Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's
Gamer.nl
Nieuws

Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's

Volgens verschillende online klachten is Forspoken volledig incompatibel met de RX 400- en RX 500-gpu's van AMD.

De eerste melding lijkt afkomstig van u/xCuri0 op de r/AMD-subreddit, die deze week stelde dat AMD's Polaris-architectuur (Radeon RX 400 en RX 500) niet compatibel is met Forspoken. De vorige week verschenen actie-rpg van Square Enix en Luminous Productions vereist compatibiliteit met de DirectX 12-api — welke Polaris ondersteunt — met daarbovenop ook nog vereisten rondom speciale functies binnen DirectX 12, te duiden met het zogenaamde 'featurelevel' (fl). 

Polaris ondersteunt DirectX 12_0, als het ware het instapniveau van de grafische api. De daaropvolgende Vega-architectuur verhoogde de compatibiliteit naar DirectX 12_1, maar enkel met de zwaardere of later geüpgradede gpu's op de architectuur. Vooralsnog lijkt het erop dat Forspoken volledig incompatibel is met gpu's die het 12_1-featurelevel niet ondersteunen. In veel gevallen lijkt de game niet eens op te willen starten met dat kaliber videokaarten.

Pc-gamers met een niet eens zo verouderd systeem worden daarmee direct buitenspel gezet. De Radeon RX 590-gpu (8 GB) verscheen bijvoorbeeld eind 2018 als AMD's allerkrachtigste vlaggenschip, maar voldoet alsnog niet aan de DirectX 12_1-vereisten van Forspoken.

Dat gegeven wordt extra pijnlijk voor AMD-gebruikers wanneer ze de situatie van de concurrent bekijken: Nvidia-gpu's uit nota bene 2014 voldoen in veel gevallen wél aan het 12_1-featurelevel. Vanaf de Maxwell 2-architectuur (GeForce 900) en Pascal (GeForce 1000) is vrijwel elke gpu compatibel met het vereiste 12_1-featurelevel van DirectX 12.

Met een omweg is het alsnog mogelijk om Forspoken op Polaris-gpu's te draaien, al zij het geen makkelijke opgave. Via VKD3D op Linux kan de Direct3D 12-api van Proton geëmuleerd worden op de Vulkan-api, waardoor games als Forspoken alsnog speelbaar zouden moeten zijn. Onderstaande, ietwat korrelige video toont aan dat het kán, al zijn de prestaties vermoedelijk niet om over naar huis te schrijven. Dat laatste heeft zeer waarschijnlijk ook te maken met de al behoorlijke systeemeisen van Forspoken.

Watch on YouTube

Los van de technische exclusie is dezer dagen er veel te doen rondom Square Enix' nieuwe actie-rpg, die op fora en sociale media veel kaken losmaakt. Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk beloonde Forspoken met een 6,5: "Er is weliswaar meer dan genoeg te doen en te beleven in Forspoken, maar het daadwerkelijke spelplezier is soms ver te zoeken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!