Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen
Gamer.nl
Nieuws

Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen

Sinds een recente update lijkt Intel het hoge verbruik van Arc-gpu's met meerdere schermen grotendeels verholpen te hebben.

Intels eerste topsegment aan Arc-gpu's (Arc A7) kampte rond diens lancering wel vaker met hoge verbruiken, maar vooral het opmerkelijke rendement in 'idle'-stand creëerde frictie. Een Arc A770 zou zonder belasting circa 11 watt verbruiken, maar wanneer er een willekeurige tweede monitor aangekoppeld werd, steeg dat verbruik ineens tot circa 40 watt.

Na vermelding (en verdere verdieping) op GitHub werd achterhaald dat de Arc-gpu's hun 'low-power'-stand niet meer kunnen activeren zodra er meer dan één monitor aangesloten is op de videokaart. Intel werkt inmiddels aan een oplossing, waarvan driver-versie 31.0.101.4146 de eerste stap vormt.

Met de komst van de nieuwe drivers zouden gamers in ieder geval weer gebruik kunnen maken van twee schermen met een lager verbruik, al komt de huidige oplossing niet zonder valkuilen. Arc-gpu's kunnen nu enkel hun low-power state activeren zolang één scherm niet boven de 4k/60hz presteert, dan wel twee schermen op 1080p/60hz, aldus een Intel-programmeur op GitHub

Dezelfde Arc-gebruiker die het probleem aanvankelijk aankaartte, meldt inmiddels dat de 4146-drivers inderdaad een positief gevolg hebben op het verbruik. Met één scherm (2560 bij 1080 pixels) verbruikt de Arc A770 tegenwoordig circa 7 tot 8 watt, komt daar nog een scherm (1600 bij 900 pixels) bij kijken, dan stijgt het rustverbruik tot nog maar 8 à 9 watt.

Onduidelijk is of Intel het rustrendement vanuit hier verder wil verbeteren. Het originele GitHub-bericht is sinds de verbetering wel gesloten, wat doet vermoeden dat Arc-gpu's met bijvoorbeeld drie of meer schermen mogelijk nooit hun low-power-fase in kunnen zetten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!