Eerste Intel Arc-vlaggenschip gespot met 2,4 GHz kloksnelheid
Nieuws

Eerste Intel Arc-vlaggenschip gespot met 2,4 GHz kloksnelheid

Een gelekte benchmark met het eerste vlaggenschip van Intel Arc-gpu's toont aan dat het prototype maximaal op 2,4 GHz kloksnelheid draait. Qua prestaties scoort Intels videokaart-sample een tik lager dan voorheen werd verwacht.

De benchmark in kwestie is Geekbench 5 in OpenCL, waarvan de resultaten aangetroffen werden op de publiekelijk beschikbare Geekbench Browser. Op de resultatenpagina wordt gespecificeerd dat het om een Intel-gpu zou gaan met 512 rekeneenheden, een maximale frequentie van 2,4 GHz en 12,7 GB aan videogeheugen. 

De hoeveelheid aanwezige rekenkernen verklapt dat het hier hoogstwaarschijnlijk om de DG2-512EU-chip gaat, welke het topmodel uit de Intels eerste Alchemist-generatie moet vormen. De nog altijd mysterieuze desktop-gpu zou volgens ingewijden mogelijk hernoemd kunnen worden tot 'Intel Arc a700'.

Wat eindstand betreft, scoort dit mogelijke prototype slechter dan voorheen verwacht werd van de DG2-512EU. Eerdere, gelekte benchmarks hadden Intels vlaggenschip vergelijkbaar aan Nvidia's GeForce RTX 3070 (Ti) geschat, terwijl de Geekbench 5-eindstand meer overeenkomt met de RTX 2070 of RTX 2060 Super. 

©GMRimport

Neem het met een korrel zout; vroege benchmarks zijn vaak gebaseerd op gelimiteerde prototypes van videokaarten. Bovendien is Geekbench 5 niet zo zeer een op gaming geörienteerde beproeving, maar eerder eentje voor creatieve toepassingen en ai-taken. Desalniettemin blijven Nvidia's videokaarten daarin blijkbaar beter presteren.

Ook zou de paring met een ietwat oudere Core i5-9600K-processor en traag geklokt werkgeheugen de benchmark niet bepaald een duw in de rug hebben gegeven, al is en blijft de gpu indicatief voor de eindstand. 

Intels eerste Arc-producten staan nog altijd op de planning een spoedige uitrol in 2022. De laptop-gpu's zouden dit kwartaal nog moeten verschijnen, gevolgd door een desktop-aanbod — waar ook dit DG2-512EU-vlaggenschip onder valt — voor het tweede kwartaal van dit jaar. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft onthult per ongeluk Steam-knop in Xbox-interface
Nieuws

Microsoft onthult per ongeluk Steam-knop in Xbox-interface

Komt Steam-integratie naar het Xbox-ecosysteem?

Microsoft heeft per ongeluk een foto gedeeld waarop de Xbox-interface is te zien met daarin een tabje genaamd 'Steam'.

In een officiële blogpost op de Microsoft-website over de Game Developers Conference die nu gaande is, was een foto te zien met daarop diverse apparaten waarop de Xbox-interface draait, waaronder een laptop, een ROG Ally en een smartphone. Op de achtergrond is een foto van de Xbox-gamesbibliotheek te zien.

Opvallend genoeg zit er in de bibliotheek op de foto ook een tabje voor 'Steam'. Dat is op zijn minst curieus, want Steam-games zijn op moment van schrijven helemaal niet via het Xbox-menu af te spelen. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat Microsoft van plan is om Steam-games te integreren in het Xbox-ecosysteem, en de illustratie - die inmiddels is verwijderd uit de blogpost maar hieronder nog bekeken kan worden - lijkt te suggereren dat dit inderdaad gaat gebeuren.

Dat betekent overigens niet meteen dat Steam-games ook op - bijvoorbeeld - de volgende Xbox-console speelbaar worden, maar er gaan wel geruchten dat de volgende console van het bedrijf in feite een soort pc wordt in een consolejasje. Steam-integratie zou dan een belangrijk speerpunt van deze console kunnen worden. Daarbij gaan er ook geruchten dat er later dit jaar een pc-handheld van Asus uitkomt met het Xbox-merk, en daar zou Steam-integratie wellicht ook onderdeel van kunnen uitmaken.

The Verge claimt te hebben vernomen dat Microsoft op zijn minst plannen heeft om de Xbox-app op pc te updaten met de mogelijkheid om alle games die geïnstalleerd staan op de pc van de gebruiker te tonen. Daaronder zouden dus ook Steam-games vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows behaalt op eerste dag meer dan miljoen spelers
Nieuws

Assassin's Creed Shadows behaalt op eerste dag meer dan miljoen spelers

De game is sinds vandaag uit op PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc

In minder dan 24 uur sinds de release van de game is Assassin's Creed Shadows door meer dan een miljoen mensen gespeeld.

Dat meldt Ubisoft op X. "Het is hier nog niet eens 4 uur 's middags in Canada, en Assassin's Creed Shadows is al de één miljoen spelers voorbij! Vanuit het diepste van ons hart bedanken we jullie voor het avontuur dat jullie aangaan in feodaal Japan. We zijn enorm enthousiast om deze reis met jullie te beleven!"

Assassin's Creed Shadows is vanaf vandaag uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Er hangt veel af van de game, want Ubisoft heeft het sinds het uitstel van de game vorig jaar, de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws en de aankondiging dat XDefiant later dit jaar offline gaat moeilijk. Er gaan zelfs geruchten dat het bedrijf overweegt een nieuw bedrijf op te starten, daar de grootste franchises in onder te brengen en de rest van de IP's te verkopen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Er hangt ook controverse rondom Shadows. Niet alleen vanwege de zwarte huidskleur van krijger Yasuke, maar ook vanwege het feit dat het interieur van tempels in de game kapot kon worden gemaakt. Ubisoft heeft dit echter met een day one-patch verwijderd.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!