Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz
Nieuws

Discord verlaagt VRAM-klok op Nvidia-gpu's met 200 MHz

Communicatiesoftware Discord zou het videogeheugen van Nvidia-videokaarten standaard met 200 MHz vertragen.

De eerste klacht werd aanvankelijk aangetroffen op de fora van LinusTechTips, waar sinds afgelopen donderdag meer pc-gamers aan de bel trokken over precies hetzelfde probleem. Zodra de Discord-applicatie openstaat, ongeacht activiteit of instellingen, wordt steevast een met 200 MHz verlaagde VRAM-frequentie gemeten. Zelfs wanneer hetzelfde videogeheugen op een hevige overklok draait, valt de snelheid (met Discord aan) nog altijd met circa 200 MHz lager uit. 

Vooralsnog lijken de klachten zich vooral te beperken tot Nvidia-videokaarten uit de Turing- (RTX 20) en Ampere-generaties (RTX 30): vrijwel iedereen met een Nvidia-kaart meet 200 MHz onder de maximale frequentie, wanneer Discord openstaat. Een enkeling met een GTX 1080 Ti meent dat de Discord-vertraging circa 500 MHz bedraagt.

Nvidia heeft inmiddels erkend dat dit probleem inderdaad voorkomt. De chipgigant meent dat een recente Discord-update sjoemelt met de instellingen van gpu's, waardoor de kaarten in games niet op volle toeren kunnen draaien. Een fix voor het probleem wordt binnenkort middels een driver-update verholpen, maar gamers die nu alvast hun VRAM-frequentie terug willen winnen, kunnen terecht bij een vlotte work-around.

Op consumentenfora werd al achterhaald dat Discord waarschijnlijk selecte videokaarten in een PL2-fase forceert: kort door de bocht een zuiniger stroomprofiel. Via open-source oplossingen als nvidiaProfileInspector is het mogelijk om per programma de "Force P2 State" uit te schakelen, zo ook voor specifiek Discord. Hierdoor schaaft Discord direct geen (geheugen)frequenties meer van de videokaart af.

Nvidia raadt zelf aan de huiseigen GeForce 3D Profile Manager-software te gebruiken, al is de werkwijze grofweg gelijk. Met Nvidia's eigen profielenmanager kan het huidige SLI-profiel van videokaarten (ook zonder SLI-opstelling) geëxporteerd worden, waarna het als tekstbestand in te zien en aan te passen is. 

Door in het tekstbestand van het SLI-profiel "discord.exe" op te zoeken en de instelling "Setting ID_0x50166c5e" aan te passen naar "0x00000000", wordt evenals de PL2-forcering van Discord uitgeschakeld. Wel dient dit bestand weer netjes opgeslagen te worden en vervolgens in Nvidia's profielensoftware geïmporteerd te worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!