Dead Cells ontving vandaag zijn laatste grote update. The End is Near, een toepasselijke titel voor het laatste stuk content, is de vijfendertigste uitbreiding van de roguelike metroidvania.
The End is Near voegt drie nieuwe vijanden, mutaties en wapens toe. De nieuwe vijanden spawnen niet willekeurig, maar alleen als het Cursed Biome-effect van kracht is. Dit nieuwe effect voor de biomen komt uitsluitend voor in de zogeheten Cursed Biome-gebieden, die alleen verschijnen in runs met een Boss Cell van tenminste level 2. Spelers kunnen zo’n run instellen en extra beloningen ontvangen.
Daarbovenop brengt de update nieuwe legendary affixes (speciale vaardigheden die willekeurig spawnen op uitrusting), veertig nieuwe hoofden voor het hoofdpersonage, nieuwe routes tussen levels en meer toegankelijkheidsopties. Enkele voorbeelden van laatstgenoemde opties zijn instellingen voor betere leesbaarheid, mogelijkheden om camerabewegingen om te keren en geüpdatete auto-hit-assistentie. Alle details zijn vinden op Steam.
Dead Cells dook voor het eerst op in 2017, toen de game in early access ging op Steam. In de zeven jaar daarna brachten ontwikkelaars Motion Twin en Evil Empire zoals gezegd vijfendertig dlc-paketten uit. Die brachten, naast verrijking en verbetering van de gameplay, ook verwijzingen naar en samenwerkingen met andere gamereeksen. Zo zijn er crossovers en dlc-pakketten verschenen met Mortal Kombat, Castlevania en Hollow Knight.
Motion Twin werkt nu aan Windblown, een nieuwe actievolle roguelite. Evil Empire, dat eerder dit jaar al zijn laatste support leverde aan Dead Cells, bracht eerder dit jaar The Rogue Prince of Persia uit.