Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen
Spelers zijn van plan om NPC's te doden om zo de framerate stabiel te houden
Het vandaag verschenen Dragon's Dogma 2 krijgt kritiek te verduren van spelers vanwege beschikbare microtransacties en de aanwezige framerateproblemen.
De gebruikersrecensies van de game op Steam staan op grotendeels negatief. Op de website zijn de diverse microtransacties te zien. Zo kan men betalen om vaker fast travel te gebruiken, het hoofdpersonage aan te passen of bepaalde gestorven NPC's weer tot leven te wekken.
De vele microtransacties die beschikbaar zijn gekomen sinds de release vandaag, kunnen vooral op veel kritiek rekenen omdat ze zover bekend niet in recensies zijn genoemd. Wel kunnen alle acties die de microtransacties bieden ook vrijgespeeld worden door de game te spelen.
Onze reviewer Marcel noemt de situatie echter 'een storm in een glas water'. "Zeker dat item waarmee je een fast-travel point kunt maken, waarvan je er overigens maar maximaal eentje kunt kopen", zegt hij. "Dat is weliswaar een zeldzaam item om te vinden in-game, maar je hebt er weinig aan zonder de eveneens zeldzame en dure ferrystones (die niet via microtransacties te koop zijn). Die moet je alsnog zelf zien te vinden of in een in-game winkel kopen. Bovendien zijn geen van deze items noodzakelijk. Sterker nog, ik zou eerder zeggen dat ze afbreuk zouden doen aan de spelervaring, het organisch ontdekken van de spelwereld."
Daarnaast wordt Dragon's Dogma 2 geplaagd door een inconsistente framerate. Capcom heeft inmiddels aan Eurogamer laten weten hier op de hoogte van te zijn en dit te willen verbeteren. "In Dragon's Dogma 2 is een grote hoeveelheid CPU-gebruik toegewezen aan elk personage en de impact van hun fysieke aanwezigheid in diverse gebieden. In bepaalde situaties waarin meerdere personages tegelijkertijd aanwezig zijn, kan het CPU-gebruik erg hoog oplopen en dat kan effect hebben op de framerate."
Het bedrijf vervolgt: "We weten dat het in dergelijke situaties kan helpen om de settings zo aan te passen dat de CPU het minder zwaar heeft. We onderzoeken echter manieren om de prestaties in de toekomst te verbeteren."
Ook de consoleversie van de game heeft te kampen met framerateproblemen, ondanks dat er geen instellingen zijn voor graphics of prestaties. De framerate is ontgrendeld en hangt rond de 30 frames per seconde, maar gaat daar ook regelmatig onder. Omdat de inkakkende framerate zoals Capcom al meldde te maken kan hebben met NPC's, zijn er diverse spelers die van plan zijn om NPC's zo snel mogelijk te doden om zo de framerate stabiel te houden.
Marcel Vroegrijk speelde de PS5-versie van de game en klaagde ook over de framerate, al was hij over het algemeen zeer positief over zijn ervaring en gaf hij de game een 9: "Dragon’s Dogma 2 is een van de beste openwereldgames tot nu toe. Met zijn vrije vechtsysteem, het gezelschap aan eigenzinnige pawns en de levendige spelwereld biedt dit tweede deel het ultieme avonturiersgevoel. Het is nog steeds een complexe rpg met veel achterliggende systemen, maar die werken allemaal samen om jouw spelervaring voortdurend van onvergetelijke momenten te voorzien."
Dragon’s Dogma 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder kan de launchtrailer bekeken worden.