Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen
Nieuws

Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen

De meesten zijn tevreden over in-game aankopen

Bijna de helft van ondervraagde games ervaart weleens druk om in-game aankopen te doen. Dat blijkt uit een Radar-onderzoek in samenwerking met Gamer.nl.

Het onderzoek werd uitgevoerd in navolging van een klacht van de Nederlandse Consumentenbond en 21 andere Europese organisaties wegens 'manipulatieve' elementen in games. De werd begin oktober ingediend tegen de ontwikkelaars en uitgevers van Diablo 4, EA Sports FC 25, Fortnite, Minecraft, Roblox, Clash of Clans en Rainbow Six Siege. Volgens consumentenbonden zouden de ontwikkelaars van deze games manipulatieve tactieken gebruiken om (jeugdige) spelers aan te zetten tot het aanschaffen en uitgeven van in-game valuta.

44 procent van de ondervraagden in het onderzoek van AVROTROS Radar, uitgezet bij diens testpanel en Gamer.nl, zegt inderdaad weleens druk hebben ervaren om in-game aankopen te doen, zoals microtransacties of uitbreidingen. Daarbij geeft 27 procent van de ondervraagden ook aan dat ze weleens druk hebben ervaren bij (minderjarige) kinderen, en dat is volgens de Bond een probleem.

“Voor kinderen is het allemaal nog veel minder inzichtelijk dan voor volwassenen, omdat zij minder financiële kennis hebben. Ze worden makkelijker op het verkeerde been gezet,” lichtte de Consumentenbond eerder toe aan Gamer.nl.

Ruim driekwart van de respondenten geeft daarbij het meeste te gamen op een smartphone of tablet, waar microtransacties een prominent verdienmodel zijn. Ook geeft dezelfde groep aan vooral free-to-play-games te spelen en het meeste aanbiedingen met aflopende timers te ervaren, die bedoeld zijn om de urgentie voor een aankoop te versterken.

Over het algemeen tevreden

Veruit de meest populaire in-game aankopen onder de ondervraagden zijn aspecten die een game eenvoudiger maken of meer mogelijkheden in de game bieden. Het overgrote deel van de microtransacties binnen één game was daarbij in totaal 20 euro of minder, en 4 procent zegt meer geld eraan uit te geven dan ze kunnen missen. 77 procent van de respondenten zegt over het algemeen echter tevreden te zijn met in-game aankopen.

Ook geven respondenten aan dat het aankoopbedragen in euro's over het algemeen duidelijk zijn in games. Slechts 11 procent geeft aan dat de exacte bedragen, omgerekend vanuit in-game valuta als V-Bucks, meestal niet of nooit duidelijk zijn. Eerder gaf de Consumentenbond aan dat het gebruik van in-game valuta ook valt onder manipulatie.

“De prijzen worden eigenlijk gewoon verhuld,” vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond aan Gamer.nl over de aard van microtransacties is sommige games. “Er wordt een soort rookgordijn opgetrokken. Ze zijn niet transparant over de daadwerkelijke kosten die je betaalt.”

Mochten er in Nederland strengere regels komen voor in-game aankopen, dan zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend kunnen optreden. De ACM heeft in mei van dit jaar ook al een boete van 1,1 miljoen uitgedeeld aan Epic Games voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in Fortnite. De aanleiding hiervan waren onder andere timers in de in-game store en teksten als ‘Buy now’, die kinderen zouden aanmoedigen om geld uit te geven. Naast de boete was Epic ook verplicht aanpassingen aan de in-game store van Fortnite te maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Scopely koopt gamedivisie van Pokémon Go-maker voor 3,5 miljard dollar
Nieuws

Scopely koopt gamedivisie van Pokémon Go-maker voor 3,5 miljard dollar

Alle werknemers komen onder Scopely te werken

Scopely gaat de gametak van Pokémon Go-ontwikkelaar Niantic, Inc. voor 3,5 miljard dollar opkopen.

Dat werd vandaag aangekondigd. Daarmee krijgt Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen. Daarbij gaan alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over naar Scopely. De overname moet nog wel goedgekeurd worden door wereldwijde waakhonden.

Volgens Scopely en Niantic blijven bestaande games ondersteund worden, al kan Niantic niet beloven dat games zoals Pokémon Go precies hetzelfde blijven, aangezien liveservicegames continue evolueren.

Niantic blijft wel bestaan en heeft een nieuw bedrijf genaamd Niantic Spatial opgericht, waarin andere ar-apps zullen blijven vallen. Aandeelhouders van Niantic blijven aandeelhouders van Niantic Spatial.

Scopely maakt sinds 2023 onderdeel uit van Savvy Games Group. Dat is weer een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken. Eerder bracht Scopely games als Stumble Guys en Monopoly Go uit. Eerder gingen er al geruchten over de overname.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gesloten alfa van Skate bevat nu microtransacties
Nieuws

Gesloten alfa van Skate bevat nu microtransacties

Het was al bekend dat microtransacties onderdeel zouden uitmaken van de game

Electronic Arts en Full Circle hebben microtransacties aan de gesloten alfa van de nieuwe Skate toegevoegd.

Insider Gaming meldt dat spelers van de alfa een bericht hebben ontvangen waarin gepraat wordt over een "epische gameplay-update". Eén van de toevoegingen blijkt dus de toevoeging van microtransacties te zijn.

Spelers kunnen nu San Van Bucks kopen in de game om daarmee diverse cosmetische items aan te schaffen. Aangezien de game nog getest wordt, is het echter mogelijk dat in de toekomst gekochte items weer verdwijnen wanneer progressie wordt gereset. Al het geld dat aan deze items is uitgegeven, wordt dan weer omgezet in San Van Bucks op het account van de speler.

Volgens de ontwikkelaar worden de microtransacties nu al getest "om er voor te zorgen dat spelers een positieve ervaring hebben wanneer ze items uit de in-game winkel kopen". Daarbij meldt het bedrijf "dat feedback van spelers zeer welkom is om er voor te zorgen dat de early access-release een geweldige ervaring gaat bieden".

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Wel was het al bekend dat microtransacties voor cosmetische items aan de game toegevoegd zouden worden, wat nu dus is gebeurd. In het spel skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam.

Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles. In de loop van dit jaar komt er een early access-versie van het spel beschikbaar voor het grote publiek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!