Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'

In 2019 claimde de ontwikkelaar nog dat Epic Games Store het van Steam zou winnen

Volgens Randy Pitchford, de oprichter van Borderlands 4-ontwikkelaar Gearbox Software, heeft Epic niet goed ingespeeld op de voordelen die de Epic Games Store biedt ten opzichte van Steam.

In 2019 plaatste Pitchford een lange tweet waarin hij de beslissing om de pc-versie van Borderlands 3 tijdelijk exclusief op Epic Games Store uit te brengen verdedigde. Hij liet daarin weten dat Epics "investering in technologie Valve gaat overtreffen" en dat Steam uiteindelijk aan populariteit zou moeten inboeten.

Dat is vooralsnog niet gebeurd, en toen eerder deze week Borderlands 4 werd aangekondigd, werd de pc-versie zowel voor Epic Games Store als Steam bevestigd. Fans herinnerden Pitchford op X dan ook aan zijn eerdere opvattingen over de digitale winkels.

Pitchford reageerde daar wederom met een lange post op. "Als Epic succesvol van zijn voordelen gebruik had gemaakt, had dit misschien kunnen gebeuren. Maar dat heeft Epic niet gedaan." Vervolgens benadrukte de studiohoofd dat Steam nog altijd weinig werk verricht om de hoge winstmarge die ze op games claimen daadwerkelijk te verdienen, terwijl de concurrentie die eerlijkere voorwaarden voor ontwikkelaars biedt zichzelf in de weg blijft zitten.

"Ik ben een Steam-klant en Steam-ontwikkelaar en blijf concurrentie toejuichen en ondersteunen. Borderlands 3 en Tiny Tina's Wonderlands toonden duidelijk aan dat consumenten de games belangrijk vinden, en niet de winkel waarin ze staan. Maar de industrie geeft Steam zijn monopolypositie, omdat uitgevers bang zijn om het risico te nemen winkels te ondersteunen die beter zijn voor ontwikkelaars en uitgevers. Het is interessant en er zijn veel mogelijkheden binnen de pc-markt voor het ontregelen van deze situatie, maar niemand lijkt het voor elkaar te krijgen."

Hij sloot af met het volgende: "Ik hoop dat Epic blijft vechten. Ze zullen hun winkel prioriteit moeten geven en nieuwe initiatieven uit moeten proberen, maar ook belangrijke exclusieve titels moeten blijven najagen. Ik hoop ook dat er nog meer concurrentie komt. Ik zal het in de gaten houden. Als ontwikkelaar blijf ik balanceren tussen waar de klanten zijn en waar ik het vertrouwen van klanten wil verdienen. Als een speler ben ik op alle platforms."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!