Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's
Nieuws

Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's

De pc-versie verschijnt op 16 mei, net als een nieuwe PlayStation-overlay voor op pc

Ghost of Tsushima is de eerste PlayStation-game die Trophy-ondersteuning krijgt op pc.

Dat heeft Julian Huijbregts van Nixxes, de studio verantwoordelijk voor de pc-overzetting van de PlayStation-game, gemeld op PlayStation Blog - waar ook de systeemeisen van de game werden gedeeld. Wanneer men op pc met een PSN-account inlogt, kan men Trophy's vrijspelen bij het behalen van bepaalde doelen.

Het is daarbij niet duidelijk of het om dezelfde Trophy's gaat als de PlayStation-versie van de game, of dat er een aparte lijst wordt aangemaakt. PS5-versies van PS4-games hebben bijvoorbeeld wel een aparte Trophy-lijst. Daarnaast worden ook achievements op Steam en Epic Games Store ondersteund.

De pc-versie van Ghost of Tsushima: Director's Cut komt op 16 mei uit. Op die dag verschijnt er een nieuwe 'overlay' voor pc-gamers die PlayStation-games spelen, met daarin de vriendenlijst, Trophy's, settings en het PSN-profiel. Dit komt op Windows-pc's beschikbaar via een in-game menu of door op Shift en F1 te drukken op het toetsenbord.

Er zijn al eerder PlayStation-games op pc uitgekomen - zoals The Last of Us: Part 1, God of War, Days Gone, Spider-Man Remastered en de Horizon-games - maar het is voor het eerst dat er ook daadwerkelijk Trophy's vrijgespeeld kunnen worden met een pc-versie van een PlayStation-game.

De pc-versie van Ghost of Tsushima bevat naast de basisgame de Iki Island-verhaaluitbreiding en de Legends-multiplayermodus. Laatstgenoemde krijgt cross-play met de PlayStation-versie. Verder kunnen pc-spelers ontgrendelde framerates, diverse grafische settings, aanpasbare muis- en toetsenbordinstellingen en ondersteuning voor ultrawide monitoren verwachten. De game ondersteunt zelfs een 48:9-resolutie voor drie monitoren. Ook Nvidia DLSS 3 en AMD FSR 3 kunnen worden ingezet voor het genereren van frames of het upscalen van de resolutie. Diverse controllers, waaronder de PlayStation DualSense, worden ondersteund.

Ghost of Tsushima verscheen in 2020 op PlayStation 4 en in 2021 op PlayStation 5 en laat spelers als samoerai Jin de Tsushima-eilanden van Japan bevrijden van een Mongoolse invasie. Het spel wordt geprezen om zijn interessante open wereld, kleurrijke graphics en odes aan de samoeraifilms. Het is waarschijnlijk dat Sucker Punch aan een vervolg op de game werkt. Daarnaast komt er een verfilming.

De PS5-versie van de Director's Cut ontving een 8 van Lars Cornelis: "Ghost of Tsushima Director’s Cut weet nergens echt te verrassen, maar voegt wel weer pakweg tien uur naadloos toe aan de toch al zo sterke hoofdgame. Iki Island pakt het beste uit het origineel en doet overal nét een schepje bovenop. Sony’s rommelige cross-gen-beleid is met deze heruitgave wel weer schrijnend zichtbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!