditmaal een primeur op het front van displays: een QHD-oledpaneel met 240 hertz beeldverversing.

De 'New' Razer Blade 15 is eventueel ook uit te rusten met een FHD-resolutie tot 360 hertz (100% sRGB) of een 4k-resolutie op 144 hertz (100% DCI-P3); stuk voor stuk oled. Ten opzichte van eerdere Blade 15-modellen stapt de laptop ook over op nieuwere hardware en maakt het interne heatpipe-ontwerp hier plaats voor dampkamerkoeling. 

Op het front van gpu's schaalt de Blade 15 op naar chips tot en met Nvidia's mobiele RTX 3080 Ti. Voorheen topte de lijn af op de RTX 3070. De centrale processors komen ditmaal uit de twaalfde Intel Core-generatie (Alder Lake), met als absolute topmodel de Core i9-12900H — zo om en nabij de krachtigste mobiele 14-core cpu.

Watch on YouTube

Met de introductie van Alder Lake-hardware stapt Razer ook over op DDR5-geheugen: 16 of 32 GB, beide op 4.800 MHz frequentie. De nieuwe Blade 15-modellen stappen daarnaast ook over op 1 TB aan ssd-opslagruimte als standaard, waar 512 GB voorheen als het minimum gehanteerd werd.

Ondanks het ophogen van veel specificaties zou de Razer Blade 15 in omvang moeten krimpen. Het 15,6 inch grote notebook meet nog maar 16,99 millimeter dun; voorgaande modellen vielen twee millimeter dikker uit. Daardoor vervalt wel de gigabit ethernet-poort, waarvoor in ruil wel een MicroSD-kaartlezer (UHS-II) inbegrepen wordt.

Andere nieuwe luxes zijn de terugkeer van Razer Chroma-verlichting op het toetsenbord, ditmaal wél met per-key rgb-besturing op deze schaal. Selecte modellen bieden daarnaast ook Windows Hello-capabele webcams en stroomvoeding over de usb-c-connecties. 

Het nieuwe Razer Blade 15-instapmodel (Core i7-12800H, RTX 3060) kent een adviesprijs van 2.799,99 euro. Aan het andere eind van het spectrum, à 4.399,99 euro, rust het topmodel met een Core i9, RTX 3080 Ti en 32 GB aan DDR5-geheugen. De nieuwe Razer Blade 15-modellen zouden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 verschepen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie
Nieuws

Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie

Het luchtschip zal een belangrijk onderdeel worden van de game

De plot van het slotstuk van de Final Fantasy 7-remaketrilogie is af en de productie van de game is inmiddels volledig op gang.

Dat hebben regisseur Naoki Hamaguchi en producent Yoshinori Kitasu gemeld op G-Con 2024 afgelopen weekend (via VGC). Veel meer details gaven ze niet, maar duidelijk is nu dus dat de plot helemaal af is en de productie nu op volle toeren draait.

Wel werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoop dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games
Nieuws

PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games

Grafische oneffenheden zoals 'shimmering' gooien roet in het eten

PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben kritiek geuit op nieuwe grafische problemen die in sommige games opduiken.

Zo is er in bepaalde games zogeheten 'shimmering' te zien: een soort witte stipjes of ruis in de omgeving van een game. Het lijkt daarbij veroorzaakt te worden door ‘PlayStation Spectral Super Resolution’ (oftewel PSSR), de automatische upscalingtechnologie die niet aan- of uitgezet kan worden op PS5.

De 'shimmering' is al in diverse games gespot, zoals Call of Duty: Black Ops 6. Daarbij lijkt de remake van Silent Hill 2 tot dusver het vaakst dit grafische probleem weer te geven. Het is niet duidelijk hoe dit precies op te lossen is, al lijkt een nieuwe update voor games die hier onder lijden een mogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk dat PSSR na verloop van tijd wordt verbeterd, aangezien het een technologie is die wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Een andere game die bekritiseerd wordt vanwege de PS5 Pro-prestaties is Star Wars Jedi: Survivor. De resolutie zou zo nu en dan zelfs lager dan op de reguliere PS5 zijn en er zouden diverse andere grafische oneffenheden de kop op duiken. Digital Foundry heeft de PS5 Pro-patch van de game dan ook bekritiseerd in een video.

Sommige PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben op internet hun onvrede over de situatie geuit. Zij stellen dat het onacceptabel is dat sommige games slechter draaien op een PlayStation 5 Pro dan op een reguliere PS5, of dat er bepaalde grafische oneffenheden uit de PS5-versie worden opgelost, maar dat er nieuwe problemen worden geïntroduceerd. Sony of de ontwikkelaars van de third-party games hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!