Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?
Nieuws

Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?

We weten allemaal dat er niets zo vervelend is als een game die niet vloeiend draait, maar zijn er ook nog voordelen te halen na 60 fps? Vandaag kijken we wat een luxe GPU of monitor voor extra’s kan bieden en wat je daaraan hebt.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Hoewel consolegamers nog steeds geregeld op 30 fps spelen, weet iedereen inmiddels dat 60 fps de standaard is geworden. Toch kan je met de nieuwste Nvidia RTX 3000-videokaarten een framerate krijgen van honderden frames per seconde. Als je dat combineert met een monitor zoals de OMEN X 27, welke door kan gaan tot 240Hz, zit je ver boven de ‘standaard’ waar de meeste gamers inmiddels gewend aan zijn. Nu zul je daar tijdens het kijken van een film of het spelen van Magic: The Gathering Arena weinig van merken, maar het kan een enorm verschil maken in competitieve shooters en racegames. 

Watch on YouTube

Framerates boven de 60 fps zijn niet alleen prettiger voor je ogen, ze geven je ook een voorsprong op je tegenstanders. Een framerate van 60 fps betekent namelijk een vertraging van ruim 16ms, terwijl dat met 240 fps maar 4ms is. In een shooter kan dat het verschil maken tussen een headshot maken en een headshot krijgen, terwijl het in een racegame een verschil van een meter kan zijn.

Nu hoef je natuurlijk niet gelijk te investeren in de allerduurste videokaarten en monitoren om dergelijke framerates te behalen. Neem bijvoorbeeld de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop beschikt over een Nvidia GeForce RTX 3060 videokaart die in competitieve games eenvoudig voorbij de 144 fps raast. Waarom 144 fps? Omdat het scherm van deze laptop een verversingsfrequentie heeft van 144 Hz. Dat klinkt als een slag minder dan de 240 Hz van de OMEN X 27, maar bij frequenties boven de 144 Hz wordt het steeds lastiger om het verschil te merken. Het verschil tussen de 144 Hz in de OMEN 15 gaming laptop en een traditionele 60 Hz-monitor is dus gevoelsmatig veel groter dan het verschil tussen dezelfde laptop en de 240Hz OMEN X 27-monitor.

©GMRimport

De framerate is echter niet het enige dat een merkbaar verschil in snelheid en soepelheid kan veroorzaken. Andere technologieën, zoals Nvidia Reflex en G-Sync, kunnen ook een grote bijdrage leveren. Nvidia Reflex is een technologie die de vertraging tussen je muis en het beeldscherm minimaliseert. Zo weet je zeker dat wat jij doet met je muis, zo snel mogelijk zichtbaar is op het beeldscherm. Daarmee wordt het dus makkelijker om op bewegende doelen te richten en ben je preciezer wanneer je het schot lost. 

©GMRimport

Nvidia G-Sync verbetert niet de framerate of reactietijd, maar zorgt er voor dat je zelfs met een lagere fps een vloeiende ervaring hebt. Zoals de naam al suggereert, synchroniseert G-Sync de videokaart met de monitor waardoor direct de nieuwste frames worden weergegeven. Je monitor draait dan dus niet langer op een vaste 60 of 144Hz, maar op exact dezelfde snelheid als de framerate in je game. Vertragingen doordat een frame bijvoorbeeld net te laat bij je monitor komen zijn daardoor verleden tijd, met een veel vloeiender beeld als gevolg. 

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover ook een nuttige video gemaakt. Bekijk deze hieronder.

Watch on YouTube

Conclusie

Een hogere framerate draagt niet alleen bij aan een vloeiendere ervaring van een game, maar verbetert ook je reactietijd en daarmee je prestaties in games. Er zijn meerdere manieren om hogere framerates te krijgen, maar de combinatie van een snelle videokaart én een snelle monitor is veruit de belangrijkste factor. Wil je meer weten over de OMEN 15-laptop of OMEN X 27-monitor? Klik dan hier.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!