Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen
Nieuws

Bijna helft van gamers ervaart weleens druk om in-game aankoop te doen

De meesten zijn tevreden over in-game aankopen

Bijna de helft van ondervraagde games ervaart weleens druk om in-game aankopen te doen. Dat blijkt uit een Radar-onderzoek in samenwerking met Gamer.nl.

Het onderzoek werd uitgevoerd in navolging van een klacht van de Nederlandse Consumentenbond en 21 andere Europese organisaties wegens 'manipulatieve' elementen in games. De werd begin oktober ingediend tegen de ontwikkelaars en uitgevers van Diablo 4, EA Sports FC 25, Fortnite, Minecraft, Roblox, Clash of Clans en Rainbow Six Siege. Volgens consumentenbonden zouden de ontwikkelaars van deze games manipulatieve tactieken gebruiken om (jeugdige) spelers aan te zetten tot het aanschaffen en uitgeven van in-game valuta.

44 procent van de ondervraagden in het onderzoek van AVROTROS Radar, uitgezet bij diens testpanel en Gamer.nl, zegt inderdaad weleens druk hebben ervaren om in-game aankopen te doen, zoals microtransacties of uitbreidingen. Daarbij geeft 27 procent van de ondervraagden ook aan dat ze weleens druk hebben ervaren bij (minderjarige) kinderen, en dat is volgens de Bond een probleem.

“Voor kinderen is het allemaal nog veel minder inzichtelijk dan voor volwassenen, omdat zij minder financiële kennis hebben. Ze worden makkelijker op het verkeerde been gezet,” lichtte de Consumentenbond eerder toe aan Gamer.nl.

Ruim driekwart van de respondenten geeft daarbij het meeste te gamen op een smartphone of tablet, waar microtransacties een prominent verdienmodel zijn. Ook geeft dezelfde groep aan vooral free-to-play-games te spelen en het meeste aanbiedingen met aflopende timers te ervaren, die bedoeld zijn om de urgentie voor een aankoop te versterken.

Over het algemeen tevreden

Veruit de meest populaire in-game aankopen onder de ondervraagden zijn aspecten die een game eenvoudiger maken of meer mogelijkheden in de game bieden. Het overgrote deel van de microtransacties binnen één game was daarbij in totaal 20 euro of minder, en 4 procent zegt meer geld eraan uit te geven dan ze kunnen missen. 77 procent van de respondenten zegt over het algemeen echter tevreden te zijn met in-game aankopen.

Ook geven respondenten aan dat het aankoopbedragen in euro's over het algemeen duidelijk zijn in games. Slechts 11 procent geeft aan dat de exacte bedragen, omgerekend vanuit in-game valuta als V-Bucks, meestal niet of nooit duidelijk zijn. Eerder gaf de Consumentenbond aan dat het gebruik van in-game valuta ook valt onder manipulatie.

“De prijzen worden eigenlijk gewoon verhuld,” vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond aan Gamer.nl over de aard van microtransacties is sommige games. “Er wordt een soort rookgordijn opgetrokken. Ze zijn niet transparant over de daadwerkelijke kosten die je betaalt.”

Mochten er in Nederland strengere regels komen voor in-game aankopen, dan zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend kunnen optreden. De ACM heeft in mei van dit jaar ook al een boete van 1,1 miljoen uitgedeeld aan Epic Games voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in Fortnite. De aanleiding hiervan waren onder andere timers in de in-game store en teksten als ‘Buy now’, die kinderen zouden aanmoedigen om geld uit te geven. Naast de boete was Epic ook verplicht aanpassingen aan de in-game store van Fortnite te maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur aangenomen bij Square Enix
Nieuws

Visions of Mana-regisseur aangenomen bij Square Enix

De studio achter de game werd naar verluidt gesloten door NetEase

Ryosuke Yoshida, die via NetEase-ontwikkelaar Ouka Studios Visions of Mana ontwikkelde, is aangenomen bij Square Enix, de eigenaar van de franchise.

Hoewel de Mana-serie zoals gezegd eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Square Enix heeft nu dus de regisseur van de game aangenomen. "Ik heb op 31 oktober ontslag genomen bij NetEase Ouka Studios. We waren een nieuwe studio, maar konden in ieder geval Visions of Mana uitbrengen. Ik ben dankbaar naar mijn collega's en NetEase voor hun ondersteuning. Het was een erg goede ervaring."

Vervoglens meldde Yoshida het volgende: "Ik ben blij dat ik kan aankondigen dat ik in december bij Square Enix ben begonnen. Ik ga mijn best doen om een game te maken waar veel mensen van kunnen ontwikkelen!"

Visions of Mana is verkrijgbaar via Steam, Microsoft Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Het gaat om een compleet nieuw deel in de geprezen Mana-reeks - het is daarbij het eerste nieuwe hoofddeel binnen de franchise in meer dan vijftien jaar tijd. Het spel keert terug naar de actie-rpg-roots van de serie. Spelers maken een nieuw avontuur mee met protagonist Val, een 'soul guard' die zijn jeugdvriend moet beschermen. Die persoon is namelijk door de Faerie gekozen als de Arm of Fire die naar de Tree of Mana moet reizen om de manaflow opnieuw tot gang te brengen. De game bevat real-time 3D-gevechten.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Visions of Mana is een uitstekend rollenspel, vol sympathieke personages en boeiende folklore. Door de weergaloze flora en fauna loont het om de spelwereld te verkennen, zonder dat dit ten koste gaat van het scherpe tempo van het twintig uur durende verhaal. De game fundeert wel heel expliciet op een bildungsverhaal dat we al tig keer voorbij hebben zien komen. Met een tikkeltje meer durf was Visions of Mana gelijk een rpg-klassier geweest. Nu is het vooral een heel goede game."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Triangle Strategy tijdelijk niet verkrijgbaar in Switch eShop
Nieuws

Triangle Strategy tijdelijk niet verkrijgbaar in Switch eShop

Mogelijk komt de game ook naar andere consoles

Triangle Strategy is op moment van schrijven zonder naar buiten gecommuniceerde reden niet te koop via de Nintendo Switch eShop.

Square Enix heeft al wel gecommuniceerd dat het om een tijdelijke situatie gaat, maar heeft niet laten weten wat de oorzaak is. Mensen die de game hebben gekocht kunnen hem wel blijven downloaden.

Hoewel niet per se gerelateerd, verdween er al eerdere een rpg van Square Enix van de Switch eShop. Het ging toen om Octopath Traveler. Het duurde uiteindelijk zes weken voordat de game terugkwam op de eShop. Fans speculeerden toen dat het te maken had met het feit dat Square Enix de uitgeefrechten op Octopath Traveler van Nintendo overnam om de game ook op andere consoles uit te brengen - mogelijk is er iets soortgelijks rondom Triangle Strategy aan de hand.

Niels Arts gaf in 2022 een 6,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Triangle Strategy vertelt een diepgaand politiek verhaal op grote schaal, boordevol unieke personages, verraad en onverwachte wendingen. Helaas is van interessante tactische gameplay niet echt sprake."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!