GPU in Xbox Series X sneller dan Nvidia RTX 2080 Super
Nieuws

GPU in Xbox Series X sneller dan Nvidia RTX 2080 Super

Op basis van Microsofts informatie over de specificaties van de Xbox Series X, is de GPU krachtiger dan die van de Nvidia RTX 2080 Super. Daarnaast komt de Valve Index VR-headset weer op voorraad voor Half Life: Alyx en toont ASUS een bijzonder snelle IPS-monitor.

Op papier is de GPU in de Xbox Series X sneller dan de Nvidia RTX 2080 Super

Afgelopen weekend bevestigde Microsoft dat de Xbox Series X beschikking zal krijgen over een GPU die is opgebouwd uit de tweede generatie Radeon DNA-architectuur (RDNA 2). Die chip is volgens Microsoft goed voor een rekenkracht van 12 TFLOPs. Daarmee is de opkomende console maar liefst acht keer sneller dan de Xbox One, maar het is natuurlijk ook interessant om te kijken hoe die zich verhoudt met de huidige PC-hardware.

Microsoft geeft het niet specifiek aan in hun specificaties, maar de rekenkracht verwijst vermoedelijk naar de floating point-prestaties (FP32). Dat zou betekenen dat, in theorie, de Xbox Series X iets sneller is dan de Nvidia GeForce RTX 2080 Super (11,.15 TFLOPs), maar net niet snel genoeg is om mee te komen met de RTX 2080 Ti (13,45 TFLOPs).

©GMRimport

Of de Xbox Series X in de praktijk ook meer FPS genereert dan de RTX 2080 Super moet nog maar blijken. De praktijkprestaties zijn namelijk niet alleen afhankelijk van de FP32 TFLOPs, maar ook van het geheugen, de koeling en de stroomvoorziening. Wel geeft het veel informatie over de toekomstige AMD-chips voor desktops en laptops. Het bedrijf gebruikt namelijk dezelfde architectuur voor de opkomende desktop-videokaarten. Gezien AMD voor desktops meer ontwerp-vrijheid heeft, is de kans groot dat het bedrijf niet alleen met desktop-chips komt die langzamer zijn dan die van de Xbox Series X, maar ook chips die sneller zijn. Dat betekent dus dat de Nvidia RTX 2080 Ti aan het eind van dit jaar mogelijk niet meer de snelste consumenten-GPU meer is!

Valve verzekert ons dat de Index op voorraad zal komen voor Half-Life: Alyx lanceert

Twee weken geleden hadden we het al voorspeld, maar het corona virus zorgt nu voor serieuze productieproblemen waardoor er enorme tekorten ontstaan van alles van knoflook tot LCD-schermen. Samen met grote logistieke bottlenecks heeft dat er ook voor gezorgd dat de Valve Index VR-headset niet meer op voorraad is. Toch heeft de game-gigant aan UploadVRlaten weten dat de bril weer verkrijgbaar moet zijn voordat de meest geanticipeerde VR-game van 2020 beschikbaar komt:

With Half-Life: Alyx coming March 23rd, we are working hard to meet demand for the Valve Index and want to reassure everyone that Index systems will be available for purchase prior to the game’s launch.

-

Hoewel het geen belofte is, lijkt Valve wel genoeg vertrouwen te hebben in hun logistiek om deze uitspraken te kunnen maken. Facebook heeft er minder minder vertrouwen in en geeft aan dat de Oculus Quest "zo snel mogelijk" weer beschikbaar komt. Het is dus onbekend of we op korte termijn de populaire VR-bril van Facebook weer kunnen bestellen.

De ASUS TUF Gaming VG259QM is een 280 Hz IPS-monitor

Nog niet zo lang geleden moest je als gamer kiezen tussen de snelheid van de TN-technologie of de prachtige kleuren van IPS. Die keuzestress is echter verleden tijd, want sinds kort is ook de IPS-technologie snel genoeg om je van vloeiende beelden te voorzien. Zo ook de TUF Gaming VG259QM die ASUS onlangs heeft gepresenteerd. De monitor heeft niet alleen een verversingsfrequentie van maar liefst 280 Hz, de pixel reactietijd blijft ook nog eens onder de 1 milliseconde (G2G).

©GMRimport

Het paneel heeft een diagonaal van 24,5 inch en een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Dat lijkt misschien een beetje ouderwets, maar op hogere resoluties hebben zelfs de beste videokaarten moeite om 280 fps te halen in moderne games. Wel modern is de ondersteuning voor HDR400 met een maximale helderheid van 400 nits en een contrast van 1000:1.

Voor de fotobewerkers onder ons laat ASUS weten dat de monitor in staat is om 72% van het NTSC-spectrum weer te geven, wat neer komt op ongeveer 100% van het sRGB-spectrum. Als aansluitingen zijn er twee HDMI 2.0-poorten, een DisplayPort 1.2-poort en een 3.5mm hoofdtelefoon-jack.

Een officiële prijs en releasedatum is er nog niet, maar Alternate biedt de monitor al aan als pre-order met een prijs van 379 euro.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error