Microsoft brengt door AI gegenereerde demo van Quake 2 uit
De reacties op internet zijn niet mals
Microsoft heeft een techdemo van een versie van Quake 2 uitgebracht die geheel met kunstmatige intelligentie wordt gegenereerd.
De demo kan via webbrowsers gespeeld worden via Microsofts website, en is bedoeld om de mogelijkheden van AI binnen games te tonen. Het spel draait in een resolutie van 640 bij 360 pixels en in 10 frames per seconde. De demo is specifiek bedoeld om WHAMM uit te testen, een gamemodel waarmee in real-time gameplayelementen gegenereerd kunnen worden.
Hoewel Microsoft benadrukt dat de techdemo niet bedoeld is om "volledig de ervaring van het spelen van de oorspronkelijke Quake 2 na te bootsen", heeft de demo toch veel woede op het internet losgemaakt. Zo wordt er onder een bericht op X door The Game Awards-organisator Geoff Keighley vooral negatief gereageerd. "Dit is absoluut afschuwelijk en spuugt op het werk van elke ontwikkelaar", aldus een reactie.
Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zouden AI-assets niet zo'n hoge standaard hebben als door mensen gemaakte assets, het zou ook van negatieve invloed zijn op de werkgelegenheid binnen de industrie.
Dat houdt veel gamebedrijven echter niet tegen veelvuldig te experimenten met AI of het zelfs al in te zetten in producten die consumenten kunnen kopen. Microsoft zet ook in op kunstmatige intelligentie en werkt aan meerdere AI-projecten in combinatie met gaming, waaronder een project om oude games via AI speelbaar te krijgen op moderne apparaten.