Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels
Nieuws

Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels

Naast games, wordt er op de E3 ook een hoop mooie hardware getoond. AMD heeft de nieuwe Radeon 5700-videokaarten aangekondigd en Logitech brengt de legendarische MX518 opnieuw op de markt. Daarnaast komt er een nieuwe game met Nvidia RTX-support.

AMD Radeon RX 5700 aangekondigd

Twee weken geleden hadden we het al over de derde generatie Ryzen-processors die tijdens Computex werd geïntroduceerd, maar over de videokaarten van het bedrijf werd weinig verteld. Afgelopen weekend heeft AMD eindelijk meer verteld over de nieuwe gpu's tijdens de E3. Het gaat om twee videokaarten in de RX 5700-lijn: de Radeon RX 5700XT en de Radeon RX 5700.

©GMRimport

De RX 5700XT en RX 5700 zijn gebaseerd op dezelfde Navi 10-chip die wordt gebakken in het nieuwe 7 nm-proces. De 5700XT, welke ter ere van AMDs vijftigste verjaardag wordt uitgebracht, maakt gebruik van de gehele chip met hogere klokfrequenties. De normale RX 5700 krijgt 36 geactiveerde compute units tegenover de 40 die beschikbaar zijn in het XT-model. Ook het aantal streamprocessors ligt met 2304 iets lager bij de RX 5700 dan bij de RX 5700XT, die laatste heeft namelijk beschikking tot alle 2560 streamprocessors. Het gebruikte geheugen is met 8GB GDDR6 bij beide modellen exact hetzelfde.

©GMRimport

Zowel de RX 5700XT als de RX 5700 worden gezien als directe opvolgers van de Vega 56-videokaart en moeten beide gaan concurreren met de Nvidia RTX 2070. Het verbruik van de chip zou per fps 23% lager moeten zijn dan de Vega 64. Dat betekent dus wel dat het verbruik, ondanks de kleinere transistors, nog altijd hoger ligt dan bij het groene team. Daarnaast zijn dit cijfers van AMD zelf, dus een neem het met een korreltje zout. Helaas heeft AMD al wel bevestigd dat deze videokaarten géén hardwarematige raytracing zullen ondersteunen, dat is weggelegd voor de volgende generatie Navi-videokaarten.

Als we de dollarprijzen omrekenen, komt de RX 5700XT op de markt voor ongeveer 484 euro en de RX 5700 voor 408 euro. De RTX 2060 is duidelijke en stuk goedkoper, maar de RTX 2070 is ongeveer even duur als de RX 5700XT. We zullen even de onafhankelijke resultaten moeten afwachten om te zien welk merk er uiteindelijk de beste keus is.

Logitech MX518 is terug van weggeweest

Het was al een paar maanden geleden aangekondigd, maar vanaf vanaf nu ligt hij eindelijk weer in de winkels: de legendarische Logitech MX518. De muis heeft nog altijd dezelfde vorm waar zo veel gamers en professionals enthousiast over waren. Ook de knoppen zijn het zelfde gebleven, al heeft het onderliggende schakelmechanisme wel een upgrade gekregen naar moderne Omron switches.

©GMRimport

De grootste wijziging is gemaakt bij de sensor. De oude 1800 dpi-sensor is ingeruild voor een moderne Hero 16K-sensor met, zoals de naam al doet vermoeden, een resolutie van 16.000 dpi. Een nieuwe 32-bit arm-processor moet er verder voor zorgen dat de reactietijd wordt verlaagd en is er geheugen toegevoegd waarin verschillende gebruikersprofielen kunnen worden opgeslagen.

De nieuwe MX518 heeft helaas niet een ouderwets prijsje, want met een adviesprijs van 60 euro is hij 20 euro duurder dan zijn voorganger.

Cyberpunk 2077 krijgt Nvidia RTX ray tracing-support

Nvidia heeft in een blog laten weten dat Cyberpunk 2077 ondersteuning krijgt voor RTX ray tracing. Gezien het aantal triple-A titels met RTX-support op één hand te tellen is, is Cyberpunk 2077 een mooie toevoeging aan de lijst.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

-

De trailer van Cyberpunk 2077 liet al doorschemeren dat het een game is met een hoop grafische pracht en praal, dus een dikke game-PC is waarschijnlijk vereist. Real time ray tracing zal daar nog een schepje bovenop doen. Of de RTX 2080Ti snel genoeg is om 4K plaatjes met ray tracing op 60 fps weer te geven moeten we nog maar bezien. Hier onder staan in ieder geval al twee 4K screenshots waar Nvidia zo verstandig was om de framerate weg te laten.

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!