JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard
Nieuws

JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard

Standaardisatieorganisatie JEDEC treft voorbereidingen om SO-DIMM te laten vallen als laptopstandaard, met Dell-innovatie CAMM als vervanger.

CAMM werd op CES 2022 al onthuld door Dell en is sinds enkele maanden later ook terug te vinden in selecte Precision-laptops van de fabrikant. De zogenaamde 'Compression Attached Memory Module' bestaat uit een enkele printplaat met geheugenmodules en -controllers, die middels een gecomprimeerde connector aan de onderzijde direct in een laptopmoederbord te bevestigen is. 

Dell meent dat CAMM tot 57 procent dunner is dan de traditionele SO-DIMM-modules, die zeker in luxere gevallen ook gestapeld dienen te worden. CAMM kan daarnaast met één module tot 128 GB aan werkgeheugen leveren, waar daar bij SO-DIMM minstens vier losse schijven (van elk 32 GB) voor benodigd zijn. Daarnaast moet CAMM hierdoor ook het onderhoud en reparatie 'in het veld' versimpelen. 

©GMRimport

CAMM zou bij JEDEC met open armen ontvangen zijn, zo claimt Tom Schnell,  JEDEC-comitélid en tevens leidinggevend ingenieur bij Dell (via PCWorld). Maar liefst twintig van de (in totaal 332) bedrijven binnen JEDEC zouden erg positief zijn over de adoptie van CAMM als nieuwe laptopstandaard. 

Schnell meent dat de organisatie inmiddels "unanieme goedkeuring" heeft voor de 0.5-specificaties van CAMM. De definitieve 1.0-specificaties liggen in het verschiet voor de tweede helft van 2023. Daaropvolgend dienen laptopfabrikanten (en hun leveranciers) in hun eigen tijd nog over te schakelen op de nieuwe geheugenstandaard — waarvoor weer nieuwe moederborden vereist zijn — wat met alle waarschijnlijk ook niet van de ene op de andere dag zal gebeuren.

Los van de nog ietwat onzekere toekomst van CAMM haakte Schnell in zijn interview nog in op zijn mogelijke belangenverstrengeling tussen Dell en JEDEC. Volgens de Dell-ingenieur is CAMM niet bedoeld om zijn eigen werkgever met royalty's te beladen: "Dell is een gigantisch bedrijf; we laten de lichten niet branden op royalty's van een patent. [...] We willen hoogstens de ontwerpkosten terugwinnen en [CAMM] vaker succesvol implementeren."

Schnell voegt daaraan toe dat Dell niet puur en alleen naar zichzelf kijkt, maar ook naar de hardware-markt op een grotere schaal. De ingenieur beschrijft dat als een soort harmonieus geven en nemen van innovaties. "We zijn onderdeel van de pc-industrie en de pc-industrie is gebouwd op een ecosysteem van partners en leveranciers, die allemaal hun steentje bijdragen. Natuurlijk creëert Dell innovaties voor onze eigen systemen, maar we integreren zelf ook veel innovaties van allerlei andere mensen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!