Nieuwe Intel-processoren strippen 4k blu-ray-ondersteuning
Nieuws

Nieuwe Intel-processoren strippen 4k blu-ray-ondersteuning

De twaalfde generatie Intel Core-processoren blijkt niet in staat om blu-ray-schijven op 4k-resolutie af te spelen. Een daartoe benodigde technologie is sinds vorige generatie door Intel afgestoten.

Sinds de op laptop toegespitste Tiger Lake-generatie is de ondersteuning van Intel Software Guard Extension (SGX) komen te vervallen, welke benodigd is om blu-rays op hogere kwaliteit af te spelen. Intel had de technologie in infomateriaal stilletjes als 'verouderde technologie' genoemd voor recente processorgeneraties, maar veel consumenten kwamen pas na het upgraden achter de vervallen functie. De eerste desktopprocessoren in de Alder Lake-reeks verschenen afgelopen november al.

Zogenaamde 'Ultra HD' blu-rays vereisen een databeveiliging als Intel SGX, naast standaardzaken als het HDCP 2.2-protocol voor minimaal hdmi 2.0-uitvoer en AACS 2.0-kopiebescherming. Mocht een systeem niet aan de eisen kunnen voldoen, dan blokkeert de rigoreuze DRM van blu-ray-schijven het afspelen van de content.

©GMRimport

Software-ontwikkelaar Cyberlink kreeg dermate veel hulpverzoeken binnen, dat een extra support-pagina aan het processorprobleem werd toegewezen. Ook de makers van onder andere de PowerDVD-programma's onderstrepen het verval van Intel SGX als een veelvoorkomend probleem. Cyberlink stelt dat gebruikers die op hun pc 'Ultra HD' blu-rays willen kijken het beste "processors van de zevende tot tiende Core-generatie blijven gebruiken".

De rigoreuze blokkade van blu-rays geldt alleen voor 'Ultra HD'-gevallen. Blu-rays bekijken op bijvoorbeeld 1080p zou nog altijd moeten kunnen op nieuwere cpu's van Intel. Met de lagere pixeldichtheid komt ook een lagere lat wat betreft beveiligingseisen.

Voor systemen met een toegewijde gpu heeft het verval van Intel SGX weinig impact; op videokaarten verschijnt media via een andere pijplijn op het beeldscherm. Veel moderne videokaarten hebben sowieso nooit (native) ondersteuning voor blu-rays aangeboden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!