Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090
Nieuws

Apple's nieuwe M1 Ultra-chip zou sneller zijn dan RTX 3090

De nieuwe M1 Ultra van Apple is volgens Apple zelf sneller en significant efficiënter dan de zwaarste discrete gpu van nu, Nvidia's GeForce RTX 3090.

Apple onthulde de M1 Ultra gisteravond. De Ultra-variant van Apple's eigen M1-reeks bestaat, kort door de bocht, uit twee aan elkaar gesoldeerde M1 Max-chips. De twee chips werken samen en hebben daarbij een onderlinge bandbreedte van 2,5 terabyte per seconde — aanzienlijk sneller dan veel alternatieve multi-chip oplossingen.

Met het samensmelten van twee identieke chips bestaat de M1 Ultra uit een 20-kernige cpu (16 high-performance en 4 high-efficiency) en een gpu met 64 rekenkernen, goed voor 21 teraflops. In totaal bestaat de complete SoC uit 114 miljard transistoren.

Over absolute prestaties werd, zoals wel vaker het geval is bij Apple, niet gesproken. Wel zouden Apple's eigen grafieken aan moeten tonen dat de cpu dezelfde prestaties kan leveren als een 16-kernige Core i9-12900K van Intel, terwijl de M1 Ultra circa 100 watt minder stroom slurpt. Uiteindelijk zou de chip ook 90 procent sneller moeten preseteren dan diezelfde centrale processor. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor de gpu trok Apple een vergelijking met Nvidia's GeForce RTX 3090. Apple geeft zelf aan dat de M1 Ultra niet alleen iets sneller kan presteren, maar ook dat het dat voor circa 200 watt minder doet. Op maximaal vermogen zou de gpu nog onder de 120 watt stroomrendement blijven, aldus Apple zelf. 

Onduidelijk is nog hoe de respectievelijke gpu's tegenover elkaar zijn afgewogen; Apple noemde hierover specifiek geen game-prestaties of selecte benchmarks. De kans bestaat dat de gpu's gemeten zijn met het oog op content creation en driedimensionale renders, niet zo zeer gaming. Sowieso houdt Apple vast aan MacOS voor de M1 Ultra, terwijl de meeste pc-games exclusief op x86-systemen draaien.  

De M1 Ultra-chip wordt als eerste geplaatst in de nieuwe Mac Studio-computer, maar verdere implementaties werden nog niet verklapt. Wel liet de tech-gigant weten dat Mac Pro-computers mogelijk uitgerust kunnen worden met een nog zwaardere SoC dan de M1 Ultra. De meest recente Mac Pro-modellen werden nog geleverd met met Intel Xeon-cpu's en AMD's Radeon Pro W6000X als gpu.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!