Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment
Nieuws

Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment

Met de MateView GT-reeks zet Huawei tegenwoordig ook in op monitoren voor gamers. De MateView GT-27 inch bedient daarin het middensegment van snelle 1440p-schermen. Het competitieve gamelandschap is nieuw terrein voor Huawei, maar de fabrikant lijkt het te betreden met veelbelovende specificaties én een eigen kijk op sommige tradities.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Huawei. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Het gestroomlijnde uiterlijk van de MateView GT-lijn valt direct op — of eerder, dat doet het niet. De monitoren worden in de markt gezet als toegewijde gamemodellen, maar ogen op het eerste gezicht vrij ‘zakelijk’. De subtiel gebogen schermranden zijn dun, de behuizingen kleuren neutraal zwart en Huawei’s tekstuele logo oogt bijzonder sober. In tegenstelling tot veel andere merken schiet Huawei niet door in de soms schreeuwerige gaming-esthetiek — laat staan een toegespitst dochtermerk — wat ook wel eens verfrissend is.

Qua daadwerkelijke gameprestaties zet Huawei hoog in. 

-

Onder- en achteraan de stevig ontworpen schermen prijkt een net zo minimalistische monitorvoet. De dunne, aluminium balken slagen erin het scherm te stabiliseren en 110 millimeter in hoogte te verstellen, maar doen verder hun best zo min mogelijk bureauruimte te annexeren. Ook dat wordt gewaardeerd, al is het wel weer jammer dat het ‘ophangsysteem’ exclusief blijft voor de meegeleverde poot. Om vesa-gestandaardiseerde monitorarmen te bevestigen, moet een los mountingsysteem aangeschaft worden.

Desalniettemin spiegelt het overkomen van de MateView GT-lijn wel precies waar een monitor als dit 27 inch-model voor staat. De MateView GT-27 inch (Standard Edition) is geen schreeuwerig bakbeest met allerlei toeters en bellen; het wil vooral fraaie prestaties in een doelgericht en betaalbaar pakket samenbrengen. En dat doet het.

©GMRimport

Prima prestaties voor een duit minder  

Qua daadwerkelijk gameprestaties zet Huawei hoog in. De MateView GT-27 inch belooft allereerst 1440p-resoluties op 165 hertz, met daarbovenop hdr-mogelijkheden en een sRGB-kleurenspectrum dat een Delta-E-afwijking van <2 kent. Op het DCI-P3-spectrum bedekt het paneel 90 procent van de kleuren, wat zeker geen verkeerde score is voor een snelle gamemonitor.

Huawei MateView GT 27 (Standard Edition) - Technische specificaties

· Formaat: 27 inch

· Curve: 1500R

· Resolutie: 2560 x 1440 (2K QHD)

· Verversingsratio: 165 Hz (incl. ondersteuning voor FreeSync)

· Paneeltechnologie: VA

· Kleurdiepte: 8-bit (16,7 miljoen kleuren)

· Piekhelderheid: 350 nits (typerend)

· Contrastratio: 4000:1 (typerend)

· Kleurreproductie: 100% sRGB (ΔE<2), 90% DCI-P3

· Aansluitingen: 1x Displayport 1.41.2, 2x HDMI 2.0

· Verstelbaarheid: 110 mm in hoogte, -5°~20° verticale kanteling

· Adviesprijs: 399,99 euro

Voor een adviesprijs à 399,99 euro zijn dat niet de minste beloftes. De 165 hertz verversingsratio zit een nette tik boven de gulden standaard van 144 hertz voor veel competitieve gamers, terwijl de kleurreproductie ook zeker niet tegenzit. Voor wie ook nog wat video’s of foto’s bewerkt, voldoet dit VA-paneel al snel.

Tegelijkertijd schuilt in dit paneel ook Huawei’s verbeterpuntje voor de toekomst. De kleuren zijn realistisch, maar ze mogen net iets helderder. Met een typische piekhelderheid van 350 nits en contrastratio van 4000:1 steken sommige aangezichten nog wat donker af, waardoor schaduwen bijtijds wat details verliezen. Voor het toegankelijke prijspunt zijn die vlekjes nog te overzien, terwijl Huawei ze zelf ook aanvecht met het inbakken van ‘dark field control’-versterking.

De pijler voor Huawei lijkt overduidelijk bij snelle pc-games te liggen — iets minder de filmische avonturen. De GT 27 excelleert wanneer je, bijvoorbeeld, Halo Infinite op 165 frames per seconde over DisplayPort knalt. Zeker in combinatie met AMD FreeSync speelt dat minstens zo vloeiend als de gevestigde orde van gamemonitors, met een uitzonderlijk realistisch sRGB-bereik bovendien.

©GMRimport

Netvoeding anno nu

Huawei’s doelgerichte visie wordt ook doorgetrokken naar het stroomverbruik en in het specifiek diens connectie. De MateView GT-27 inch wordt aangedreven door een enkele usb-c-verbinding. Geen logge trapeziumconnectoren of dikke aders aan bekabeling, maar een schattig usb-kabeltje waar simpelweg 63 watt doorheen gepompt wordt. Dat getuigt niet alleen van een fraai stroomrendement, maar het helpt Huawei’s minimalistische insteek ook verder op weg.

Kleinere connectoren staan voor smallere behuizingen en dunnere, nota bene universele kabeltjes maken installaties makkelijker. Traditiegetrouw geeft de markt van gamemonitoren daar maar weinig om, maar Huawei biedt daar als nieuwe speler weer een andere kijk op. Sowieso is de I/O van de MateView GT-27 inch strak ingedeeld — zonder al te veel poespas bovendien — maar netvoeding over usb-c? Dat voelt wel lekker vooruitstrevend voor dit kaliber beeldapparatuur.

©GMRimport

MateView voelt meteen als een maatje

Huawei is misschien dan ‘de nieuwkomer’ op het terrein van gamemonitoren, ze lijken meteen overtuigend mee te spelen. De MateView GT-27 inch biedt vloeiende beelden op een realistisch ogend paneel, zonder dat je portemonnee er stevig onder leidt. Daarmee stapt Huawei overtuigend het middensegment in.

Voor de richtprijs van 399,99 euro biedt Huawei een uitzonderlijk efficiënte gamemonitor. Het bespaart op de toeters en bellen waar sommige concurrenten mee te koop lopen, en biedt vooral een doelgericht pakket aan gameprestaties aan. Met het sobere ontwerp en voeding over usb-c overtuigt Huawei niet alleen, ze geven ook een eigen draai aan de gamemonitor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!