Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment
Nieuws

Huawei MateView GT 27-inch: mooie monitor in het middensegment

Met de MateView GT-reeks zet Huawei tegenwoordig ook in op monitoren voor gamers. De MateView GT-27 inch bedient daarin het middensegment van snelle 1440p-schermen. Het competitieve gamelandschap is nieuw terrein voor Huawei, maar de fabrikant lijkt het te betreden met veelbelovende specificaties én een eigen kijk op sommige tradities.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Huawei. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Het gestroomlijnde uiterlijk van de MateView GT-lijn valt direct op — of eerder, dat doet het niet. De monitoren worden in de markt gezet als toegewijde gamemodellen, maar ogen op het eerste gezicht vrij ‘zakelijk’. De subtiel gebogen schermranden zijn dun, de behuizingen kleuren neutraal zwart en Huawei’s tekstuele logo oogt bijzonder sober. In tegenstelling tot veel andere merken schiet Huawei niet door in de soms schreeuwerige gaming-esthetiek — laat staan een toegespitst dochtermerk — wat ook wel eens verfrissend is.

Qua daadwerkelijke gameprestaties zet Huawei hoog in. 

-

Onder- en achteraan de stevig ontworpen schermen prijkt een net zo minimalistische monitorvoet. De dunne, aluminium balken slagen erin het scherm te stabiliseren en 110 millimeter in hoogte te verstellen, maar doen verder hun best zo min mogelijk bureauruimte te annexeren. Ook dat wordt gewaardeerd, al is het wel weer jammer dat het ‘ophangsysteem’ exclusief blijft voor de meegeleverde poot. Om vesa-gestandaardiseerde monitorarmen te bevestigen, moet een los mountingsysteem aangeschaft worden.

Desalniettemin spiegelt het overkomen van de MateView GT-lijn wel precies waar een monitor als dit 27 inch-model voor staat. De MateView GT-27 inch (Standard Edition) is geen schreeuwerig bakbeest met allerlei toeters en bellen; het wil vooral fraaie prestaties in een doelgericht en betaalbaar pakket samenbrengen. En dat doet het.

©GMRimport

Prima prestaties voor een duit minder  

Qua daadwerkelijk gameprestaties zet Huawei hoog in. De MateView GT-27 inch belooft allereerst 1440p-resoluties op 165 hertz, met daarbovenop hdr-mogelijkheden en een sRGB-kleurenspectrum dat een Delta-E-afwijking van <2 kent. Op het DCI-P3-spectrum bedekt het paneel 90 procent van de kleuren, wat zeker geen verkeerde score is voor een snelle gamemonitor.

Huawei MateView GT 27 (Standard Edition) - Technische specificaties

· Formaat: 27 inch

· Curve: 1500R

· Resolutie: 2560 x 1440 (2K QHD)

· Verversingsratio: 165 Hz (incl. ondersteuning voor FreeSync)

· Paneeltechnologie: VA

· Kleurdiepte: 8-bit (16,7 miljoen kleuren)

· Piekhelderheid: 350 nits (typerend)

· Contrastratio: 4000:1 (typerend)

· Kleurreproductie: 100% sRGB (ΔE<2), 90% DCI-P3

· Aansluitingen: 1x Displayport 1.41.2, 2x HDMI 2.0

· Verstelbaarheid: 110 mm in hoogte, -5°~20° verticale kanteling

· Adviesprijs: 399,99 euro

Voor een adviesprijs à 399,99 euro zijn dat niet de minste beloftes. De 165 hertz verversingsratio zit een nette tik boven de gulden standaard van 144 hertz voor veel competitieve gamers, terwijl de kleurreproductie ook zeker niet tegenzit. Voor wie ook nog wat video’s of foto’s bewerkt, voldoet dit VA-paneel al snel.

Tegelijkertijd schuilt in dit paneel ook Huawei’s verbeterpuntje voor de toekomst. De kleuren zijn realistisch, maar ze mogen net iets helderder. Met een typische piekhelderheid van 350 nits en contrastratio van 4000:1 steken sommige aangezichten nog wat donker af, waardoor schaduwen bijtijds wat details verliezen. Voor het toegankelijke prijspunt zijn die vlekjes nog te overzien, terwijl Huawei ze zelf ook aanvecht met het inbakken van ‘dark field control’-versterking.

De pijler voor Huawei lijkt overduidelijk bij snelle pc-games te liggen — iets minder de filmische avonturen. De GT 27 excelleert wanneer je, bijvoorbeeld, Halo Infinite op 165 frames per seconde over DisplayPort knalt. Zeker in combinatie met AMD FreeSync speelt dat minstens zo vloeiend als de gevestigde orde van gamemonitors, met een uitzonderlijk realistisch sRGB-bereik bovendien.

©GMRimport

Netvoeding anno nu

Huawei’s doelgerichte visie wordt ook doorgetrokken naar het stroomverbruik en in het specifiek diens connectie. De MateView GT-27 inch wordt aangedreven door een enkele usb-c-verbinding. Geen logge trapeziumconnectoren of dikke aders aan bekabeling, maar een schattig usb-kabeltje waar simpelweg 63 watt doorheen gepompt wordt. Dat getuigt niet alleen van een fraai stroomrendement, maar het helpt Huawei’s minimalistische insteek ook verder op weg.

Kleinere connectoren staan voor smallere behuizingen en dunnere, nota bene universele kabeltjes maken installaties makkelijker. Traditiegetrouw geeft de markt van gamemonitoren daar maar weinig om, maar Huawei biedt daar als nieuwe speler weer een andere kijk op. Sowieso is de I/O van de MateView GT-27 inch strak ingedeeld — zonder al te veel poespas bovendien — maar netvoeding over usb-c? Dat voelt wel lekker vooruitstrevend voor dit kaliber beeldapparatuur.

©GMRimport

MateView voelt meteen als een maatje

Huawei is misschien dan ‘de nieuwkomer’ op het terrein van gamemonitoren, ze lijken meteen overtuigend mee te spelen. De MateView GT-27 inch biedt vloeiende beelden op een realistisch ogend paneel, zonder dat je portemonnee er stevig onder leidt. Daarmee stapt Huawei overtuigend het middensegment in.

Voor de richtprijs van 399,99 euro biedt Huawei een uitzonderlijk efficiënte gamemonitor. Het bespaart op de toeters en bellen waar sommige concurrenten mee te koop lopen, en biedt vooral een doelgericht pakket aan gameprestaties aan. Met het sobere ontwerp en voeding over usb-c overtuigt Huawei niet alleen, ze geven ook een eigen draai aan de gamemonitor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!