Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd
Marktaandeel van consoles is nagenoeg gelijk gebleven
De hoeveelheid Japanse pc-gamers is tussen 2019 en 2023 bijna verdrievoudigd.
Dat meldt de Japanse gameadviseur Dr. Serkan Toto op zijn website. Hij baseert dit op data van de Japanse Computer Entertainment Supplier's Association (CESA).
Het afgelopen jaar ging er 1,6 miljard dollar in de Japanse pc-gamesmarkt om. Daarbij besloeg pc-gamen ongeveer 13 procent van de totale Japanse gamemarkt, ten opzichte van 5 procent in 2019.
De toename in populariteit van pc-gamen is overigens een wereldwijd fenomeen: ook in westerse landen lijken steeds meer gamers hun spellen op een pc te spelen. Logischerwijs spelen uitgevers hier op in. Microsoft brengt al zijn games tegelijk op Xbox en pc uit, terwijl Sony steeds meer PlayStation-games naar pc brengt.
Uit de data die Toto ter beschikking had, blijkt ook dat het marktaandeel van consoles in Japan sinds 2019 gelijk is gebleven - rond 20 procent. Dat dit niet is gekrompen, is volgens Toto vooral te danken aan het succes van de Nintendo Switch.