Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's
Nieuws

Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's

Volgens verschillende online klachten is Forspoken volledig incompatibel met de RX 400- en RX 500-gpu's van AMD.

De eerste melding lijkt afkomstig van u/xCuri0 op de r/AMD-subreddit, die deze week stelde dat AMD's Polaris-architectuur (Radeon RX 400 en RX 500) niet compatibel is met Forspoken. De vorige week verschenen actie-rpg van Square Enix en Luminous Productions vereist compatibiliteit met de DirectX 12-api — welke Polaris ondersteunt — met daarbovenop ook nog vereisten rondom speciale functies binnen DirectX 12, te duiden met het zogenaamde 'featurelevel' (fl). 

Polaris ondersteunt DirectX 12_0, als het ware het instapniveau van de grafische api. De daaropvolgende Vega-architectuur verhoogde de compatibiliteit naar DirectX 12_1, maar enkel met de zwaardere of later geüpgradede gpu's op de architectuur. Vooralsnog lijkt het erop dat Forspoken volledig incompatibel is met gpu's die het 12_1-featurelevel niet ondersteunen. In veel gevallen lijkt de game niet eens op te willen starten met dat kaliber videokaarten.

Pc-gamers met een niet eens zo verouderd systeem worden daarmee direct buitenspel gezet. De Radeon RX 590-gpu (8 GB) verscheen bijvoorbeeld eind 2018 als AMD's allerkrachtigste vlaggenschip, maar voldoet alsnog niet aan de DirectX 12_1-vereisten van Forspoken.

Dat gegeven wordt extra pijnlijk voor AMD-gebruikers wanneer ze de situatie van de concurrent bekijken: Nvidia-gpu's uit nota bene 2014 voldoen in veel gevallen wél aan het 12_1-featurelevel. Vanaf de Maxwell 2-architectuur (GeForce 900) en Pascal (GeForce 1000) is vrijwel elke gpu compatibel met het vereiste 12_1-featurelevel van DirectX 12.

Met een omweg is het alsnog mogelijk om Forspoken op Polaris-gpu's te draaien, al zij het geen makkelijke opgave. Via VKD3D op Linux kan de Direct3D 12-api van Proton geëmuleerd worden op de Vulkan-api, waardoor games als Forspoken alsnog speelbaar zouden moeten zijn. Onderstaande, ietwat korrelige video toont aan dat het kán, al zijn de prestaties vermoedelijk niet om over naar huis te schrijven. Dat laatste heeft zeer waarschijnlijk ook te maken met de al behoorlijke systeemeisen van Forspoken.

Watch on YouTube

Los van de technische exclusie is dezer dagen er veel te doen rondom Square Enix' nieuwe actie-rpg, die op fora en sociale media veel kaken losmaakt. Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk beloonde Forspoken met een 6,5: "Er is weliswaar meer dan genoeg te doen en te beleven in Forspoken, maar het daadwerkelijke spelplezier is soms ver te zoeken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!