Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen
Gamer.nl
Nieuws

Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen

De meesten zijn tevreden over in-game aankopen

Bijna de helft van ondervraagde games ervaart weleens druk om in-game aankopen te doen. Dat blijkt uit een Radar-onderzoek in samenwerking met Gamer.nl.

Het onderzoek werd uitgevoerd in navolging van een klacht van de Nederlandse Consumentenbond en 21 andere Europese organisaties wegens 'manipulatieve' elementen in games. De werd begin oktober ingediend tegen de ontwikkelaars en uitgevers van Diablo 4, EA Sports FC 25, Fortnite, Minecraft, Roblox, Clash of Clans en Rainbow Six Siege. Volgens consumentenbonden zouden de ontwikkelaars van deze games manipulatieve tactieken gebruiken om (jeugdige) spelers aan te zetten tot het aanschaffen en uitgeven van in-game valuta.

44 procent van de ondervraagden in het onderzoek van AVROTROS Radar, uitgezet bij diens testpanel en Gamer.nl, zegt inderdaad weleens druk hebben ervaren om in-game aankopen te doen, zoals microtransacties of uitbreidingen. Daarbij geeft 27 procent van de ondervraagden ook aan dat ze weleens druk hebben ervaren bij (minderjarige) kinderen, en dat is volgens de Bond een probleem.

“Voor kinderen is het allemaal nog veel minder inzichtelijk dan voor volwassenen, omdat zij minder financiële kennis hebben. Ze worden makkelijker op het verkeerde been gezet,” lichtte de Consumentenbond eerder toe aan Gamer.nl.

Ruim driekwart van de respondenten geeft daarbij het meeste te gamen op een smartphone of tablet, waar microtransacties een prominent verdienmodel zijn. Ook geeft dezelfde groep aan vooral free-to-play-games te spelen en het meeste aanbiedingen met aflopende timers te ervaren, die bedoeld zijn om de urgentie voor een aankoop te versterken.

Over het algemeen tevreden

Veruit de meest populaire in-game aankopen onder de ondervraagden zijn aspecten die een game eenvoudiger maken of meer mogelijkheden in de game bieden. Het overgrote deel van de microtransacties binnen één game was daarbij in totaal 20 euro of minder, en 4 procent zegt meer geld eraan uit te geven dan ze kunnen missen. 77 procent van de respondenten zegt over het algemeen echter tevreden te zijn met in-game aankopen.

Ook geven respondenten aan dat het aankoopbedragen in euro's over het algemeen duidelijk zijn in games. Slechts 11 procent geeft aan dat de exacte bedragen, omgerekend vanuit in-game valuta als V-Bucks, meestal niet of nooit duidelijk zijn. Eerder gaf de Consumentenbond aan dat het gebruik van in-game valuta ook valt onder manipulatie.

“De prijzen worden eigenlijk gewoon verhuld,” vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond aan Gamer.nl over de aard van microtransacties is sommige games. “Er wordt een soort rookgordijn opgetrokken. Ze zijn niet transparant over de daadwerkelijke kosten die je betaalt.”

Mochten er in Nederland strengere regels komen voor in-game aankopen, dan zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend kunnen optreden. De ACM heeft in mei van dit jaar ook al een boete van 1,1 miljoen uitgedeeld aan Epic Games voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in Fortnite. De aanleiding hiervan waren onder andere timers in de in-game store en teksten als ‘Buy now’, die kinderen zouden aanmoedigen om geld uit te geven. Naast de boete was Epic ook verplicht aanpassingen aan de in-game store van Fortnite te maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames
Gamer.nl
Nieuws

The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames

Waaronder Duskfade, Void/Breaker en Outbound

De gisteren uitgezonden Triple-i Initiative bevatte meer dan dertig aankomende indiegames.

Organisator Evil Empire zond vorig jaar de eerste editie van The Triple-i Initiative uit, en gisteren verscheen de tweede editie online. Over Rematch, nieuwe Katana Zero-dlc en The Alters hebben we elders op de website al geschreven, maar er kwamen nog veel meer spellen voorbij.

Zo werden er games getoond als de roguelike Void/Breaker, Neverway van een van de mensen achter Celeste, de survivalshooter Frostrail, campingavontuur Outbound, een vervolg op Speedrunners, 3D-platformer Duskfade en adventuregame Ikuma: The Frozen Compass van de makers van Lost Ember.

Hieronder kan de volledige livestream worden bekeken, alsmede enkele uitgelichte trailers.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas

Die moet alsnog los gekocht worden

De betaalde downloadbare content voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild zit niet inbegrepen bij de Switch 2-versie van de game.

Dat heeft Nintendo bevestigd aan IGN. "The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition bevat niet de The Legend of Zelda: Breath of the Wild Expansion Pass-dlc. Die dlc kan los gekocht worden."

Dat betekent dat mensen die de Switch-game met de Switch 2-upgrade kopen - zij het digitaal of fysiek - niet de betaalde dlc ontvangen. Wil men toegang tot de uitbreiding, dan moet men deze los aanschaffen. De uitbreidingspas kost 19,99 euro op de Switch eShop. In deze dlc zitten de zogeheten 'Master Trials' en 'The Champions' Ballad', compleet nieuwe uitdagingen binnen de spelwereld. Mensen die de Switch-versie van de game én de dlc al hebben gekocht, blijven dit natuurlijk wel bezitten wanneer ze de upgrade aanschaffen.

Overigens werd onlangs door Nintendo bevestigd dat de fysieke edities van Switch 2-versies van Switch-games wel de upgrade op de cartridge hebben staan. In eerste instantie ontstond er verwarring en werd er gedacht dat de upgrade als downloadcode bijgeleverd werd, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

De Switch 2-upgrades van Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom gaan 10 dollar (waarschijnlijk ongeveer 10 euro) per stuk kosten voor mensen die de games al in het bezit hebben. Daarnaast kunnen leden van Nintendo Switch Online en de Expansion Pack de upgrades gratis downloaden. Beide games krijgen HDR-ondersteuning en verbeterde resoluties en framerates. Ook wordt Zelda Notes toegevoegd, waarmee spelers op hun smartphone de landkaart, achievements en andere extra's kunnen bekijken. De Switch 2 komt op 5 juni uit. Switch-games kunnen ook zonder betaalde upgrade op Switch 2 gespeeld worden via backward compatibility.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!