JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard
Nieuws

JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard

Standaardisatieorganisatie JEDEC treft voorbereidingen om SO-DIMM te laten vallen als laptopstandaard, met Dell-innovatie CAMM als vervanger.

CAMM werd op CES 2022 al onthuld door Dell en is sinds enkele maanden later ook terug te vinden in selecte Precision-laptops van de fabrikant. De zogenaamde 'Compression Attached Memory Module' bestaat uit een enkele printplaat met geheugenmodules en -controllers, die middels een gecomprimeerde connector aan de onderzijde direct in een laptopmoederbord te bevestigen is. 

Dell meent dat CAMM tot 57 procent dunner is dan de traditionele SO-DIMM-modules, die zeker in luxere gevallen ook gestapeld dienen te worden. CAMM kan daarnaast met één module tot 128 GB aan werkgeheugen leveren, waar daar bij SO-DIMM minstens vier losse schijven (van elk 32 GB) voor benodigd zijn. Daarnaast moet CAMM hierdoor ook het onderhoud en reparatie 'in het veld' versimpelen. 

©GMRimport

CAMM zou bij JEDEC met open armen ontvangen zijn, zo claimt Tom Schnell,  JEDEC-comitélid en tevens leidinggevend ingenieur bij Dell (via PCWorld). Maar liefst twintig van de (in totaal 332) bedrijven binnen JEDEC zouden erg positief zijn over de adoptie van CAMM als nieuwe laptopstandaard. 

Schnell meent dat de organisatie inmiddels "unanieme goedkeuring" heeft voor de 0.5-specificaties van CAMM. De definitieve 1.0-specificaties liggen in het verschiet voor de tweede helft van 2023. Daaropvolgend dienen laptopfabrikanten (en hun leveranciers) in hun eigen tijd nog over te schakelen op de nieuwe geheugenstandaard — waarvoor weer nieuwe moederborden vereist zijn — wat met alle waarschijnlijk ook niet van de ene op de andere dag zal gebeuren.

Los van de nog ietwat onzekere toekomst van CAMM haakte Schnell in zijn interview nog in op zijn mogelijke belangenverstrengeling tussen Dell en JEDEC. Volgens de Dell-ingenieur is CAMM niet bedoeld om zijn eigen werkgever met royalty's te beladen: "Dell is een gigantisch bedrijf; we laten de lichten niet branden op royalty's van een patent. [...] We willen hoogstens de ontwerpkosten terugwinnen en [CAMM] vaker succesvol implementeren."

Schnell voegt daaraan toe dat Dell niet puur en alleen naar zichzelf kijkt, maar ook naar de hardware-markt op een grotere schaal. De ingenieur beschrijft dat als een soort harmonieus geven en nemen van innovaties. "We zijn onderdeel van de pc-industrie en de pc-industrie is gebouwd op een ecosysteem van partners en leveranciers, die allemaal hun steentje bijdragen. Natuurlijk creëert Dell innovaties voor onze eigen systemen, maar we integreren zelf ook veel innovaties van allerlei andere mensen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!