Legendarische Logitech-muis is terug in de winkels
Naast games, wordt er op de E3 ook een hoop mooie hardware getoond. AMD heeft de nieuwe Radeon 5700-videokaarten aangekondigd en Logitech brengt de legendarische MX518 opnieuw op de markt. Daarnaast komt er een nieuwe game met Nvidia RTX-support.
AMD Radeon RX 5700 aangekondigd
Twee weken geleden hadden we het al over de derde generatie Ryzen-processors die tijdens Computex werd geïntroduceerd, maar over de videokaarten van het bedrijf werd weinig verteld. Afgelopen weekend heeft AMD eindelijk meer verteld over de nieuwe gpu's tijdens de E3. Het gaat om twee videokaarten in de RX 5700-lijn: de Radeon RX 5700XT en de Radeon RX 5700.
©GMRimport
De RX 5700XT en RX 5700 zijn gebaseerd op dezelfde Navi 10-chip die wordt gebakken in het nieuwe 7 nm-proces. De 5700XT, welke ter ere van AMDs vijftigste verjaardag wordt uitgebracht, maakt gebruik van de gehele chip met hogere klokfrequenties. De normale RX 5700 krijgt 36 geactiveerde compute units tegenover de 40 die beschikbaar zijn in het XT-model. Ook het aantal streamprocessors ligt met 2304 iets lager bij de RX 5700 dan bij de RX 5700XT, die laatste heeft namelijk beschikking tot alle 2560 streamprocessors. Het gebruikte geheugen is met 8GB GDDR6 bij beide modellen exact hetzelfde.
©GMRimport
Zowel de RX 5700XT als de RX 5700 worden gezien als directe opvolgers van de Vega 56-videokaart en moeten beide gaan concurreren met de Nvidia RTX 2070. Het verbruik van de chip zou per fps 23% lager moeten zijn dan de Vega 64. Dat betekent dus wel dat het verbruik, ondanks de kleinere transistors, nog altijd hoger ligt dan bij het groene team. Daarnaast zijn dit cijfers van AMD zelf, dus een neem het met een korreltje zout. Helaas heeft AMD al wel bevestigd dat deze videokaarten géén hardwarematige raytracing zullen ondersteunen, dat is weggelegd voor de volgende generatie Navi-videokaarten.
Als we de dollarprijzen omrekenen, komt de RX 5700XT op de markt voor ongeveer 484 euro en de RX 5700 voor 408 euro. De RTX 2060 is duidelijke en stuk goedkoper, maar de RTX 2070 is ongeveer even duur als de RX 5700XT. We zullen even de onafhankelijke resultaten moeten afwachten om te zien welk merk er uiteindelijk de beste keus is.
Logitech MX518 is terug van weggeweest
Het was al een paar maanden geleden aangekondigd, maar vanaf vanaf nu ligt hij eindelijk weer in de winkels: de legendarische Logitech MX518. De muis heeft nog altijd dezelfde vorm waar zo veel gamers en professionals enthousiast over waren. Ook de knoppen zijn het zelfde gebleven, al heeft het onderliggende schakelmechanisme wel een upgrade gekregen naar moderne Omron switches.
©GMRimport
De grootste wijziging is gemaakt bij de sensor. De oude 1800 dpi-sensor is ingeruild voor een moderne Hero 16K-sensor met, zoals de naam al doet vermoeden, een resolutie van 16.000 dpi. Een nieuwe 32-bit arm-processor moet er verder voor zorgen dat de reactietijd wordt verlaagd en is er geheugen toegevoegd waarin verschillende gebruikersprofielen kunnen worden opgeslagen.
De nieuwe MX518 heeft helaas niet een ouderwets prijsje, want met een adviesprijs van 60 euro is hij 20 euro duurder dan zijn voorganger.
Cyberpunk 2077 krijgt Nvidia RTX ray tracing-support
Nvidia heeft in een blog laten weten dat Cyberpunk 2077 ondersteuning krijgt voor RTX ray tracing. Gezien het aantal triple-A titels met RTX-support op één hand te tellen is, is Cyberpunk 2077 een mooie toevoeging aan de lijst.
Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.
-
De trailer van Cyberpunk 2077 liet al doorschemeren dat het een game is met een hoop grafische pracht en praal, dus een dikke game-PC is waarschijnlijk vereist. Real time ray tracing zal daar nog een schepje bovenop doen. Of de RTX 2080Ti snel genoeg is om 4K plaatjes met ray tracing op 60 fps weer te geven moeten we nog maar bezien. Hier onder staan in ieder geval al twee 4K screenshots waar Nvidia zo verstandig was om de framerate weg te laten.
©GMRimport
©GMRimport