Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?
Nieuws

Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?

We weten allemaal dat er niets zo vervelend is als een game die niet vloeiend draait, maar zijn er ook nog voordelen te halen na 60 fps? Vandaag kijken we wat een luxe GPU of monitor voor extra’s kan bieden en wat je daaraan hebt.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Hoewel consolegamers nog steeds geregeld op 30 fps spelen, weet iedereen inmiddels dat 60 fps de standaard is geworden. Toch kan je met de nieuwste Nvidia RTX 3000-videokaarten een framerate krijgen van honderden frames per seconde. Als je dat combineert met een monitor zoals de OMEN X 27, welke door kan gaan tot 240Hz, zit je ver boven de ‘standaard’ waar de meeste gamers inmiddels gewend aan zijn. Nu zul je daar tijdens het kijken van een film of het spelen van Magic: The Gathering Arena weinig van merken, maar het kan een enorm verschil maken in competitieve shooters en racegames. 

Watch on YouTube

Framerates boven de 60 fps zijn niet alleen prettiger voor je ogen, ze geven je ook een voorsprong op je tegenstanders. Een framerate van 60 fps betekent namelijk een vertraging van ruim 16ms, terwijl dat met 240 fps maar 4ms is. In een shooter kan dat het verschil maken tussen een headshot maken en een headshot krijgen, terwijl het in een racegame een verschil van een meter kan zijn.

Nu hoef je natuurlijk niet gelijk te investeren in de allerduurste videokaarten en monitoren om dergelijke framerates te behalen. Neem bijvoorbeeld de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop beschikt over een Nvidia GeForce RTX 3060 videokaart die in competitieve games eenvoudig voorbij de 144 fps raast. Waarom 144 fps? Omdat het scherm van deze laptop een verversingsfrequentie heeft van 144 Hz. Dat klinkt als een slag minder dan de 240 Hz van de OMEN X 27, maar bij frequenties boven de 144 Hz wordt het steeds lastiger om het verschil te merken. Het verschil tussen de 144 Hz in de OMEN 15 gaming laptop en een traditionele 60 Hz-monitor is dus gevoelsmatig veel groter dan het verschil tussen dezelfde laptop en de 240Hz OMEN X 27-monitor.

©GMRimport

De framerate is echter niet het enige dat een merkbaar verschil in snelheid en soepelheid kan veroorzaken. Andere technologieën, zoals Nvidia Reflex en G-Sync, kunnen ook een grote bijdrage leveren. Nvidia Reflex is een technologie die de vertraging tussen je muis en het beeldscherm minimaliseert. Zo weet je zeker dat wat jij doet met je muis, zo snel mogelijk zichtbaar is op het beeldscherm. Daarmee wordt het dus makkelijker om op bewegende doelen te richten en ben je preciezer wanneer je het schot lost. 

©GMRimport

Nvidia G-Sync verbetert niet de framerate of reactietijd, maar zorgt er voor dat je zelfs met een lagere fps een vloeiende ervaring hebt. Zoals de naam al suggereert, synchroniseert G-Sync de videokaart met de monitor waardoor direct de nieuwste frames worden weergegeven. Je monitor draait dan dus niet langer op een vaste 60 of 144Hz, maar op exact dezelfde snelheid als de framerate in je game. Vertragingen doordat een frame bijvoorbeeld net te laat bij je monitor komen zijn daardoor verleden tijd, met een veel vloeiender beeld als gevolg. 

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover ook een nuttige video gemaakt. Bekijk deze hieronder.

Watch on YouTube

Conclusie

Een hogere framerate draagt niet alleen bij aan een vloeiendere ervaring van een game, maar verbetert ook je reactietijd en daarmee je prestaties in games. Er zijn meerdere manieren om hogere framerates te krijgen, maar de combinatie van een snelle videokaart én een snelle monitor is veruit de belangrijkste factor. Wil je meer weten over de OMEN 15-laptop of OMEN X 27-monitor? Klik dan hier.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!