Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'
Gamer.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'

In 2019 claimde de ontwikkelaar nog dat Epic Games Store het van Steam zou winnen

Volgens Randy Pitchford, de oprichter van Borderlands 4-ontwikkelaar Gearbox Software, heeft Epic niet goed ingespeeld op de voordelen die de Epic Games Store biedt ten opzichte van Steam.

In 2019 plaatste Pitchford een lange tweet waarin hij de beslissing om de pc-versie van Borderlands 3 tijdelijk exclusief op Epic Games Store uit te brengen verdedigde. Hij liet daarin weten dat Epics "investering in technologie Valve gaat overtreffen" en dat Steam uiteindelijk aan populariteit zou moeten inboeten.

Dat is vooralsnog niet gebeurd, en toen eerder deze week Borderlands 4 werd aangekondigd, werd de pc-versie zowel voor Epic Games Store als Steam bevestigd. Fans herinnerden Pitchford op X dan ook aan zijn eerdere opvattingen over de digitale winkels.

Pitchford reageerde daar wederom met een lange post op. "Als Epic succesvol van zijn voordelen gebruik had gemaakt, had dit misschien kunnen gebeuren. Maar dat heeft Epic niet gedaan." Vervolgens benadrukte de studiohoofd dat Steam nog altijd weinig werk verricht om de hoge winstmarge die ze op games claimen daadwerkelijk te verdienen, terwijl de concurrentie die eerlijkere voorwaarden voor ontwikkelaars biedt zichzelf in de weg blijft zitten.

"Ik ben een Steam-klant en Steam-ontwikkelaar en blijf concurrentie toejuichen en ondersteunen. Borderlands 3 en Tiny Tina's Wonderlands toonden duidelijk aan dat consumenten de games belangrijk vinden, en niet de winkel waarin ze staan. Maar de industrie geeft Steam zijn monopolypositie, omdat uitgevers bang zijn om het risico te nemen winkels te ondersteunen die beter zijn voor ontwikkelaars en uitgevers. Het is interessant en er zijn veel mogelijkheden binnen de pc-markt voor het ontregelen van deze situatie, maar niemand lijkt het voor elkaar te krijgen."

Hij sloot af met het volgende: "Ik hoop dat Epic blijft vechten. Ze zullen hun winkel prioriteit moeten geven en nieuwe initiatieven uit moeten proberen, maar ook belangrijke exclusieve titels moeten blijven najagen. Ik hoop ook dat er nog meer concurrentie komt. Ik zal het in de gaten houden. Als ontwikkelaar blijf ik balanceren tussen waar de klanten zijn en waar ik het vertrouwen van klanten wil verdienen. Als een speler ben ik op alle platforms."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!