Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's
Nieuws

Ghost of Tsushima is eerste pc-game met Trophy's

De pc-versie verschijnt op 16 mei, net als een nieuwe PlayStation-overlay voor op pc

Ghost of Tsushima is de eerste PlayStation-game die Trophy-ondersteuning krijgt op pc.

Dat heeft Julian Huijbregts van Nixxes, de studio verantwoordelijk voor de pc-overzetting van de PlayStation-game, gemeld op PlayStation Blog - waar ook de systeemeisen van de game werden gedeeld. Wanneer men op pc met een PSN-account inlogt, kan men Trophy's vrijspelen bij het behalen van bepaalde doelen.

Het is daarbij niet duidelijk of het om dezelfde Trophy's gaat als de PlayStation-versie van de game, of dat er een aparte lijst wordt aangemaakt. PS5-versies van PS4-games hebben bijvoorbeeld wel een aparte Trophy-lijst. Daarnaast worden ook achievements op Steam en Epic Games Store ondersteund.

De pc-versie van Ghost of Tsushima: Director's Cut komt op 16 mei uit. Op die dag verschijnt er een nieuwe 'overlay' voor pc-gamers die PlayStation-games spelen, met daarin de vriendenlijst, Trophy's, settings en het PSN-profiel. Dit komt op Windows-pc's beschikbaar via een in-game menu of door op Shift en F1 te drukken op het toetsenbord.

Er zijn al eerder PlayStation-games op pc uitgekomen - zoals The Last of Us: Part 1, God of War, Days Gone, Spider-Man Remastered en de Horizon-games - maar het is voor het eerst dat er ook daadwerkelijk Trophy's vrijgespeeld kunnen worden met een pc-versie van een PlayStation-game.

De pc-versie van Ghost of Tsushima bevat naast de basisgame de Iki Island-verhaaluitbreiding en de Legends-multiplayermodus. Laatstgenoemde krijgt cross-play met de PlayStation-versie. Verder kunnen pc-spelers ontgrendelde framerates, diverse grafische settings, aanpasbare muis- en toetsenbordinstellingen en ondersteuning voor ultrawide monitoren verwachten. De game ondersteunt zelfs een 48:9-resolutie voor drie monitoren. Ook Nvidia DLSS 3 en AMD FSR 3 kunnen worden ingezet voor het genereren van frames of het upscalen van de resolutie. Diverse controllers, waaronder de PlayStation DualSense, worden ondersteund.

Ghost of Tsushima verscheen in 2020 op PlayStation 4 en in 2021 op PlayStation 5 en laat spelers als samoerai Jin de Tsushima-eilanden van Japan bevrijden van een Mongoolse invasie. Het spel wordt geprezen om zijn interessante open wereld, kleurrijke graphics en odes aan de samoeraifilms. Het is waarschijnlijk dat Sucker Punch aan een vervolg op de game werkt. Daarnaast komt er een verfilming.

De PS5-versie van de Director's Cut ontving een 8 van Lars Cornelis: "Ghost of Tsushima Director’s Cut weet nergens echt te verrassen, maar voegt wel weer pakweg tien uur naadloos toe aan de toch al zo sterke hoofdgame. Iki Island pakt het beste uit het origineel en doet overal nét een schepje bovenop. Sony’s rommelige cross-gen-beleid is met deze heruitgave wel weer schrijnend zichtbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error