Werken met Guerrilla en Bandai Namco: in gesprek met visual artist Rocky Schouten
Nieuws

Werken met Guerrilla en Bandai Namco: in gesprek met visual artist Rocky Schouten

Visual artist Rocky Schouten is werkzaam in de internationale game-industrie en werkte samen met een toenemend aantal grote ontwikkelaars en uitgevers. Gamer.nl sprak Schouten uitgebreid om meer inzicht te krijgen in zijn tak van de industrie.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent.

Nog altijd heeft de aankondiging van een nieuwe game iets opwindends. Een nieuwe wereld, met uitheemse flora en fauna, prikkelende architectuur of prachtige vergezichten geven een glimp van wat er komen gaat.

Rocky Schouten staat regelmatig aan de wieg van dergelijke concepten. De art director en visual development artist werkte in de afgelopen jaren samen met partijen als Guerrilla Games, Bandai Namco en Total Mayhem Games - in alle gevallen om zo'n nieuwe gamewereld tot leven te brengen.

De artiest

Rocky's talent droeg eerder bij aan een aantal grote producties van de afgelopen tijd. Zo was hij cinematic artist voor Horizon Zero Dawn en ontwierp hij gedeeltes van het storyboard van Horizon Zero Dawn: Frozen Wilds. Verder ontwierp hij zelfs de cover art van Tales of Arise van Bandai Namco, en leverde hij de concept art voor We Were Here Forever. Maar, hoe word je nou concept artist? En welke opleiding en vaardigheden zijn daarvoor vereist?

Voor Rocky begon het als een hobby. Al van kinds af aan was Rocky bezig met het schetsen van zijn favoriete gamepersonage, Sonic. “Als kind vroeg ik mijn opa of hij mijn favoriete gamepersonage, Sonic, voor mij kon tekenen”, vertelt hij. “Door naar hem te kijken ben ik gaan leren, en voor ik het wist begon ik andere gamepersonages te schetsen, zoals Goku, Dragonite en Link.”

Hoe meer hij oefende, hoe groter het plezier - en hoe kundiger Schouten werd. Na de middelbare school begon Rocky aan de opleiding Multimedia aan het Grafisch Lyceum. Na het afronden van die studie, startte hij direct een volgende opleiding aan het Grafisch Lyceum, Media Vormgeven. En als klap op de buurpijl rondde hij ook de Filmacademie in Amsterdam af. Daar studeerde hij Visual Effects.

Kort daarna begon Rocky's carrière als freelancer in de game- en filmwereld. Via een oud-docent kwam hij in aanraking met de grootste gameontwikkelaar van Nederland, Guerrilla Games. Na het tonen van zijn showreal, een soort samenvatting en visitekaartje van eerder werk, boden de klussen zich aan de lopende band aan.

Maar hoe kom je als artiest nou binnen in die wereld? Volgens Rocky is het vooral belangrijk dat je niet bang bent om je werk te tonen.

 “Laat je vooral niet tegenhouden omdat je bang bent dat je werk niet goed genoeg is”, drukt hij ons op het hart. “Iedereen begint ergens, of je nou concept artist bent of schrijver voor Gamer.nl: leren doen we allemaal. Het belangrijkste is dat je alles doet vanuit passie en ambitie. De rest komt vanzelf.”

©GMRimport

Van schets tot kunstwerk

Waar begin je eigenlijk bij het maken van concept art? Voor Rocky is het belangrijk dat hij een aantal zaken helder heeft voordat hij aan een project begint.

“Voor ik mijn potlood op papier zet, stel ik mezelf de volgende kritische vragen: wat is het verhaal? Hoe ziet de belichting eruit? Wat is de look and feel en welke sfeer wil ik overbrengen? De antwoorden op die vragen beantwoord ik op basis van de input van de opdrachtgever.”

Bovenstaande kan worden gezien als de briefing van het werk. Die informatie kan overal vandaan komen: van een professionele gamedesigner tot een docent van een opleiding. Zolang het ‘doel’ van de art maar duidelijk in kaart wordt gebracht. Zelf stelt Rocky altijd eerst een moodboard, een soort visuele weergave, op van de briefing. Pas als bovengenoemde aspecten duidelijk zijn, beweegt de digitale pen zich richting het digitale papier.

©GMRimport

Publiceren en netwerken

Vervolgens is het zaak om je werken op zoveel mogelijk relevante websites te plaatsen. Voorbeelden daarvan zijn ArtStation, LinkedIn, en social media als Instagram. Een sterk portfolio is daarmee een van de belangrijkste aspecten van het vak - een eigen website kan daar ontzettend bij helpen. Zo benadrukt Rocky dat hij altijd enorm veel tijd en energie in passieprojecten heeft gestoken, omdat ze onder de streep allemaal bijdragen aan je portfolio.

“Zodra die in orde is, loop je met een beetje geluk vanzelf tegen kansen aan. Probeer daarbij verschillende soorten animatie te etaleren, want op die manier toon je dat je openstaat voor verschillende uitdagingen.”

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar door relevante opleidingen te volgen, leer je volgens Schouten de juiste mensen kennen en bouw je vanzelf een netwerk op. Weet een artiest zich binnen dat netwerk weet te bewijzen, dan openen er vanzelf deuren.

