CD Projekt wil Cyberpunk 2077-problemen voorkomen met The Witcher 4-release
Nieuws

CD Projekt wil Cyberpunk 2077-problemen voorkomen met The Witcher 4-release

Daarbij was Ciri al geruime tijd de meest logische keuze voor de hoofdrol

CD Projekt Red is niet van plan om de gebrekkige release van Cyberpunk 2077 te herhalen met het eerder vandaag aangekondigde The Witcher 4.

Dat lieten regisseur Sebastian Kalemba en executive producer Małgorzata Mitręga weten aan IGN. Toen Cyberpunk 2077 een aantal jaar geleden uitkwam, stond de game vol met bugs. De game draaide zo slecht, dat Sony het spel zelfs tijdelijk van de PlayStation Store haalde en spelers hun geld teruggaf. De ontwikkelaar wist in de jaren daarna de game wel uitvoerig te verbeteren.

Bewuste ontwikkeling

Toch is het niet de bedoeling dat The Witcher 4 een soortgelijke rommelige start zal krijgen. Kalemba: "Allereerst: let it cook." Daarmee bedoelt hij dat de ontwikkelaar niet te gehaast te werk wil gaan en de game pas uit wil brengen wanneer het naar behoren draait. "Ten tweede is de manier waarop we games produceren inmiddels veranderd, op een erg goede manier. We definiëren heel bewust de verschillende stadia van ontwikkeling. Zo zorgen we dat de fundering eerst in orde is."

Volgens Kalemba is het verschil in vergelijking met de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 nu al merkbaar. "Het helpt ons met het feit dat alles dat we creëren, enorm goed samenhangt met de rest van het spel. Daardoor hebben we het gevoel dat we meer controle hebben over een enorm complexe omgeving. En het geeft iedereen ook meer zelfvertrouwen over de gameontwikkeling op een dagelijkse basis."

Mitręga gaf daarnaast aan dat de ontwikkelaar probeert zogeheten 'crunch' te voorkomen. Daarmee wordt de periode voor release bedoeld waarin werknemers extreem lange dagen maken en soms ook in het weekend moeten werken. CD Projekt Red staat bekend om hun extreme crunchperiodes, maar volgens Mitręga verloopt de ontwikkeling van The Witcher 4 "op een gezonde manier, zodat mensen plezier hebben in wat ze doen. Dat is juist zo inspirerend, dat houdt de kwaliteit hoog. Het is een hoge prioriteit voor ons bij dit project. We plannen op een andere manier en communiceren met de teams."

Ciri

The Witcher 4 werd afgelopen nacht tijdens The Game Awards aangekondigd, en de eerste trailer toont dat Ciri het nieuwe hoofdpersonage van de game is. Aan IGN liet Mitręga weten dat Ciri "de meest organische, logische keuze" was om Geralt of Rivia op te volgen. "Het draaide altijd al om haar, zelfs in de boeken. Het is een ongelooflijk personage met veel lagen. We hebben vaarwel moeten zeggen tegen Geralt als protagonist, en Ciri is een voortzetting daarvan. Het voelt alsof het zo moest zijn."

Volgens Kalemba zorgt het feit dat Ciri jonger is dan Geralt er voor dat zowel de ontwikkelaar als spelers meer vrijheid krijgen om het personage te definiëren. "Ze staat op het punt de Witcher te worden. (...) Ze gaat op haar eigen manier om met monsters, missies en avonturen. Het geeft ons ook meer ruimte om andere verhalen te vertellen."

Zowel Mitręga als Kalemba erkennen dat sommige mensen op internet negatief zullen zijn over Ciri's rol in de nieuwe game, maar benadrukken dat het altijd al de bedoeling was om van haar het hoofdpersonage te maken. "Er zit een reden achter deze keuze, en het was niet zomaar willekeur. Ik herinner mij gesprekken van negen jaar geleden, toen we ons al afvroegen wie (Geralt) zou opvolgen. Ciri was meteen het antwoord."

The Witcher 4

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en inmiddels is dus bekend dat de nieuwe games om Ciri draaien, die in The Witcher 3 onder de hoede van Geralt viel en op momenten al bestuurbaar was.

De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Een releasedatum en platforms zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!