Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'
In 2019 claimde de ontwikkelaar nog dat Epic Games Store het van Steam zou winnen
Volgens Randy Pitchford, de oprichter van Borderlands 4-ontwikkelaar Gearbox Software, heeft Epic niet goed ingespeeld op de voordelen die de Epic Games Store biedt ten opzichte van Steam.
In 2019 plaatste Pitchford een lange tweet waarin hij de beslissing om de pc-versie van Borderlands 3 tijdelijk exclusief op Epic Games Store uit te brengen verdedigde. Hij liet daarin weten dat Epics "investering in technologie Valve gaat overtreffen" en dat Steam uiteindelijk aan populariteit zou moeten inboeten.
Dat is vooralsnog niet gebeurd, en toen eerder deze week Borderlands 4 werd aangekondigd, werd de pc-versie zowel voor Epic Games Store als Steam bevestigd. Fans herinnerden Pitchford op X dan ook aan zijn eerdere opvattingen over de digitale winkels.
Pitchford reageerde daar wederom met een lange post op. "Als Epic succesvol van zijn voordelen gebruik had gemaakt, had dit misschien kunnen gebeuren. Maar dat heeft Epic niet gedaan." Vervolgens benadrukte de studiohoofd dat Steam nog altijd weinig werk verricht om de hoge winstmarge die ze op games claimen daadwerkelijk te verdienen, terwijl de concurrentie die eerlijkere voorwaarden voor ontwikkelaars biedt zichzelf in de weg blijft zitten.
"Ik ben een Steam-klant en Steam-ontwikkelaar en blijf concurrentie toejuichen en ondersteunen. Borderlands 3 en Tiny Tina's Wonderlands toonden duidelijk aan dat consumenten de games belangrijk vinden, en niet de winkel waarin ze staan. Maar de industrie geeft Steam zijn monopolypositie, omdat uitgevers bang zijn om het risico te nemen winkels te ondersteunen die beter zijn voor ontwikkelaars en uitgevers. Het is interessant en er zijn veel mogelijkheden binnen de pc-markt voor het ontregelen van deze situatie, maar niemand lijkt het voor elkaar te krijgen."
Hij sloot af met het volgende: "Ik hoop dat Epic blijft vechten. Ze zullen hun winkel prioriteit moeten geven en nieuwe initiatieven uit moeten proberen, maar ook belangrijke exclusieve titels moeten blijven najagen. Ik hoop ook dat er nog meer concurrentie komt. Ik zal het in de gaten houden. Als ontwikkelaar blijf ik balanceren tussen waar de klanten zijn en waar ik het vertrouwen van klanten wil verdienen. Als een speler ben ik op alle platforms."