Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz
Gamer.nl
Nieuws

Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz

Communicatiesoftware Discord zou het videogeheugen van Nvidia-videokaarten standaard met 200 MHz vertragen.

De eerste klacht werd aanvankelijk aangetroffen op de fora van LinusTechTips, waar sinds afgelopen donderdag meer pc-gamers aan de bel trokken over precies hetzelfde probleem. Zodra de Discord-applicatie openstaat, ongeacht activiteit of instellingen, wordt steevast een met 200 MHz verlaagde VRAM-frequentie gemeten. Zelfs wanneer hetzelfde videogeheugen op een hevige overklok draait, valt de snelheid (met Discord aan) nog altijd met circa 200 MHz lager uit. 

Vooralsnog lijken de klachten zich vooral te beperken tot Nvidia-videokaarten uit de Turing- (RTX 20) en Ampere-generaties (RTX 30): vrijwel iedereen met een Nvidia-kaart meet 200 MHz onder de maximale frequentie, wanneer Discord openstaat. Een enkeling met een GTX 1080 Ti meent dat de Discord-vertraging circa 500 MHz bedraagt.

Nvidia heeft inmiddels erkend dat dit probleem inderdaad voorkomt. De chipgigant meent dat een recente Discord-update sjoemelt met de instellingen van gpu's, waardoor de kaarten in games niet op volle toeren kunnen draaien. Een fix voor het probleem wordt binnenkort middels een driver-update verholpen, maar gamers die nu alvast hun VRAM-frequentie terug willen winnen, kunnen terecht bij een vlotte work-around.

Op consumentenfora werd al achterhaald dat Discord waarschijnlijk selecte videokaarten in een PL2-fase forceert: kort door de bocht een zuiniger stroomprofiel. Via open-source oplossingen als nvidiaProfileInspector is het mogelijk om per programma de "Force P2 State" uit te schakelen, zo ook voor specifiek Discord. Hierdoor schaaft Discord direct geen (geheugen)frequenties meer van de videokaart af.

Nvidia raadt zelf aan de huiseigen GeForce 3D Profile Manager-software te gebruiken, al is de werkwijze grofweg gelijk. Met Nvidia's eigen profielenmanager kan het huidige SLI-profiel van videokaarten (ook zonder SLI-opstelling) geëxporteerd worden, waarna het als tekstbestand in te zien en aan te passen is. 

Door in het tekstbestand van het SLI-profiel "discord.exe" op te zoeken en de instelling "Setting ID_0x50166c5e" aan te passen naar "0x00000000", wordt evenals de PL2-forcering van Discord uitgeschakeld. Wel dient dit bestand weer netjes opgeslagen te worden en vervolgens in Nvidia's profielensoftware geïmporteerd te worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!