Larian: 'Prince of Persia: The Lost Crown had meteen op Steam moeten staan'
Nieuws

Larian: 'Prince of Persia: The Lost Crown had meteen op Steam moeten staan'

Ubisoft lijkt inmiddels wel geleerd te hebben van de fout

Volgens Michael Douse, de director of publishing bij Baldur's Gate 3-ontwikkelaar Larian Studios, is het gebrek aan verkoopsucces voor Prince of Persia: The Lost Crown mede te danken aan het feit dat de game op release niet op Steam verscheen.

Eerder deze week kwam naar buiten dat het team dat Prince of Persia: The Lost Crown heeft ontwikkeld niet meer bestaat. In plaats daarvan zijn de mensen die het spel hebben gemaakt op diverse andere projecten binnen Ubisoft gezet. Dit terwijl het team naar verluidt plannen had voor een vervolg op The Lost Crown. Ubisoft zou daar echter geen interesse in hebben getoond, omdat het origineel niet naar verwachtingen verkocht.

Larian-topman Michael Douse liet zich op X uit over de situatie. Hij stelt dat het spel een groter succes was geweest als het op releasedatum meteen op Steam had gestaan. In plaats daarvan kwam de pc-versie alleen op Epic Games Store en Ubisoft Store uit, en volgde de Steam-versie pas in augustus. "Als de game (meteen) op Steam was uitgekomen had het niet alleen een succes geworden, maar zou er waarschijnlijk ook een vervolg zijn ontwikkeld."

"Het is een foute strategie", zo vervolgde Douse over het gebrek aan een Steam-release, terwijl hij de hoge scores voor de game aanhaalde. "Het moeilijkste gedeelte is om een game met een score van 85 of hoger te maken - het uitbrengen van die game is veel makkelijker. Ze hadden het niet zo aan moeten pakken."

Overigens lijkt Ubisoft zelf inmiddels ook te beseffen dat het Steam hard nodig heeft: toen het bedrijf Assassin's Creed Shadows onlangs uitstelde, beloofde de uitgever nieuwe games voortaan meteen op Steam uit te brengen, waaronder ook Shadows.

Overigens kroop Abdelhak Elguess, de senior producer van Prince of Persia: The Lost Crown, deze week in de digitale pen om fans te bedanken. "Ik ben enorm trots op het werk en de passie van ons team bij Ubisoft Montpellier, waarmee we een game hebben gecreëerd die resoneerde bij spelers en critici. Ik ben zeker van het succes van het spel op de lange termijn. We weten dat spelers liefde hebben voor deze franchise en Ubisoft wil in de toekomst graag meer Prince of Persia-ervaringen bieden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error