Piranha Bytes, de Duitse studio achter de Gothic-, Risen- en Elex-franchises, heeft zijn deuren gesloten.
Dat meldt de Duitse website Gamestar. De studio zou eind juni officieel zijn deuren hebben gesloten. Piranha Bytes bestond sinds 1997 en was sinds 2019 eigendom van Embracer Group, dat de afgelopen jaren al meer studio's heeft gesloten en duizenden werknemers heeft ontslagen.
Afgelopen januari deden er al berichten de ronde dat Piranha Bytes dreigde gesloten te worden tenzij men nieuwe financiering wist los te peuteren. Er waren plannen om een nieuwe fantasy-rpg op Unreal Engine 5 te ontwikkelen vergelijkbaar met Gothic.
Gamestar meldt daarbij dat prominente ontwikkelaars van Piranha Bytes inmiddels al een nieuwe studio hebben opgericht. Björn Pankratz en Jennifer Pankratz runnen nu Pithead Studio, en de onafhankelijke ontwikkelaar blijft zich net als Piranha Bytes op rpg's richten. In onderstaande video wordt de nieuwe studio aangekondigd.
Overigens wordt er al geruime tijd aan een remake van Gothic gewerkt, al staat dit zover bekend verder los van Piranha Bytes of de nieuwe studio Pithead Studio.