Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen
Nieuws

Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen

De meesten zijn tevreden over in-game aankopen

Bijna de helft van ondervraagde games ervaart weleens druk om in-game aankopen te doen. Dat blijkt uit een Radar-onderzoek in samenwerking met Gamer.nl.

Het onderzoek werd uitgevoerd in navolging van een klacht van de Nederlandse Consumentenbond en 21 andere Europese organisaties wegens 'manipulatieve' elementen in games. De werd begin oktober ingediend tegen de ontwikkelaars en uitgevers van Diablo 4, EA Sports FC 25, Fortnite, Minecraft, Roblox, Clash of Clans en Rainbow Six Siege. Volgens consumentenbonden zouden de ontwikkelaars van deze games manipulatieve tactieken gebruiken om (jeugdige) spelers aan te zetten tot het aanschaffen en uitgeven van in-game valuta.

44 procent van de ondervraagden in het onderzoek van AVROTROS Radar, uitgezet bij diens testpanel en Gamer.nl, zegt inderdaad weleens druk hebben ervaren om in-game aankopen te doen, zoals microtransacties of uitbreidingen. Daarbij geeft 27 procent van de ondervraagden ook aan dat ze weleens druk hebben ervaren bij (minderjarige) kinderen, en dat is volgens de Bond een probleem.

“Voor kinderen is het allemaal nog veel minder inzichtelijk dan voor volwassenen, omdat zij minder financiële kennis hebben. Ze worden makkelijker op het verkeerde been gezet,” lichtte de Consumentenbond eerder toe aan Gamer.nl.

Ruim driekwart van de respondenten geeft daarbij het meeste te gamen op een smartphone of tablet, waar microtransacties een prominent verdienmodel zijn. Ook geeft dezelfde groep aan vooral free-to-play-games te spelen en het meeste aanbiedingen met aflopende timers te ervaren, die bedoeld zijn om de urgentie voor een aankoop te versterken.

Over het algemeen tevreden

Veruit de meest populaire in-game aankopen onder de ondervraagden zijn aspecten die een game eenvoudiger maken of meer mogelijkheden in de game bieden. Het overgrote deel van de microtransacties binnen één game was daarbij in totaal 20 euro of minder, en 4 procent zegt meer geld eraan uit te geven dan ze kunnen missen. 77 procent van de respondenten zegt over het algemeen echter tevreden te zijn met in-game aankopen.

Ook geven respondenten aan dat het aankoopbedragen in euro's over het algemeen duidelijk zijn in games. Slechts 11 procent geeft aan dat de exacte bedragen, omgerekend vanuit in-game valuta als V-Bucks, meestal niet of nooit duidelijk zijn. Eerder gaf de Consumentenbond aan dat het gebruik van in-game valuta ook valt onder manipulatie.

“De prijzen worden eigenlijk gewoon verhuld,” vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond aan Gamer.nl over de aard van microtransacties is sommige games. “Er wordt een soort rookgordijn opgetrokken. Ze zijn niet transparant over de daadwerkelijke kosten die je betaalt.”

Mochten er in Nederland strengere regels komen voor in-game aankopen, dan zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend kunnen optreden. De ACM heeft in mei van dit jaar ook al een boete van 1,1 miljoen uitgedeeld aan Epic Games voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in Fortnite. De aanleiding hiervan waren onder andere timers in de in-game store en teksten als ‘Buy now’, die kinderen zouden aanmoedigen om geld uit te geven. Naast de boete was Epic ook verplicht aanpassingen aan de in-game store van Fortnite te maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio achter Okami-vervolg wil spoedig meer nieuws delen
Nieuws

Studio achter Okami-vervolg wil spoedig meer nieuws delen

'Dit is het startschot voor Clovers Studio'

Clovers Studio, de nieuwe ontwikkelstudio van Hideki Kamiya, is van plan om zo snel als mogelijk meer nieuws over aankomende projecten te delen.

Dat liet Kamiya weten in een nieuwjaarswens op de officiële website van de ontwikkelaar, in navolging van de recente aankondiging van een vervolg op Okami. "De rest van het team en ik zijn van plan om zo snel als mogelijk nog spannender nieuws te delen."

Kamiya vertelde ook dat de aankondiging van bovengenoemde game nog maar het begin is. "Dit is het startschot voor Clovers. De echte test van onze waarde als een nieuwe gamestudio begint nu. Clovers is een pasgeborene in de game-industrie, en we zullen vanaf nu alleen maar groeien en evolueren."

Tijdens The Game Awards afgelopen december werd het vervolg op Okami onthuld. Details over het vervolg zijn er nog niet, en de onthullingstrailer geeft ook nog weinig prijs. Ook niet bekend is wanneer en op welke platforms het spel verschijnt. De trailer doet in ieder geval wel vermoeden dat de verfachtige stijl van het origineel ter inspiratie staat voor dit vervolg.

De eerste Okami werd ontwikkeld door het Japanse Clover Studio. Het spel verscheen in 2007 in Europa en werd uitgegeven door Capcom. In de game besturen spelers de godin Amaterasu, die zich in wolfvorm op aarde bevindt. De gameplay is vergelijkbaar met Zelda-spellen in combinatie met actievolle gevechten, terwijl de cel-shaded grafische stijl en de oud-Japanse setting bij veel spelers in de smaak viel. Okami is na de oorspronkelijke PlayStation 2-release meermaals op andere systemen uitgekomen, waaronder Wii, PlayStation 4 en Switch. Op Nintendo DS verscheen daarnaast spin-off Okamiden.

Kamiya maakte onderdeel uit van Clover Studio, dat ook games als Viewtiful Joe en God Hand leverde. Nadat de studio zijn deuren sloot, richtten diverse prominente werknemers PlatinumGames op. Kamiya vertrok vorig jaar bij PlatinumGames. De naam van zijn nieuwe studio - zoals gezegd Clovers Studio - is een duidelijke ode aan de ontwikkelaar waar hij voorheen heeft gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-versie Gray Zone Warfare is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Early access-versie Gray Zone Warfare is een miljoen keer verkocht

Game kwam afgelopen april uit op Steam

De Steam Early Access-versie van Gray Zone Warfare is inmiddels een miljoen keer verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Madfinger aangekondigd. Toen de game in april vorig jaar uitkwam op Steam, werden er in vier dagen tijd al een half miljoen exemplaren verkocht, en daar zijn sinds die tijd dus nog eens 500.000 spelers bijgekomen. Afgelopen december werd al onthuld dat de game onder de bestverkochte Steam-titels van het jaar behoorde.

Gray Zone Warfare is een tactische mmo-shooter. De game wordt vergeleken met Escape From Tarkov en geprezen om zijn 'hyperrealistische' systemen. Hoewel consoleversies van de game gepland staan, kan dat nog "jaren op zich laten wachten" volgens de ontwikkelaar.

Lees hier een overzicht met alle facties, tips en meer info over Gray Zone Warfare.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!