Gigabyte onthult ssd-kaart met ruimte voor 32TB
Gamer.nl
Nieuws

Gigabyte onthult ssd-kaart met ruimte voor 32TB

Hardware-fabrikant Gigabyte heeft de 'Aorus Xtreme Gen4 AIC SSD' aangekondigd. De interne ssd-kaart over PCIe 4.0 heeft ruimte voor acht NVMe ssd's van elk 4TB, goed voor een maximale bandbreedte rond de 28GB/s.

Gigabyte ontwikkelt al langer add-in cards voor moderne ssd's. Een eerder model in dezelfde reeks topte echter af op een capaciteit van 8TB, met tragere PCIe 3.0-voorgangers die het bij 2TB voor gezien hielden. Het Aorus Xtreme-model verhoogt zowel de totale capaciteit als de algehele bandbreedte van de kaart.

Om bandbreedtes à 28GB/s per seconde te bereiken, dienen de interne ssd's wel in een RAID-opstelling te staan. Hiervoor heeft Gigabyte PS5018-E18 flash-controllers van Phison geïnstalleerd. In tegenstelling tot sommige voorgangers beschikt deze ssd-kaart klaarblijkelijk niet over rgb-verlichting.

©GMRimport

Ook komt de nieuwe ssd-kaart met actieve koeling in de vorm van twee ventilatoren en zijn maar liefst tien temperatuursensoren in het design meegenomen. Het afstellen van koelgedrag dient gedaan te worden vanuit Gigabyte's eigen SSD Tool Box.

De PCIe 4.0 x16-interface heeft een absoluut plafond van 32GB/s, welke Gigabyte langzaam lijkt te naderen. Voor de proefopstelling maakte de fabrikant gebruik van acht huiseigen Aorus Gen4 700s ssd's, elk 4TB in volume. De complete add-in card werkt overigens ook backwards compatible met de PCIe 3.0-interface, al liggen de bandbreedtes daar een flinke tik lager.

Wanneer ssd-kaart precies moet verschijnen is nog niet bekendgemaakt. Ook een prijsindicatie blijft nog uit, al laten eerdere PCIe 4.0 AIC-kaarten van Gigabyte (à 1.799 euro) al doorschemeren dat het component niet voor budgetsystemen bedoeld is. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!