Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels
Gamer.nl
Nieuws

Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels

Naast games, wordt er op de E3 ook een hoop mooie hardware getoond. AMD heeft de nieuwe Radeon 5700-videokaarten aangekondigd en Logitech brengt de legendarische MX518 opnieuw op de markt. Daarnaast komt er een nieuwe game met Nvidia RTX-support.

AMD Radeon RX 5700 aangekondigd

Twee weken geleden hadden we het al over de derde generatie Ryzen-processors die tijdens Computex werd geïntroduceerd, maar over de videokaarten van het bedrijf werd weinig verteld. Afgelopen weekend heeft AMD eindelijk meer verteld over de nieuwe gpu's tijdens de E3. Het gaat om twee videokaarten in de RX 5700-lijn: de Radeon RX 5700XT en de Radeon RX 5700.

©GMRimport

De RX 5700XT en RX 5700 zijn gebaseerd op dezelfde Navi 10-chip die wordt gebakken in het nieuwe 7 nm-proces. De 5700XT, welke ter ere van AMDs vijftigste verjaardag wordt uitgebracht, maakt gebruik van de gehele chip met hogere klokfrequenties. De normale RX 5700 krijgt 36 geactiveerde compute units tegenover de 40 die beschikbaar zijn in het XT-model. Ook het aantal streamprocessors ligt met 2304 iets lager bij de RX 5700 dan bij de RX 5700XT, die laatste heeft namelijk beschikking tot alle 2560 streamprocessors. Het gebruikte geheugen is met 8GB GDDR6 bij beide modellen exact hetzelfde.

©GMRimport

Zowel de RX 5700XT als de RX 5700 worden gezien als directe opvolgers van de Vega 56-videokaart en moeten beide gaan concurreren met de Nvidia RTX 2070. Het verbruik van de chip zou per fps 23% lager moeten zijn dan de Vega 64. Dat betekent dus wel dat het verbruik, ondanks de kleinere transistors, nog altijd hoger ligt dan bij het groene team. Daarnaast zijn dit cijfers van AMD zelf, dus een neem het met een korreltje zout. Helaas heeft AMD al wel bevestigd dat deze videokaarten géén hardwarematige raytracing zullen ondersteunen, dat is weggelegd voor de volgende generatie Navi-videokaarten.

Als we de dollarprijzen omrekenen, komt de RX 5700XT op de markt voor ongeveer 484 euro en de RX 5700 voor 408 euro. De RTX 2060 is duidelijke en stuk goedkoper, maar de RTX 2070 is ongeveer even duur als de RX 5700XT. We zullen even de onafhankelijke resultaten moeten afwachten om te zien welk merk er uiteindelijk de beste keus is.

Logitech MX518 is terug van weggeweest

Het was al een paar maanden geleden aangekondigd, maar vanaf vanaf nu ligt hij eindelijk weer in de winkels: de legendarische Logitech MX518. De muis heeft nog altijd dezelfde vorm waar zo veel gamers en professionals enthousiast over waren. Ook de knoppen zijn het zelfde gebleven, al heeft het onderliggende schakelmechanisme wel een upgrade gekregen naar moderne Omron switches.

©GMRimport

De grootste wijziging is gemaakt bij de sensor. De oude 1800 dpi-sensor is ingeruild voor een moderne Hero 16K-sensor met, zoals de naam al doet vermoeden, een resolutie van 16.000 dpi. Een nieuwe 32-bit arm-processor moet er verder voor zorgen dat de reactietijd wordt verlaagd en is er geheugen toegevoegd waarin verschillende gebruikersprofielen kunnen worden opgeslagen.

De nieuwe MX518 heeft helaas niet een ouderwets prijsje, want met een adviesprijs van 60 euro is hij 20 euro duurder dan zijn voorganger.

Cyberpunk 2077 krijgt Nvidia RTX ray tracing-support

Nvidia heeft in een blog laten weten dat Cyberpunk 2077 ondersteuning krijgt voor RTX ray tracing. Gezien het aantal triple-A titels met RTX-support op één hand te tellen is, is Cyberpunk 2077 een mooie toevoeging aan de lijst.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

-

De trailer van Cyberpunk 2077 liet al doorschemeren dat het een game is met een hoop grafische pracht en praal, dus een dikke game-PC is waarschijnlijk vereist. Real time ray tracing zal daar nog een schepje bovenop doen. Of de RTX 2080Ti snel genoeg is om 4K plaatjes met ray tracing op 60 fps weer te geven moeten we nog maar bezien. Hier onder staan in ieder geval al twee 4K screenshots waar Nvidia zo verstandig was om de framerate weg te laten.

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!