Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen
Nieuws

Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen

Spelers zijn van plan om NPC's te doden om zo de framerate stabiel te houden

Het vandaag verschenen Dragon's Dogma 2 krijgt kritiek te verduren van spelers vanwege beschikbare microtransacties en de aanwezige framerateproblemen.

De gebruikersrecensies van de game op Steam staan op grotendeels negatief. Op de website zijn de diverse microtransacties te zien. Zo kan men betalen om vaker fast travel te gebruiken, het hoofdpersonage aan te passen of bepaalde gestorven NPC's weer tot leven te wekken.

De vele microtransacties die beschikbaar zijn gekomen sinds de release vandaag, kunnen vooral op veel kritiek rekenen omdat ze zover bekend niet in recensies zijn genoemd. Wel kunnen alle acties die de microtransacties bieden ook vrijgespeeld worden door de game te spelen.

Onze reviewer Marcel noemt de situatie echter 'een storm in een glas water'. "Zeker dat item waarmee je een fast-travel point kunt maken, waarvan je er overigens maar maximaal eentje kunt kopen", zegt hij. "Dat is weliswaar een zeldzaam item om te vinden in-game, maar je hebt er weinig aan zonder de eveneens zeldzame en dure ferrystones (die niet via microtransacties te koop zijn). Die moet je alsnog zelf zien te vinden of in een in-game winkel kopen. Bovendien zijn geen van deze items noodzakelijk. Sterker nog, ik zou eerder zeggen dat ze afbreuk zouden doen aan de spelervaring, het organisch ontdekken van de spelwereld."

Daarnaast wordt Dragon's Dogma 2 geplaagd door een inconsistente framerate. Capcom heeft inmiddels aan Eurogamer laten weten hier op de hoogte van te zijn en dit te willen verbeteren. "In Dragon's Dogma 2 is een grote hoeveelheid CPU-gebruik toegewezen aan elk personage en de impact van hun fysieke aanwezigheid in diverse gebieden. In bepaalde situaties waarin meerdere personages tegelijkertijd aanwezig zijn, kan het CPU-gebruik erg hoog oplopen en dat kan effect hebben op de framerate."

Het bedrijf vervolgt: "We weten dat het in dergelijke situaties kan helpen om de settings zo aan te passen dat de CPU het minder zwaar heeft. We onderzoeken echter manieren om de prestaties in de toekomst te verbeteren."

Ook de consoleversie van de game heeft te kampen met framerateproblemen, ondanks dat er geen instellingen zijn voor graphics of prestaties. De framerate is ontgrendeld en hangt rond de 30 frames per seconde, maar gaat daar ook regelmatig onder. Omdat de inkakkende framerate zoals Capcom al meldde te maken kan hebben met NPC's, zijn er diverse spelers die van plan zijn om NPC's zo snel mogelijk te doden om zo de framerate stabiel te houden.

Marcel Vroegrijk speelde de PS5-versie van de game en klaagde ook over de framerate, al was hij over het algemeen zeer positief over zijn ervaring en gaf hij de game een 9: "Dragon’s Dogma 2 is een van de beste openwereldgames tot nu toe. Met zijn vrije vechtsysteem, het gezelschap aan eigenzinnige pawns en de levendige spelwereld biedt dit tweede deel het ultieme avonturiersgevoel. Het is nog steeds een complexe rpg met veel achterliggende systemen, maar die werken allemaal samen om jouw spelervaring voortdurend van onvergetelijke momenten te voorzien."

Dragon’s Dogma 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder kan de launchtrailer bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!