Gothic-studio Piranha Bytes sluit deuren
Nieuws

Gothic-studio Piranha Bytes sluit deuren

Ontwikkelaars richten nieuwe studio op

Piranha Bytes, de Duitse studio achter de Gothic-, Risen- en Elex-franchises, heeft zijn deuren gesloten.

Dat meldt de Duitse website Gamestar. De studio zou eind juni officieel zijn deuren hebben gesloten. Piranha Bytes bestond sinds 1997 en was sinds 2019 eigendom van Embracer Group, dat de afgelopen jaren al meer studio's heeft gesloten en duizenden werknemers heeft ontslagen.

Afgelopen januari deden er al berichten de ronde dat Piranha Bytes dreigde gesloten te worden tenzij men nieuwe financiering wist los te peuteren. Er waren plannen om een nieuwe fantasy-rpg op Unreal Engine 5 te ontwikkelen vergelijkbaar met Gothic.

Gamestar meldt daarbij dat prominente ontwikkelaars van Piranha Bytes inmiddels al een nieuwe studio hebben opgericht. Björn Pankratz en Jennifer Pankratz runnen nu Pithead Studio, en de onafhankelijke ontwikkelaar blijft zich net als Piranha Bytes op rpg's richten. In onderstaande video wordt de nieuwe studio aangekondigd.

Overigens wordt er al geruime tijd aan een remake van Gothic gewerkt, al staat dit zover bekend verder los van Piranha Bytes of de nieuwe studio Pithead Studio.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamefilm Sonic the Hedgehog 4 gaat op 19 maart 2027 in première
Nieuws

Gamefilm Sonic the Hedgehog 4 gaat op 19 maart 2027 in première

Het derde deel verscheen afgelopen december

De vierde Sonic the Hedgehog-film draait vanaf 19 maart 2027 in de bioscoop.

Dat heeft Paramount aangekondigd (via Variety). Afgelopen december werd al bevestigd dat er een vierde deel in de filmfranchise uit zou komen. Over de inhoud is nog niets bekend.

Sonic the Hedgehog 3 verscheen afgelopen december in de bioscoop. De Sonic-films combineren met de computer geanimeerde beelden met live-action acteerwerk. In de derde film spreekt Keanu Reeves de stem van Shadow the Hedgehog in. Ook Jim Carrey is weer van de partij, ditmaal in een dubbelrol. Onlangs gaf de acteur aan dat hij een rol in een eventuele vierde film wil spelen.

De films zijn een groot succes: eerder deze maand bleek al dat de drie Sonic-films bij elkaar meer dan een miljard dollar aan bioscoopopbrengsten hebben gegenereerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!