CES 2020: Nieuwe LG oled-lineup en teleurstellende Intel-GPU
Nieuws

CES 2020: Nieuwe LG oled-lineup en teleurstellende Intel-GPU

De CES is begonnen en dat betekent een hoop sappige nieuwtjes. Gisteren en vannacht vonden veel persconferenties plaats van onder andere AMD, LG, Intel en Asus. Het belangrijkste nieuws van de beurs lees je deze week in de Hardware Update.

LG presenteert alle oled-televisies voor 2020

Net als vorig jaar heeft LG weer de volledige oled-lineup voor 2020 gepresenteerd. Hoewel het overgrote deel van de gepresenteerde televisies in 55-inch en groter op de markt komen, komt er dit jaar voor het eerst een goedkopere 48-inch oled-televisie. De LG OLED48CX krijgt een 4k-resolutie en valt in LG's C-middensegment, maar verdere details zijn nog niet bekend.

De grotere televisies behouden LG's bekende naamgeving met nieuwe BX-, CX-, GX-, WX-, RX- en ZX-modellen. Op de BX-serie na, krijgen alle nieuwe modellen een Alpha 9 Gen 3-processor. Deze is nieuwe chip is voornamelijk belangrijk bij de ZX-modellen voor het opschalen van 4k naar 8k-resolutie. De ZX-televisies krijgen namelijk een 8k-paneel met een maximale framerate van 60Hz via hdmi 2.1.

©GMRimport

De in Nederland redelijk populaire E-serie verdwijnt en maakt plaats voor de nieuwe GX-serie. Deze televisies zijn vergelijkbaar met Samsung's The Frame-modellen en moeten een schilderij kunnen vervangen. De RX-serie is de vorig jaar gepresenteerde oprolbare 65-inch oled-televisie en heeft nu eindelijk een prijs gekregen: maar liefst 60.000 dollar!

Twaalf van de televisies in LG's lineup krijgen ondersteuning voor Nvidia G-Sync. Na een software-update was dit ook al beschikbaar voor een deel van de modellen van vorig jaar. Wel nieuw is de ondersteuning voor AMD FreeSync en vrr.

MSI-laptop met 300Hz-scherm

Watch on YouTube

Voor Martin begon de CES deze week met een presentatie van MSI. Hier toonde het bedrijf de eerste laptop met een 300Hz IPS-paneel. Daarnaast liet MSI hun nieuwe desktop zien met een ingebouwd rond oled-scherm.

Nieuwe monitoren van Asus

Niet alleen MSI kwam met snelle beeldschermen, Asus heeft ook iets moois getoond. Een nieuwe op eSports-gerichte monitor heeft namelijk een verversingsfrequentie van 360Hz. De ROG Swift 360 heeft een diagonaal van 24,5-inch en een full hd-resolutie. Om welk paneeltype het gaat is niet bekend, maar de kans is groot dat het een TN-monitor is. Mocht je de 360fps niet halen, dan is er ook ondersteuning voor Nvidia G-Sync.

©GMRimport

Naast het snelle full hd-scherm, komt Asus ook met een snel 4k-scherm. De ROG PG32UQX is een 32-inch 4k-monitor met een aantal bijzondere specificaties. Dit topmodel van Asus heeft namelijk mini led-backlights met in totaal 1152 local dimming-zones. Daarmee kan de monitor een extreme piekhelderheid van maar liefst 1400 nits halen. Ter vergelijking: de meeste andere gaming-monitoren blijven steken op 500 nits. Daar blijft het echter niet bij, want het paneel heeft 10 bit kleuren en een verversingsfrequentie van 144 Hz. Ook Nvidia G-Sync en de nodige rgb-verlichting is aanwezig.

Beide nieuwe monitoren moeten later dit jaar op de markt komen, maar een releasedatum is nog niet bekend. Ook de prijzen zijn nog niet naar buiten gebracht, maar goedkoop zullen ze niet zijn.

Intel toont eerste losse GPU voor consumenten

Het overgrote deel van Intels was weinig interessant, maar de laatste paar minuten kwam het bedrijf met een paar leuke nieuwtjes. Naast de voorspelbare introductie van de 11e generatie Core-processors, toonde Intel ook de eerste losse GPU. Dit is echter minder spannend dan het lijkt, want het gaat om een kleine chip voor laptops. De DG1-GPU is gebaseerd op Intels Xe-architectuur en werd gepresenteerd in een prototype laptop.

Informatie over framerates, specificaties of prijsindicaties wilde Intel niet geven, maar we weten door de presentatie in ieder geval wel dat Destiny 2 speelbaar is.

Al met al was Intels presentatie teleurstellend. Na twee jaar aan teasers hadden veel mensen voorspeld dat Intel vannacht eindelijk de langverwachte desktop-GPU zou presenteren. Daar werd echter geen woord over gezegd, wat betekent dat die dit jaar waarschijnlijk nog niet op de markt gaat komen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error