'Core i9-13900KF leent zich het best voor overklokken'
Nieuws

'Core i9-13900KF leent zich het best voor overklokken'

Igor's Lab testte 480 Intel Raptor Lake-processoren op hun overklokpotentie: de Core i9-13900KF blijkt daarvoor van de beste kwaliteit.

De resultaten werden over twee artikelen verspreid, opgebouwd uit de SP-scores van acht verschillende Raptor Lake-processoren. De zogenaamde Silicon Prediction-resultaten (SP) zijn gebaseerd op berekeningen van het moederbord — in dit geval Asus' ROG Maximus Z790 Hero — gebaseerd op de kwaliteit van het silicium waar de cpu van gebakken is. 

Des te beter de kwaliteit van het silicium, des te efficiënter de processor frequenties kan bereiken op een lager voltage. Logischerwijze lonen cpu's met hogere SP-scores zich beter voor overklokkers, op zoek naar de hoogst haalbare frequenties. 

Van alle acht verschillende Raptor Lake-processoren bleek de Core i9-13900KF de hoogste gemiddelde SP-score te behalen: 101,1. Dezelfde processor mét geïntegreerde gpu, de Core i9-13900K, volgt op de voet met een gemiddelde van 99,6. De allerhoogste score, een SP van 114, werd evenals op die processor gemeten. 

©GMRimport

Naarmate de processoren lager in Intels portfolio zakken, neemt ook het gemiddelde SP geleidelijk af. Het Core i5-13600K-instapmodel scoorde een gemiddeld SP van 78,5. De slechtste cpu uit die testgroep kwam neer op een SP van 58, het allerlaagste van alle 480 processoren.

Vooralsnog lijkt Igor's Lab data te bevestigen wat altijd al aangenomen wordt van Intel: 'wafer'-platen van chips met de beste kwaliteit gaan doorgaans naar de duurste en zwaarste processoren. Sowieso hoefden overklokkers eerder sowieso al niet te vrezen voor de siliciumkwaliteit van de Core i9-13900K(F); dezelfde processor behaalde kortgeleden nog het wereldrecord voor hoogste klokfrequentie ooit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!