Modder krijgt externe gpu aan de praat met Steam Deck
Nieuws

Modder krijgt externe gpu aan de praat met Steam Deck

Hardware-knutselaar ETA Prime is erin geslaagd de Radeon RX 6900 XT als externe gpu werkend te krijgen met de Steam Deck.

ETA Prime deed per

Watch on YouTube

uitgebreid verslag van het proces. Valve's Steam Deck is aanvankelijk niet compatibel met externe gpu's, wegens het ontbreken van een Thunderbolt-aansluiting. Via de interne M.2-poort is het echter alsnog mogelijk om PCIe-apparatuur aan te sluiten, al moet de Steam Deck daarvoor wel volledig overschakelen op microSD ter opslag — naast uiteraard deels ontleed worden.

Eenmaal een brug van M.2-poort naar externe gpu-module gemaakt, blijkt dat de apu van de Steam Deck niet op wil starten met Nvidia GeForce-kaarten. De door AMD gemaakte chipset lijkt echter wel op te willen starten met huiseigen Radeon-kaarten, waarna ETA Prime een relatief zware Radeon RX 6900 XT-videokaart aansloot.

Watch on YouTube

Uiteraard wordt de kracht van de opgevoerde Steam Deck gemeten. In de populaire Time Spy-benchmark van 3DMark trekt de Steam Deck met RX 6900 XT een fraaie score van 10.395 punten. Ter vergelijking: met de interne gpu van AMD topt diezelfde score af op 1.722 punten. Met behulp van de externe gpu is de Steam Deck tot circa tien keer zo snel.

ETA Prime trekt ook wat games ter test tevoorschijn. In combinatie met de RX 6900 XT kan de Steam Deck gemakkelijk games als God of War, Cyberpunk 2077 en GTA 5 aan, met relatief hoge framerates op 4k-resoluties.

Naast het gegeven dat de Radeon RX 6900 XT mogelijk 'overkill' is voor een handheld als de Steam Deck, is de opstelling van ETA Prime niet bepaald een toegankelijke upgrade. Niet alleen liggen de videokaart en bijbehorende ATX-voeding bloot, ook de Steam Deck zelf dient open te liggen om de aansluiting mogelijk te maken. Krachtig is het zeker, maar van een lekker makkelijk basisstation is weinig sprake.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error