Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen
Gamer.nl
Nieuws

Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen

Spelers zijn van plan om NPC's te doden om zo de framerate stabiel te houden

Het vandaag verschenen Dragon's Dogma 2 krijgt kritiek te verduren van spelers vanwege beschikbare microtransacties en de aanwezige framerateproblemen.

De gebruikersrecensies van de game op Steam staan op grotendeels negatief. Op de website zijn de diverse microtransacties te zien. Zo kan men betalen om vaker fast travel te gebruiken, het hoofdpersonage aan te passen of bepaalde gestorven NPC's weer tot leven te wekken.

De vele microtransacties die beschikbaar zijn gekomen sinds de release vandaag, kunnen vooral op veel kritiek rekenen omdat ze zover bekend niet in recensies zijn genoemd. Wel kunnen alle acties die de microtransacties bieden ook vrijgespeeld worden door de game te spelen.

Onze reviewer Marcel noemt de situatie echter 'een storm in een glas water'. "Zeker dat item waarmee je een fast-travel point kunt maken, waarvan je er overigens maar maximaal eentje kunt kopen", zegt hij. "Dat is weliswaar een zeldzaam item om te vinden in-game, maar je hebt er weinig aan zonder de eveneens zeldzame en dure ferrystones (die niet via microtransacties te koop zijn). Die moet je alsnog zelf zien te vinden of in een in-game winkel kopen. Bovendien zijn geen van deze items noodzakelijk. Sterker nog, ik zou eerder zeggen dat ze afbreuk zouden doen aan de spelervaring, het organisch ontdekken van de spelwereld."

Daarnaast wordt Dragon's Dogma 2 geplaagd door een inconsistente framerate. Capcom heeft inmiddels aan Eurogamer laten weten hier op de hoogte van te zijn en dit te willen verbeteren. "In Dragon's Dogma 2 is een grote hoeveelheid CPU-gebruik toegewezen aan elk personage en de impact van hun fysieke aanwezigheid in diverse gebieden. In bepaalde situaties waarin meerdere personages tegelijkertijd aanwezig zijn, kan het CPU-gebruik erg hoog oplopen en dat kan effect hebben op de framerate."

Het bedrijf vervolgt: "We weten dat het in dergelijke situaties kan helpen om de settings zo aan te passen dat de CPU het minder zwaar heeft. We onderzoeken echter manieren om de prestaties in de toekomst te verbeteren."

Ook de consoleversie van de game heeft te kampen met framerateproblemen, ondanks dat er geen instellingen zijn voor graphics of prestaties. De framerate is ontgrendeld en hangt rond de 30 frames per seconde, maar gaat daar ook regelmatig onder. Omdat de inkakkende framerate zoals Capcom al meldde te maken kan hebben met NPC's, zijn er diverse spelers die van plan zijn om NPC's zo snel mogelijk te doden om zo de framerate stabiel te houden.

Marcel Vroegrijk speelde de PS5-versie van de game en klaagde ook over de framerate, al was hij over het algemeen zeer positief over zijn ervaring en gaf hij de game een 9: "Dragon’s Dogma 2 is een van de beste openwereldgames tot nu toe. Met zijn vrije vechtsysteem, het gezelschap aan eigenzinnige pawns en de levendige spelwereld biedt dit tweede deel het ultieme avonturiersgevoel. Het is nog steeds een complexe rpg met veel achterliggende systemen, maar die werken allemaal samen om jouw spelervaring voortdurend van onvergetelijke momenten te voorzien."

Dragon’s Dogma 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder kan de launchtrailer bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!