Larian: 'Prince of Persia: The Lost Crown had meteen op Steam moeten staan'
Gamer.nl
Nieuws

Larian: 'Prince of Persia: The Lost Crown had meteen op Steam moeten staan'

Ubisoft lijkt inmiddels wel geleerd te hebben van de fout

Volgens Michael Douse, de director of publishing bij Baldur's Gate 3-ontwikkelaar Larian Studios, is het gebrek aan verkoopsucces voor Prince of Persia: The Lost Crown mede te danken aan het feit dat de game op release niet op Steam verscheen.

Eerder deze week kwam naar buiten dat het team dat Prince of Persia: The Lost Crown heeft ontwikkeld niet meer bestaat. In plaats daarvan zijn de mensen die het spel hebben gemaakt op diverse andere projecten binnen Ubisoft gezet. Dit terwijl het team naar verluidt plannen had voor een vervolg op The Lost Crown. Ubisoft zou daar echter geen interesse in hebben getoond, omdat het origineel niet naar verwachtingen verkocht.

Larian-topman Michael Douse liet zich op X uit over de situatie. Hij stelt dat het spel een groter succes was geweest als het op releasedatum meteen op Steam had gestaan. In plaats daarvan kwam de pc-versie alleen op Epic Games Store en Ubisoft Store uit, en volgde de Steam-versie pas in augustus. "Als de game (meteen) op Steam was uitgekomen had het niet alleen een succes geworden, maar zou er waarschijnlijk ook een vervolg zijn ontwikkeld."

"Het is een foute strategie", zo vervolgde Douse over het gebrek aan een Steam-release, terwijl hij de hoge scores voor de game aanhaalde. "Het moeilijkste gedeelte is om een game met een score van 85 of hoger te maken - het uitbrengen van die game is veel makkelijker. Ze hadden het niet zo aan moeten pakken."

Overigens lijkt Ubisoft zelf inmiddels ook te beseffen dat het Steam hard nodig heeft: toen het bedrijf Assassin's Creed Shadows onlangs uitstelde, beloofde de uitgever nieuwe games voortaan meteen op Steam uit te brengen, waaronder ook Shadows.

Overigens kroop Abdelhak Elguess, de senior producer van Prince of Persia: The Lost Crown, deze week in de digitale pen om fans te bedanken. "Ik ben enorm trots op het werk en de passie van ons team bij Ubisoft Montpellier, waarmee we een game hebben gecreëerd die resoneerde bij spelers en critici. Ik ben zeker van het succes van het spel op de lange termijn. We weten dat spelers liefde hebben voor deze franchise en Ubisoft wil in de toekomst graag meer Prince of Persia-ervaringen bieden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!