Gigabyte onthult ssd-kaart met ruimte voor 32TB
Nieuws

Gigabyte onthult ssd-kaart met ruimte voor 32TB

Hardware-fabrikant Gigabyte heeft de 'Aorus Xtreme Gen4 AIC SSD' aangekondigd. De interne ssd-kaart over PCIe 4.0 heeft ruimte voor acht NVMe ssd's van elk 4TB, goed voor een maximale bandbreedte rond de 28GB/s.

Gigabyte ontwikkelt al langer add-in cards voor moderne ssd's. Een eerder model in dezelfde reeks topte echter af op een capaciteit van 8TB, met tragere PCIe 3.0-voorgangers die het bij 2TB voor gezien hielden. Het Aorus Xtreme-model verhoogt zowel de totale capaciteit als de algehele bandbreedte van de kaart.

Om bandbreedtes à 28GB/s per seconde te bereiken, dienen de interne ssd's wel in een RAID-opstelling te staan. Hiervoor heeft Gigabyte PS5018-E18 flash-controllers van Phison geïnstalleerd. In tegenstelling tot sommige voorgangers beschikt deze ssd-kaart klaarblijkelijk niet over rgb-verlichting.

©GMRimport

Ook komt de nieuwe ssd-kaart met actieve koeling in de vorm van twee ventilatoren en zijn maar liefst tien temperatuursensoren in het design meegenomen. Het afstellen van koelgedrag dient gedaan te worden vanuit Gigabyte's eigen SSD Tool Box.

De PCIe 4.0 x16-interface heeft een absoluut plafond van 32GB/s, welke Gigabyte langzaam lijkt te naderen. Voor de proefopstelling maakte de fabrikant gebruik van acht huiseigen Aorus Gen4 700s ssd's, elk 4TB in volume. De complete add-in card werkt overigens ook backwards compatible met de PCIe 3.0-interface, al liggen de bandbreedtes daar een flinke tik lager.

Wanneer ssd-kaart precies moet verschijnen is nog niet bekendgemaakt. Ook een prijsindicatie blijft nog uit, al laten eerdere PCIe 4.0 AIC-kaarten van Gigabyte (à 1.799 euro) al doorschemeren dat het component niet voor budgetsystemen bedoeld is. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error