Nieuwe Razer Blade 15 heeft eerste QHD-oledscherm op 240 hertz
Nieuws

Nieuwe Razer Blade 15 heeft eerste QHD-oledscherm op 240 hertz

Razer heeft een nieuwe rits Blade 15-laptops onthuld, met ditmaal een primeur op het front van displays: een QHD-oledpaneel met 240 hertz beeldverversing.

De 'New' Razer Blade 15 is eventueel ook uit te rusten met een FHD-resolutie tot 360 hertz (100% sRGB) of een 4k-resolutie op 144 hertz (100% DCI-P3); stuk voor stuk oled. Ten opzichte van eerdere Blade 15-modellen stapt de laptop ook over op nieuwere hardware en maakt het interne heatpipe-ontwerp hier plaats voor dampkamerkoeling. 

Op het front van gpu's schaalt de Blade 15 op naar chips tot en met Nvidia's mobiele RTX 3080 Ti. Voorheen topte de lijn af op de RTX 3070. De centrale processors komen ditmaal uit de twaalfde Intel Core-generatie (Alder Lake), met als absolute topmodel de Core i9-12900H — zo om en nabij de krachtigste mobiele 14-core cpu.

Watch on YouTube

Met de introductie van Alder Lake-hardware stapt Razer ook over op DDR5-geheugen: 16 of 32 GB, beide op 4.800 MHz frequentie. De nieuwe Blade 15-modellen stappen daarnaast ook over op 1 TB aan ssd-opslagruimte als standaard, waar 512 GB voorheen als het minimum gehanteerd werd.

Ondanks het ophogen van veel specificaties zou de Razer Blade 15 in omvang moeten krimpen. Het 15,6 inch grote notebook meet nog maar 16,99 millimeter dun; voorgaande modellen vielen twee millimeter dikker uit. Daardoor vervalt wel de gigabit ethernet-poort, waarvoor in ruil wel een MicroSD-kaartlezer (UHS-II) inbegrepen wordt.

Andere nieuwe luxes zijn de terugkeer van Razer Chroma-verlichting op het toetsenbord, ditmaal wél met per-key rgb-besturing op deze schaal. Selecte modellen bieden daarnaast ook Windows Hello-capabele webcams en stroomvoeding over de usb-c-connecties. 

Het nieuwe Razer Blade 15-instapmodel (Core i7-12800H, RTX 3060) kent een adviesprijs van 2.799,99 euro. Aan het andere eind van het spectrum, à 4.399,99 euro, rust het topmodel met een Core i9, RTX 3080 Ti en 32 GB aan DDR5-geheugen. De nieuwe Razer Blade 15-modellen zouden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 verschepen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!