Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Epic Games Store speelt niet goed op voordelen in'

In 2019 claimde de ontwikkelaar nog dat Epic Games Store het van Steam zou winnen

Volgens Randy Pitchford, de oprichter van Borderlands 4-ontwikkelaar Gearbox Software, heeft Epic niet goed ingespeeld op de voordelen die de Epic Games Store biedt ten opzichte van Steam.

In 2019 plaatste Pitchford een lange tweet waarin hij de beslissing om de pc-versie van Borderlands 3 tijdelijk exclusief op Epic Games Store uit te brengen verdedigde. Hij liet daarin weten dat Epics "investering in technologie Valve gaat overtreffen" en dat Steam uiteindelijk aan populariteit zou moeten inboeten.

Dat is vooralsnog niet gebeurd, en toen eerder deze week Borderlands 4 werd aangekondigd, werd de pc-versie zowel voor Epic Games Store als Steam bevestigd. Fans herinnerden Pitchford op X dan ook aan zijn eerdere opvattingen over de digitale winkels.

Pitchford reageerde daar wederom met een lange post op. "Als Epic succesvol van zijn voordelen gebruik had gemaakt, had dit misschien kunnen gebeuren. Maar dat heeft Epic niet gedaan." Vervolgens benadrukte de studiohoofd dat Steam nog altijd weinig werk verricht om de hoge winstmarge die ze op games claimen daadwerkelijk te verdienen, terwijl de concurrentie die eerlijkere voorwaarden voor ontwikkelaars biedt zichzelf in de weg blijft zitten.

"Ik ben een Steam-klant en Steam-ontwikkelaar en blijf concurrentie toejuichen en ondersteunen. Borderlands 3 en Tiny Tina's Wonderlands toonden duidelijk aan dat consumenten de games belangrijk vinden, en niet de winkel waarin ze staan. Maar de industrie geeft Steam zijn monopolypositie, omdat uitgevers bang zijn om het risico te nemen winkels te ondersteunen die beter zijn voor ontwikkelaars en uitgevers. Het is interessant en er zijn veel mogelijkheden binnen de pc-markt voor het ontregelen van deze situatie, maar niemand lijkt het voor elkaar te krijgen."

Hij sloot af met het volgende: "Ik hoop dat Epic blijft vechten. Ze zullen hun winkel prioriteit moeten geven en nieuwe initiatieven uit moeten proberen, maar ook belangrijke exclusieve titels moeten blijven najagen. Ik hoop ook dat er nog meer concurrentie komt. Ik zal het in de gaten houden. Als ontwikkelaar blijf ik balanceren tussen waar de klanten zijn en waar ik het vertrouwen van klanten wil verdienen. Als een speler ben ik op alle platforms."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error