CES 2020: Panasonic VR-bril en de stoel uit WALL-E
Nieuws

CES 2020: Panasonic VR-bril en de stoel uit WALL-E

De laatste dag van de CES 2020 zit er op. Naast de bekende presentaties van de eerste dagen, waren er op de beurs ook veel bijzondere nieuwe producten en diensten te vinden. Vandaag kijken we naar een VR-bril van Panasonic, een slimme variant van HDR en de stoel uit WALL-E.

Panasonic's VR bril ziet er net iets anders uit

We kennen VR-headsets allemaal als grote dingen die oncomfortabel op het hoofd zitten. Panasonic laat zien dat het ook anders kan. Op de beurs toonden ze een VR-bril dat er meer uit ziet als een normale zonnebril met een steampunk-design. De bril ziet er niet alleen beter uit, hij is ook nog eens een stuk lichter en vereist geen band om je achterhoofd. Net als een normale bril rust hij dus alleen op je neus en oren.

©GMRimport

Daar blijft het echter niet bij, want deze bril is de eerste VR-bril met HDR-weergave en een 4K UHD-resolutie. De beelden zouden daardoor veel realistischer moeten lijken met weinig tot geen 'screen door effect'.

Helaas duurt het nog wel even voordat deze VR-bril op de markt komt. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat Panasonic ze zal verkopen aan consumenten, de verwachting is dat ze verkocht worden aan bedrijven en VR sports.

Slimmere HDR-weergave met Dolby Vision IQ

HDR-weergave is al een grote upgrade vergeleken met SDR, maar er zijn nog een aantal gebreken. Zo is HDR op het moment afgestemd op donkere ruimtes zoals bioscoopzalen, terwijl dat in de thuisomgeving zelden het geval is. Hierdoor is het beeldmateriaal in verlichte ruimtes vaak minder goed zichtbaar, terwijl HDR dat juist zou moeten verbeteren.

Watch on YouTube

Dolby Vision komt daarom nu met een oplossing: Dolby Vision IQ. Deze HDR add-on maakt gebruik van de lichtsensor in televisies en past zo de weergave aan. Daarmee zou de televisie altijd het beste beeld moeten geven, ongeacht het omgevingslicht. LG en Panasonic gaan de eerste merken zijn die Dolby Vision IQ gaan ondersteunen.

Razer Kishi smartphone-controller

De moderne touchscreens zijn voor veel applicaties ideaal, maar voor gamen is het nog altijd ongeschikt door het gebrek aan feedback. Een externe controller kan dan een uitkomst bieden, maar die zijn vaak van een slechte kwaliteit en maken gebruik een relatief langzame Bluetooth-verbinding. Razer heeft op CES een controller gepresenteerd die beide problemen zou moeten oplossen. De Kishi is een controller die je direct aansluit op je smartphone (iOS of Android), waardoor je geen gebruik maakt van de langzame Bluetooth verbinding.

Watch on YouTube

Met populaire games als Fortnight en de recentelijk gelanceerde Google Stadia is een goede controller voor je telefoon geen slechte keus. Hoewel er geen adviesprijs bekend is gemaakt, zal de prijs niet veel afwijken van de Razer Junglecat, welke ongeveer 100 euro kost. Hij moet begin dit jaar al in de winkels te vinden zijn.

Segway S-Pod komt rechtstreeks uit WALL-E

Weet je nog hoe die leuke Pixar-film WALL-E de luie mensen uit de toekomst belachelijk maakte? Juist ja: een stoel die je overal naartoe brengt met een veel te dikke maatschappij als resultaat. Segway heeft die film ook gezien, maar heeft er duidelijk een andere boodschap uit gehaald, want op CES hebben ze precies zo'n stoel gepresenteerd.

©GMRimport

Toegeven, hij zweeft niet zoals in WALL-E, maar deze elektrisch aangedreven stoel komt toch wel ernstig dichtbij. De luie vorm van de originele Segway heeft een topsnelheid van ongeveer 40km/h en haalt een afstand van 70km op een accu. De stoel komt eind dit jaar beschikbaar als commercieel product en zal kort daarna ook voor consumenten te koop zijn. Over een prijs wil het bedrijf nog niks zeggen.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error