Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen
Nieuws

Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen

Sinds een recente update lijkt Intel het hoge verbruik van Arc-gpu's met meerdere schermen grotendeels verholpen te hebben.

Intels eerste topsegment aan Arc-gpu's (Arc A7) kampte rond diens lancering wel vaker met hoge verbruiken, maar vooral het opmerkelijke rendement in 'idle'-stand creëerde frictie. Een Arc A770 zou zonder belasting circa 11 watt verbruiken, maar wanneer er een willekeurige tweede monitor aangekoppeld werd, steeg dat verbruik ineens tot circa 40 watt.

Na vermelding (en verdere verdieping) op GitHub werd achterhaald dat de Arc-gpu's hun 'low-power'-stand niet meer kunnen activeren zodra er meer dan één monitor aangesloten is op de videokaart. Intel werkt inmiddels aan een oplossing, waarvan driver-versie 31.0.101.4146 de eerste stap vormt.

Met de komst van de nieuwe drivers zouden gamers in ieder geval weer gebruik kunnen maken van twee schermen met een lager verbruik, al komt de huidige oplossing niet zonder valkuilen. Arc-gpu's kunnen nu enkel hun low-power state activeren zolang één scherm niet boven de 4k/60hz presteert, dan wel twee schermen op 1080p/60hz, aldus een Intel-programmeur op GitHub

Dezelfde Arc-gebruiker die het probleem aanvankelijk aankaartte, meldt inmiddels dat de 4146-drivers inderdaad een positief gevolg hebben op het verbruik. Met één scherm (2560 bij 1080 pixels) verbruikt de Arc A770 tegenwoordig circa 7 tot 8 watt, komt daar nog een scherm (1600 bij 900 pixels) bij kijken, dan stijgt het rustverbruik tot nog maar 8 à 9 watt.

Onduidelijk is of Intel het rustrendement vanuit hier verder wil verbeteren. Het originele GitHub-bericht is sinds de verbetering wel gesloten, wat doet vermoeden dat Arc-gpu's met bijvoorbeeld drie of meer schermen mogelijk nooit hun low-power-fase in kunnen zetten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!