Tegenwoordig werkt Rocky aan verschillende gameprojecten, waarvan de meeste nog geheim zijn. Daar komt ook nog een aantal filmprojecten bovenop, zodat het werk gevarieerd genoeg blijft. Althans, Schouten is van mening dat de lijn tussen beide werelden met de dag vervaagt, en zegt hij zijn vaardigheden voor beide even goed in te kunnen zetten.

Zie hieronder een greep uit de art van Rocky, waaronder promotiemateriaal voor zustersite Power Unlimited. 

Wil je meer zien van zijn werk, bezoek dan rockyschouten.com. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Doe mee aan de ROG Creator Contest

In samenwerking met Rocky Schouten, en ROG, hebben Gamer.nl en Power Unlimited de ROG Creator Contest in het leven geroepen. In deze competitie kunnen beginnende artiesten hun eigen concept art van een niet-bestaande game die ze graag tot leven willen brengen insturen. Dit werk wordt vervolgens beoordeeld door een professionele jury, bestaande uit Romano Molenaar, Michal Kus en natuurlijk Rocky Schouten.

De winnaar van de ROG Creator Contest ontvrangt een ROG Zephyrus S17 ter waarde van 2400 euro. Verder worden de beste inzendingen uiteraard tentoongesteld op de ROG Creator Contest-pagina en de website. 

Inzendingen kunnen worden gedaan op pu.nl/rogcreatorcontest door een aantal gegevens in te vullen en de art als bijlage toe te voegen. Heel veel succes!

Lees hier alles over de te winnen

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Friday-uitverkoop van PlayStation begint aanstaande vrijdag
Nieuws

Black Friday-uitverkoop van PlayStation begint aanstaande vrijdag

Met korting op games, hardware, accessoires en PS Plus-abonnementen

De Black Friday-uitverkoop van PlayStation gaat op vrijdag 22 november van start.

Dat heeft Sony vandaag aangekondigd middels PlayStation Blog. De uitverkoop loopt tot 2 december. De precieze details over de beschikbare kortingsacties worden vrijdag pas bekendgemaakt, maar Sony deelde al wel wat informatie.

Zo worden vanaf 22 november hardware en accesoires via de PlayStation Direct-winkel met korting aangeboden. Daaronder vallen PlayStation 5-consoles, PlayStation VR2, DualSense-controllers, PS5-covers, Pulse Elite-headsets en Pulse Explore-oortjes. Op de PlayStation Gear-website zal tot 40 procent korting worden gegeven op merchandise gebaseerd op franchises als The Last of Us en God of War.

Hoewel Sony nog geen prijzen deelde, zijn die eerder al uitgelekt. Zo gaat de PlayStation 5 Slim met diskdrive voor 474,99 euro in plaats van 549,99 euro over de toonbank. De digitale editie van de PS5 Slim zal voor 374,99 euro in plaats van 449,99 euro over de toonbank gaan. De PlayStation VR2 zal tijdelijk voor 399,99 euro verkocht worden in plaats van 599,99 euro.

Sony laat weten dat vergelijkbare kortingsacties ook bij wereldwijde retailers zullen voorkomen, al raadt het bedrijf aan consumenten bij de winkels zelf te checken om wat voor prijzen het precies gaat.

Huidige PlayStation Plus Essential-leden kunnen met 25 procent korting upgraden naar Extra, terwijl Extra-leden met 30 procent korting kunnen upgraden naar Premium. Daarnaast kunnen nieuwe leden die een jaarabonnement op PS Plus afsluiten tot wel 30 procent korting verwachten.

Zoals gewoonlijk zullen vanaf vrijdag ook honderden PlayStation 5- en PlayStation 4-games met korting worden aangeboden via de PlayStation Store. Ook hier werden precieze prijzen nog niet naar buiten gecommuniceerd, maar Sony liet weten dat Hogwarts Legacy, Star Wars Outlaws en EA Sports FC25 onder de games met korting vallen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fotomodus voor Stellar Blade nu beschikbaar
Nieuws

Fotomodus voor Stellar Blade nu beschikbaar

Ook de Nier: Automata-dlc arriveert vandaag

Shift Up heeft de fotomodus van Stellar Blade uitgebracht.

De fotomodus is toegevoegd middels een gratis update. Daarin kunnen spelers verschillende poses en filters gebruiken om kiekjes van Eve te nemen. In de update zit ook de accessoire Symbol of Legacy, waarmee het uiterlijk en de presentatie van 'Tachy Mode' wordt aangepast. Tot slot bevat de update vier nieuwe outfits voor Eve.

Vandaag komt ook de betaalde Nier: Automata-dlc voor Stellar Blade uit. Deze dlc bevat het personage Emil uit eerstgenoemde game. Daar kunnen spelers verschillende items gerelateerd aan Nier: Automata aanschaffen, waaronder de mogelijkheid om Eve als het personage 2B uit te dossen.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up gaf afgelopen week nog aan dat het van plan is om in 2025 een pc-versie van Stellar Blade uit te brengen. Daarbij verwacht de ontwikkelaar dat de pc-versie "nog beter" dan de PS5-versie zal verkopen "door Steams groeiende succes binnen de AAA-gamesmarkt". Ondanks dat blijft de PS5-versie stabiel verkopen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error