Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?
Gamer.nl
Nieuws

Framerate: Is meer daadwerkelijk beter?

We weten allemaal dat er niets zo vervelend is als een game die niet vloeiend draait, maar zijn er ook nog voordelen te halen na 60 fps? Vandaag kijken we wat een luxe GPU of monitor voor extra’s kan bieden en wat je daaraan hebt.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Hoewel consolegamers nog steeds geregeld op 30 fps spelen, weet iedereen inmiddels dat 60 fps de standaard is geworden. Toch kan je met de nieuwste Nvidia RTX 3000-videokaarten een framerate krijgen van honderden frames per seconde. Als je dat combineert met een monitor zoals de OMEN X 27, welke door kan gaan tot 240Hz, zit je ver boven de ‘standaard’ waar de meeste gamers inmiddels gewend aan zijn. Nu zul je daar tijdens het kijken van een film of het spelen van Magic: The Gathering Arena weinig van merken, maar het kan een enorm verschil maken in competitieve shooters en racegames. 

Watch on YouTube

Framerates boven de 60 fps zijn niet alleen prettiger voor je ogen, ze geven je ook een voorsprong op je tegenstanders. Een framerate van 60 fps betekent namelijk een vertraging van ruim 16ms, terwijl dat met 240 fps maar 4ms is. In een shooter kan dat het verschil maken tussen een headshot maken en een headshot krijgen, terwijl het in een racegame een verschil van een meter kan zijn.

Nu hoef je natuurlijk niet gelijk te investeren in de allerduurste videokaarten en monitoren om dergelijke framerates te behalen. Neem bijvoorbeeld de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop beschikt over een Nvidia GeForce RTX 3060 videokaart die in competitieve games eenvoudig voorbij de 144 fps raast. Waarom 144 fps? Omdat het scherm van deze laptop een verversingsfrequentie heeft van 144 Hz. Dat klinkt als een slag minder dan de 240 Hz van de OMEN X 27, maar bij frequenties boven de 144 Hz wordt het steeds lastiger om het verschil te merken. Het verschil tussen de 144 Hz in de OMEN 15 gaming laptop en een traditionele 60 Hz-monitor is dus gevoelsmatig veel groter dan het verschil tussen dezelfde laptop en de 240Hz OMEN X 27-monitor.

©GMRimport

De framerate is echter niet het enige dat een merkbaar verschil in snelheid en soepelheid kan veroorzaken. Andere technologieën, zoals Nvidia Reflex en G-Sync, kunnen ook een grote bijdrage leveren. Nvidia Reflex is een technologie die de vertraging tussen je muis en het beeldscherm minimaliseert. Zo weet je zeker dat wat jij doet met je muis, zo snel mogelijk zichtbaar is op het beeldscherm. Daarmee wordt het dus makkelijker om op bewegende doelen te richten en ben je preciezer wanneer je het schot lost. 

©GMRimport

Nvidia G-Sync verbetert niet de framerate of reactietijd, maar zorgt er voor dat je zelfs met een lagere fps een vloeiende ervaring hebt. Zoals de naam al suggereert, synchroniseert G-Sync de videokaart met de monitor waardoor direct de nieuwste frames worden weergegeven. Je monitor draait dan dus niet langer op een vaste 60 of 144Hz, maar op exact dezelfde snelheid als de framerate in je game. Vertragingen doordat een frame bijvoorbeeld net te laat bij je monitor komen zijn daardoor verleden tijd, met een veel vloeiender beeld als gevolg. 

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover ook een nuttige video gemaakt. Bekijk deze hieronder.

Watch on YouTube

Conclusie

Een hogere framerate draagt niet alleen bij aan een vloeiendere ervaring van een game, maar verbetert ook je reactietijd en daarmee je prestaties in games. Er zijn meerdere manieren om hogere framerates te krijgen, maar de combinatie van een snelle videokaart én een snelle monitor is veruit de belangrijkste factor. Wil je meer weten over de OMEN 15-laptop of OMEN X 27-monitor? Klik dan hier.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-reserveringen in VS uitgesteld door Trumps importheffingen
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-reserveringen in VS uitgesteld door Trumps importheffingen

De wereldwijde releasedatum blijft op 5 juni staan

Nintendo stelt de pre-orders van de Nintendo Switch 2 in de Verenigde Staten voor onbepaalde tijd uit vanwege de importheffingen die president Donald Trump heeft aangekondigd.

De releasedatum van de console blijft wereldwijd op 5 juni staan. Officieel zouden de reserveringen van de console op 9 april starten - en 8 april in Europa - maar in de Verenigde Staten is dit dus voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Dit doet het Japanse bedrijf omdat het de "potentiële impact van de heffingen" in de gaten wil houden. Trump kondigde deze week nieuwe importheffingen op alle producten die de Verenigde Staten binnenkomen aan. Dat geldt ook voor landen waar Nintendo onderdelen van de Switch 2 laat produceren, waaronder Vietnam en China.

Hoewel niet bevestigd, is het mogelijk dat de prijs van de Nintendo Switch 2 in de Verenigde Staten gaat stijgen als reactie op de importheffingen. Mogelijk wil Nintendo de ontwikkelingen afwachten om een definitieve prijs te bepalen in het land.

Nintendo benadrukt dat het uitstel van de pre-orders alleen voor de VS geldt en dus niet voor andere landen zoals Nederland en België. Hoewel de reserveringen officieel op 8 april beginnen, hebben diverse Nederlandse winkels hun reserveringen de afgelopen dagen al beschikbaar gesteld - waaronder Bol.com en Nedgame.

Eerder deze week werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Bekijk hier een overzicht van alle plekken om de Switch 2 te reserveren.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bestandgroottes van Nintendo Switch 2-games onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Bestandgroottes van Nintendo Switch 2-games onthuld

Mario Kart World vergt 23,4GB aan schijfruimte

Nintendo heeft de bestandsgroottes van enkele NIntendo Switch 2-games naar buiten gebracht.

Dat deed het bedrijf op de Japanse My Nintendo Store (via VGC). Mario Kart World is bijvoorbeeld 23,4GB groot. Daarmee is het meer dan twee keer zo groot als Mario Kart 8 Deluxe met alle dlc erbij opgeteld (11,3GB).

Donkey Kong Bananza is maar 10GB groot. De Switch 2-versie van Super Mario Party Jamboree vergt 7,7GB aan schijfruimte, en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten Wereld 5,7GB.

Tot slot is ook bekend hoeveel schijfruimte er nodig is voor de GameCube-app die beschikbaar komt voor Nintendo Switch Online-leden op de Switch 2. het gaat om 3,5GB. Dit is echter voor de drie aangekondigde games, dus zodra er meer games worden toegevoegd, vergt deze app logischerwijs ook meer schijfruimte.

Nintendo liet eerder deze week al weten dat de Nintendo Switch 2 uitgerust wordt met 265GB aan interne opslagruimte. Met MicroSD Express-kaarten kan de opslagruimte worden uitgebreid - reguliere MicroSD-kaarten werken niet.

Eerder deze week werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Reserveringen kunnen vanaf 8 april gemaakt worden bij winkels en Nintendo's eigen webshop, al hebben winkels als Bol en Nedgame hun reserveringen al uitgezet. Bekijk hier een overzicht van alle plekken om de Switch 2 te reserveren.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Lees hier onze bevindingen na een hands-on-sessie met de Nintendo Switch 2 en lees hier over onze speelsessie met Mario Kart World. Daarnaast kan hier een preview van Donkey Kong Bananza gelezen wordenHier analyseren we de gisteren uitgezonden Direct-uitzending.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!