Laatste details AMD Radeon RX 6600 (XT) uitgelekt
Nieuws

Laatste details AMD Radeon RX 6600 (XT) uitgelekt

Hardnekkige geruchten voorspellen dat AMD binnenkort de nieuwe Radeon RX 6600- en Radeon RX 6600 XT-videokaarten uit de doeken zal doen. De Duitse hardware-veteraan achter href="https://www.igorslab.de/en/amd-radeon-rx-6600-xt-with-8-gb-memory-same-bandwidth-limit-as-the-rx-5500-xt/4/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's LAB</a> besloot daarom vrijwel alle details over de nieuwe gpu's alvast uit te lekken. 

Igor heeft het eindproduct zelf nog niet in bezit, maar blijkt wel over een flinke hoeveelheid interne documenten van AMD te beschikken. Daarin wordt onder meer de transistorplaat van de Radeon RX 6600 (XT) duidelijk afgebeeld, maar staan ook andere relevante details opgesomd. 

©GMRimport

Die specificaties onderstrepen vooral wat er eerder uitlekte over AMD's nieuwe videokaart. Zowel de RX 6600 als de RX 6600 XT beschikken over 8GB aan GDDR6-geheugen, over een 128-bit geheugenbus. De geheugenklok topt af op 16 Gbps — identiek aan de gehele RX 6000-lijn van AMD.

Wel is de snellere Infinity Cache, zoals evenals eerder verwacht werd, gekrompen tot 64MB. Deze telt 96MB op de RX 6700 XT en topt af op 128MB voor de drie topmodellen in AMD's aanbod. 

De inbegrepen Navi 23-chip is een geval apart. Deze draait wederom op een 7nm procedé, maar is ditmaal 236 mm² groot en wordt diagonaal op de printplaat gefreesd. In het geval van de RX 6600 telt de plaat 28 CU's; de RX 6600 XT doet het met 32 CU's. Omgerekend zijn dat respectievelijk 1792 en 2048 stream-processoren. 

©GMRimport

Igor's LAB concludeert op voorhand dat de Navi 23-chip niet de beste desktop-kaart zal zijn. Op papier zouden deze specificaties 1080p-gameplay niet misstaan, maar het lage stroomverbruik, nauwere bandbreedte en slechts 8 benutte PCIe-banen zouden de kaart flink kunnen limiteren. 

Des te interessanter is de hybride aard van de Navi 23-gpu's. De chips zouden, met minimale ingrepen, ook in gamelaptops geplaatst kunnen worden. Daar komen de specificaties (en het vermoedelijk sterke rendement) beter uit de verf, aldus Igor. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error