AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets
Nieuws

AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets

De zogenaamde Mero-chipset van AMD is na een lange poos teruggevonden in een nieuw systeem van ar-bedrijf Magic Leap.

AMD's Mero-codenaam kwam al anno 2019 in een geruchtensfeer, als zijnde een onderdeel van AMD's Van Gogh-reeks. Onder diezelfde generatie Zen2/RDNA2-chips (7 nm) valt bijvoorbeeld ook de Aerith-apu, die tegenwoordig de Steam Deck aanvuurt. 

De Mero-noemer dook na een jarenlange radiostilte op in de Basemark-database, als onderdeel van een nog onbekend 'Demophon'-product van Magic Leap. Het systeem draait op Android 10 en is, met alle waarschijnlijkheid, een nieuw type augmented reality-headset van het merk. Ook een beelduitvoer van 720 bij 920 pixels wordt genoemd bij de benchmark, wat vermoedelijk de resolutie per oog betreft.

©GMRimport

De Mero-apu lijkt op veel fronten overeen te komen met Aerith. Beide system-on-chips (SoC's) zijn quad-core systemen op Zen 2-architectuur, met een aardig stuk ingebakken RDNA 2-graphics. Aanvankelijk werd verwacht dat de Mero en Aerith onderling nog flink zouden verschillen — mede wegens Valve's vermeende apu-exclusiviteit voor de Steam Deck — maar chipanalist Locuza merkt bijzonder veel overeenkomsten op. 

Veel features die oorspronkelijk op Van Gogh-chips zijn gebouwd, werden door bijvoorbeeld Valve uiteindelijk niet benut. Voor Mero zou ongeveer hetzelfde moeten gelden. Dat doet analisten als Locuza vermoeden dat Van Gogh en Aerith nooit echt exclusief voor Valve ontwikkeld werden, maar dat de chips toch voor een bredere afzetmarkt gebakken zijn.

Aerith en Mero zouden uiteindelijk grofweg identieke apu's kunnen betreffen; Valve mocht simpelweg als eerste aan de haal met 'low-powered', draagbare RDNA 2-chips. In hoeverre die verwachting waarheidsgetrouw is, ontdekken we pas als Mero daadwerkelijk in (consumenten)systemen geïmplementeerd wordt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!