AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets
Gamer.nl
Nieuws

AMD's Mero-chip teruggevonden in ar-headsets

De zogenaamde Mero-chipset van AMD is na een lange poos teruggevonden in een nieuw systeem van ar-bedrijf Magic Leap.

AMD's Mero-codenaam kwam al anno 2019 in een geruchtensfeer, als zijnde een onderdeel van AMD's Van Gogh-reeks. Onder diezelfde generatie Zen2/RDNA2-chips (7 nm) valt bijvoorbeeld ook de Aerith-apu, die tegenwoordig de Steam Deck aanvuurt. 

De Mero-noemer dook na een jarenlange radiostilte op in de Basemark-database, als onderdeel van een nog onbekend 'Demophon'-product van Magic Leap. Het systeem draait op Android 10 en is, met alle waarschijnlijkheid, een nieuw type augmented reality-headset van het merk. Ook een beelduitvoer van 720 bij 920 pixels wordt genoemd bij de benchmark, wat vermoedelijk de resolutie per oog betreft.

©GMRimport

De Mero-apu lijkt op veel fronten overeen te komen met Aerith. Beide system-on-chips (SoC's) zijn quad-core systemen op Zen 2-architectuur, met een aardig stuk ingebakken RDNA 2-graphics. Aanvankelijk werd verwacht dat de Mero en Aerith onderling nog flink zouden verschillen — mede wegens Valve's vermeende apu-exclusiviteit voor de Steam Deck — maar chipanalist Locuza merkt bijzonder veel overeenkomsten op. 

Veel features die oorspronkelijk op Van Gogh-chips zijn gebouwd, werden door bijvoorbeeld Valve uiteindelijk niet benut. Voor Mero zou ongeveer hetzelfde moeten gelden. Dat doet analisten als Locuza vermoeden dat Van Gogh en Aerith nooit echt exclusief voor Valve ontwikkeld werden, maar dat de chips toch voor een bredere afzetmarkt gebakken zijn.

Aerith en Mero zouden uiteindelijk grofweg identieke apu's kunnen betreffen; Valve mocht simpelweg als eerste aan de haal met 'low-powered', draagbare RDNA 2-chips. In hoeverre die verwachting waarheidsgetrouw is, ontdekken we pas als Mero daadwerkelijk in (consumenten)systemen geïmplementeerd wordt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!