Eerste Intel Arc-gpu's beperken crypto-mining niet
Nieuws

Eerste Intel Arc-gpu's beperken crypto-mining niet

Volgens woordvoerders van Intel werkt de grafische Arc-divisie niet aan het limiteren van crypto-mining op de aanstormende, eerste reeks volwaardige gaming-videokaarten.

Het statement werd afgegeven door Raja Koduri en Roger Chandler, beide aanvoerders binnen het nog jonge Intel Arc-team. In gesprek met Gadgets 360 deden de heren meer details uit de doeken over eerste reeks Arc-videokaarten, onder de Alchemist-codenaam

De Indiase omroep vroeg naar mogelijke beperkingen voor crypto-boeren, zoals bijvoorbeeld Nvidia begin dit jaar crypto-maatregelen introduceerde. Chandler nam daarin het voortouw en claimt dat "[crypto-mining] voor Intel geen prioriteit heeft".

"Wat software-matige beperkingen betreft: we ontwerpen de producten en features niet om specifiek de [crypto-]miners aan te trekken. Wat betreft het  specifiek uitsluiten van deze doelgroep: de videokaarten verschijnen op de markt en mensen zijn gewoon in staat de producten aan te schaffen."

©GMRimport

In het interview schemerden bovendien andere details over de Alchemist-generatie van Intel Arc door. Zo spreekt Koduri inmiddels daadkrachtig over "de derde speler" worden, naast Nvidia en AMD. Een voortdurend tekort aan krachtige videokaarten geeft Intel daarin een zetje in de rug:

"Ik ben altijd voorzichtig als de vraag hoog ligt en de markt moeilijk is — we kunnen altijd meer voorraad gebruiken. Daarom claim ik ook niet dat we genoeg voorraad hebben voor de gigantische vraag, maar ik denk dat al onze concurrenten precies hetzelfde zeggen", aldus Koduri.

Ook deed Chandler nog een zegje over het daadwerkelijke ontwerp van de Intel Arc-videokaarten. Een concreet voorbeeld kwam er nog niet uit voort, maar alles lijkt erop te wijzen dat partnerfabrikanten inmiddels hun eigen designs klaar hebben liggen.

"We bieden onze partners ontwerpen om eventuele frictie te verhelpen, zodat ze hunzelf echt kunnen onderscheiden met onze productlijn. Of dat uiterlijk in lijn is met wat momenteel op de markt circuleert; daarover gaan we niet in detail vertellen."

Over het huiseigen ontwerp — het zogenaamde 'reference design' — van Intel werd niet gesproken. Vorige week verscheen echter wel een set officieuze renders van het potentiële ontwerp, gebaseerd op eerdere geruchten en lekken vanuit Intel zelf. 

Vooralsnog ontbreekt ook een officiële releaseperiode voor Intels videokaarten voor gamers en creators; de verwachting voorspelt nog steeds een verschijning rond begin 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error