Asus onthult ProArt RTX 40-gpu's voor content creators
Nieuws

Asus onthult ProArt RTX 40-gpu's voor content creators

Te beginnen met een RTX 4080 en RTX 4070 Ti

Onder het ProArt-vaandel produceert Asus tegenwoordig ook videokaarten voor content creators, te beginnen met een RTX 4080 en RTX 4070 Ti.

Zo liet Asus zelf weten middels persberichten en een artikel op het Edge Up-blog. Het voor contentproducenten bedoelde ProArt-dochtermerk van Asus trapte oorspronkelijk af met een telg productiemonitoren, maar werd al snel uitgebreid met randapparatuur, all-in-one-systemen en moederborden. Zeer binnenkort voegen dus ook de eerste videokaarten zich bij het aanbod. 

Geheel in lijn met de ProArt-belofte zetten de eerste gpu's ook relatief hoog in: Nvidia's RTX 4080 (adviesprijs 1.399 euro) en RTX 4070 Ti (vanaf 909 euro) zijn niet de minste grafische processoren, met veeleisende pc-gamers als voornaamste doelgroep. Enkel Nvidia's topmodel, de RTX 4090, biedt nog een tik meer rekenkracht.

In tegenstelling tot uitbundige gamingmodellen ogen de ProArt-kaarten behoorlijk sober. Het bijna zwarte chassis is rechtlijnig, met enkel wat typerende, goudkleurige ProArt-accenten om het geheel te stileren. Zowel de RTX 4080 als de RTX 4070 Ti houden vast aan een dikte van maximaal tweeënhalf PCI-slot, met een lengte van uiterlijk 300 millimeter. Van rgb-verlichting is hier, enigszins vanzelfsprekend, geen sprake. 

Net als het gros van de moderne gamingkaarten houden de ProArt-gpu's vast aan een koelopstelling van drie ventilatoren. Deze zouden echter wel ontworpen en aangepast zijn om maximaal 44 decibel aan lawaai te produceren, met uiteraard ook een '0 decibel-modus', die de ventilatoren compleet uitschakelt bij lagere workloads.

Onduidelijk is nog wel wanneer de ProArt-kaarten precies in de Benelux verkrijgbaar moeten zijn, laat staan wat de precieze adviesprijs zal bedragen. Vroege versies van de kaarten worden dezer dagen wel tentoongesteld op het honderdste jubileum van de NAB Show in Las Vegas, een terugkerende beurs voor (televisie)producenten en andere contentprofessionals. Op dezelfde beursvloer demonstreert Asus onder meer ook nieuwe ProArt-beeldschermen met microledpanelen en de laatste telg ProArt-moederborden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!