Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels
Nieuws

Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels

Naast games, wordt er op de E3 ook een hoop mooie hardware getoond. AMD heeft de nieuwe Radeon 5700-videokaarten aangekondigd en Logitech brengt de legendarische MX518 opnieuw op de markt. Daarnaast komt er een nieuwe game met Nvidia RTX-support.

AMD Radeon RX 5700 aangekondigd

Twee weken geleden hadden we het al over de derde generatie Ryzen-processors die tijdens Computex werd geïntroduceerd, maar over de videokaarten van het bedrijf werd weinig verteld. Afgelopen weekend heeft AMD eindelijk meer verteld over de nieuwe gpu's tijdens de E3. Het gaat om twee videokaarten in de RX 5700-lijn: de Radeon RX 5700XT en de Radeon RX 5700.

©GMRimport

De RX 5700XT en RX 5700 zijn gebaseerd op dezelfde Navi 10-chip die wordt gebakken in het nieuwe 7 nm-proces. De 5700XT, welke ter ere van AMDs vijftigste verjaardag wordt uitgebracht, maakt gebruik van de gehele chip met hogere klokfrequenties. De normale RX 5700 krijgt 36 geactiveerde compute units tegenover de 40 die beschikbaar zijn in het XT-model. Ook het aantal streamprocessors ligt met 2304 iets lager bij de RX 5700 dan bij de RX 5700XT, die laatste heeft namelijk beschikking tot alle 2560 streamprocessors. Het gebruikte geheugen is met 8GB GDDR6 bij beide modellen exact hetzelfde.

©GMRimport

Zowel de RX 5700XT als de RX 5700 worden gezien als directe opvolgers van de Vega 56-videokaart en moeten beide gaan concurreren met de Nvidia RTX 2070. Het verbruik van de chip zou per fps 23% lager moeten zijn dan de Vega 64. Dat betekent dus wel dat het verbruik, ondanks de kleinere transistors, nog altijd hoger ligt dan bij het groene team. Daarnaast zijn dit cijfers van AMD zelf, dus een neem het met een korreltje zout. Helaas heeft AMD al wel bevestigd dat deze videokaarten géén hardwarematige raytracing zullen ondersteunen, dat is weggelegd voor de volgende generatie Navi-videokaarten.

Als we de dollarprijzen omrekenen, komt de RX 5700XT op de markt voor ongeveer 484 euro en de RX 5700 voor 408 euro. De RTX 2060 is duidelijke en stuk goedkoper, maar de RTX 2070 is ongeveer even duur als de RX 5700XT. We zullen even de onafhankelijke resultaten moeten afwachten om te zien welk merk er uiteindelijk de beste keus is.

Logitech MX518 is terug van weggeweest

Het was al een paar maanden geleden aangekondigd, maar vanaf vanaf nu ligt hij eindelijk weer in de winkels: de legendarische Logitech MX518. De muis heeft nog altijd dezelfde vorm waar zo veel gamers en professionals enthousiast over waren. Ook de knoppen zijn het zelfde gebleven, al heeft het onderliggende schakelmechanisme wel een upgrade gekregen naar moderne Omron switches.

©GMRimport

De grootste wijziging is gemaakt bij de sensor. De oude 1800 dpi-sensor is ingeruild voor een moderne Hero 16K-sensor met, zoals de naam al doet vermoeden, een resolutie van 16.000 dpi. Een nieuwe 32-bit arm-processor moet er verder voor zorgen dat de reactietijd wordt verlaagd en is er geheugen toegevoegd waarin verschillende gebruikersprofielen kunnen worden opgeslagen.

De nieuwe MX518 heeft helaas niet een ouderwets prijsje, want met een adviesprijs van 60 euro is hij 20 euro duurder dan zijn voorganger.

Cyberpunk 2077 krijgt Nvidia RTX ray tracing-support

Nvidia heeft in een blog laten weten dat Cyberpunk 2077 ondersteuning krijgt voor RTX ray tracing. Gezien het aantal triple-A titels met RTX-support op één hand te tellen is, is Cyberpunk 2077 een mooie toevoeging aan de lijst.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

-

De trailer van Cyberpunk 2077 liet al doorschemeren dat het een game is met een hoop grafische pracht en praal, dus een dikke game-PC is waarschijnlijk vereist. Real time ray tracing zal daar nog een schepje bovenop doen. Of de RTX 2080Ti snel genoeg is om 4K plaatjes met ray tracing op 60 fps weer te geven moeten we nog maar bezien. Hier onder staan in ieder geval al twee 4K screenshots waar Nvidia zo verstandig was om de framerate weg te laten.

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error