Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment
Gamer.nl
Nieuws

Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment

Met de MateView GT-reeks zet Huawei tegenwoordig ook in op monitoren voor gamers. De MateView GT-27 inch bedient daarin het middensegment van snelle 1440p-schermen. Het competitieve gamelandschap is nieuw terrein voor Huawei, maar de fabrikant lijkt het te betreden met veelbelovende specificaties én een eigen kijk op sommige tradities.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Huawei. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Het gestroomlijnde uiterlijk van de MateView GT-lijn valt direct op — of eerder, dat doet het niet. De monitoren worden in de markt gezet als toegewijde gamemodellen, maar ogen op het eerste gezicht vrij ‘zakelijk’. De subtiel gebogen schermranden zijn dun, de behuizingen kleuren neutraal zwart en Huawei’s tekstuele logo oogt bijzonder sober. In tegenstelling tot veel andere merken schiet Huawei niet door in de soms schreeuwerige gaming-esthetiek — laat staan een toegespitst dochtermerk — wat ook wel eens verfrissend is.

Qua daadwerkelijke gameprestaties zet Huawei hoog in. 

-

Onder- en achteraan de stevig ontworpen schermen prijkt een net zo minimalistische monitorvoet. De dunne, aluminium balken slagen erin het scherm te stabiliseren en 110 millimeter in hoogte te verstellen, maar doen verder hun best zo min mogelijk bureauruimte te annexeren. Ook dat wordt gewaardeerd, al is het wel weer jammer dat het ‘ophangsysteem’ exclusief blijft voor de meegeleverde poot. Om vesa-gestandaardiseerde monitorarmen te bevestigen, moet een los mountingsysteem aangeschaft worden.

Desalniettemin spiegelt het overkomen van de MateView GT-lijn wel precies waar een monitor als dit 27 inch-model voor staat. De MateView GT-27 inch (Standard Edition) is geen schreeuwerig bakbeest met allerlei toeters en bellen; het wil vooral fraaie prestaties in een doelgericht en betaalbaar pakket samenbrengen. En dat doet het.

©GMRimport

Prima prestaties voor een duit minder  

Qua daadwerkelijk gameprestaties zet Huawei hoog in. De MateView GT-27 inch belooft allereerst 1440p-resoluties op 165 hertz, met daarbovenop hdr-mogelijkheden en een sRGB-kleurenspectrum dat een Delta-E-afwijking van <2 kent. Op het DCI-P3-spectrum bedekt het paneel 90 procent van de kleuren, wat zeker geen verkeerde score is voor een snelle gamemonitor.

Huawei MateView GT 27 (Standard Edition) - Technische specificaties

· Formaat: 27 inch

· Curve: 1500R

· Resolutie: 2560 x 1440 (2K QHD)

· Verversingsratio: 165 Hz (incl. ondersteuning voor FreeSync)

· Paneeltechnologie: VA

· Kleurdiepte: 8-bit (16,7 miljoen kleuren)

· Piekhelderheid: 350 nits (typerend)

· Contrastratio: 4000:1 (typerend)

· Kleurreproductie: 100% sRGB (ΔE<2), 90% DCI-P3

· Aansluitingen: 1x Displayport 1.41.2, 2x HDMI 2.0

· Verstelbaarheid: 110 mm in hoogte, -5°~20° verticale kanteling

· Adviesprijs: 399,99 euro

Voor een adviesprijs à 399,99 euro zijn dat niet de minste beloftes. De 165 hertz verversingsratio zit een nette tik boven de gulden standaard van 144 hertz voor veel competitieve gamers, terwijl de kleurreproductie ook zeker niet tegenzit. Voor wie ook nog wat video’s of foto’s bewerkt, voldoet dit VA-paneel al snel.

Tegelijkertijd schuilt in dit paneel ook Huawei’s verbeterpuntje voor de toekomst. De kleuren zijn realistisch, maar ze mogen net iets helderder. Met een typische piekhelderheid van 350 nits en contrastratio van 4000:1 steken sommige aangezichten nog wat donker af, waardoor schaduwen bijtijds wat details verliezen. Voor het toegankelijke prijspunt zijn die vlekjes nog te overzien, terwijl Huawei ze zelf ook aanvecht met het inbakken van ‘dark field control’-versterking.

De pijler voor Huawei lijkt overduidelijk bij snelle pc-games te liggen — iets minder de filmische avonturen. De GT 27 excelleert wanneer je, bijvoorbeeld, Halo Infinite op 165 frames per seconde over DisplayPort knalt. Zeker in combinatie met AMD FreeSync speelt dat minstens zo vloeiend als de gevestigde orde van gamemonitors, met een uitzonderlijk realistisch sRGB-bereik bovendien.

©GMRimport

Netvoeding anno nu

Huawei’s doelgerichte visie wordt ook doorgetrokken naar het stroomverbruik en in het specifiek diens connectie. De MateView GT-27 inch wordt aangedreven door een enkele usb-c-verbinding. Geen logge trapeziumconnectoren of dikke aders aan bekabeling, maar een schattig usb-kabeltje waar simpelweg 63 watt doorheen gepompt wordt. Dat getuigt niet alleen van een fraai stroomrendement, maar het helpt Huawei’s minimalistische insteek ook verder op weg.

Kleinere connectoren staan voor smallere behuizingen en dunnere, nota bene universele kabeltjes maken installaties makkelijker. Traditiegetrouw geeft de markt van gamemonitoren daar maar weinig om, maar Huawei biedt daar als nieuwe speler weer een andere kijk op. Sowieso is de I/O van de MateView GT-27 inch strak ingedeeld — zonder al te veel poespas bovendien — maar netvoeding over usb-c? Dat voelt wel lekker vooruitstrevend voor dit kaliber beeldapparatuur.

©GMRimport

MateView voelt meteen als een maatje

Huawei is misschien dan ‘de nieuwkomer’ op het terrein van gamemonitoren, ze lijken meteen overtuigend mee te spelen. De MateView GT-27 inch biedt vloeiende beelden op een realistisch ogend paneel, zonder dat je portemonnee er stevig onder leidt. Daarmee stapt Huawei overtuigend het middensegment in.

Voor de richtprijs van 399,99 euro biedt Huawei een uitzonderlijk efficiënte gamemonitor. Het bespaart op de toeters en bellen waar sommige concurrenten mee te koop lopen, en biedt vooral een doelgericht pakket aan gameprestaties aan. Met het sobere ontwerp en voeding over usb-c overtuigt Huawei niet alleen, ze geven ook een eigen draai aan de gamemonitor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!