Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090
Nieuws

Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090

De nieuwe M1 Ultra van Apple is volgens Apple zelf sneller en significant efficiënter dan de zwaarste discrete gpu van nu, Nvidia's GeForce RTX 3090.

Apple onthulde de M1 Ultra gisteravond. De Ultra-variant van Apple's eigen M1-reeks bestaat, kort door de bocht, uit twee aan elkaar gesoldeerde M1 Max-chips. De twee chips werken samen en hebben daarbij een onderlinge bandbreedte van 2,5 terabyte per seconde — aanzienlijk sneller dan veel alternatieve multi-chip oplossingen.

Met het samensmelten van twee identieke chips bestaat de M1 Ultra uit een 20-kernige cpu (16 high-performance en 4 high-efficiency) en een gpu met 64 rekenkernen, goed voor 21 teraflops. In totaal bestaat de complete SoC uit 114 miljard transistoren.

Over absolute prestaties werd, zoals wel vaker het geval is bij Apple, niet gesproken. Wel zouden Apple's eigen grafieken aan moeten tonen dat de cpu dezelfde prestaties kan leveren als een 16-kernige Core i9-12900K van Intel, terwijl de M1 Ultra circa 100 watt minder stroom slurpt. Uiteindelijk zou de chip ook 90 procent sneller moeten preseteren dan diezelfde centrale processor. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor de gpu trok Apple een vergelijking met Nvidia's GeForce RTX 3090. Apple geeft zelf aan dat de M1 Ultra niet alleen iets sneller kan presteren, maar ook dat het dat voor circa 200 watt minder doet. Op maximaal vermogen zou de gpu nog onder de 120 watt stroomrendement blijven, aldus Apple zelf. 

Onduidelijk is nog hoe de respectievelijke gpu's tegenover elkaar zijn afgewogen; Apple noemde hierover specifiek geen game-prestaties of selecte benchmarks. De kans bestaat dat de gpu's gemeten zijn met het oog op content creation en driedimensionale renders, niet zo zeer gaming. Sowieso houdt Apple vast aan MacOS voor de M1 Ultra, terwijl de meeste pc-games exclusief op x86-systemen draaien.  

De M1 Ultra-chip wordt als eerste geplaatst in de nieuwe Mac Studio-computer, maar verdere implementaties werden nog niet verklapt. Wel liet de tech-gigant weten dat Mac Pro-computers mogelijk uitgerust kunnen worden met een nog zwaardere SoC dan de M1 Ultra. De meest recente Mac Pro-modellen werden nog geleverd met met Intel Xeon-cpu's en AMD's Radeon Pro W6000X als gpu.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error