AMD zet Ryzen Z1 en Ryzen 7040U uiteen
Nieuws

AMD zet Ryzen Z1 en Ryzen 7040U uiteen

Soortgelijke chipset, maar met een andere focus

Ondanks de vele overeenkomsten verheldert AMD dat de Ryzen Z1-chips in de ROG Ally en de Ryzen 7040U-chipsets wel degelijk andere apu's zijn.

De gelijkenissen werden vrij snel gemaakt toen Asus de AMD Ryzen Z1-processoren noemde in een ROG Ally-presentatie. De hoeveelheid Zen 4- en RDNA 3-rekenkernen van de apu's komt direct overeen met bepaalde chipsets uit AMD's Phoenix-aanbod (respectievelijk 8 cpu-kernen en 12 grafische werkgroepen), maar volgens AMD zijn de Z1-chips niet per se identiek aan de Ryzen 7040U-reeks.

In een interview met Tom's Hardware zet AMD-woordvoerder Matthew Hurwitz de twee chipsets uiteen: "De Ryzen Z1-reeks is gebouwd met handheld-gaming voorop. Daarvoor hebben onze ingenieurs de chips van specifieke voltagecurves voorzien — dat kaliber optimalisatie en validatie moeten we niet trivialiseren."

"Ondanks het feit dat de bouwstenen (zoals Zen 4 en RDNA 3) identiek zijn voor de [Ryzen] 7040- en Z1-series, komen de eindproducten met hun eigen karakteristieke eigenschappen, doelgerichte op hun eigen use cases." Hurwitz voegt daaraan toe dat om die reden ook de AMD Ryzen AI Engine op de Z1-chips uitgeschakeld is.

Ondanks het specifiek afstellen van de Ryzen Z1-chips op mobiel gebruik, heeft AMD noch Asus ooit verhelderd op wat voor wattage en kloksnelheden de apu's van de ROG Ally precies opereren. AMD stelt dat de Ryzen 7040-reeks tussen de 15 en 30 watt verbruikt; een interne bron van Tom's Hardware meent dat de Ryzen Z1-chips af kunnen dalen tot 9 watt.

De ROG Ally staat aanstaande 11 mei officieel te verschijnen, al blijven officiële adviesprijzen voor de Windows 11-handheld nog uit. Gelekte prijzen voorspelden eerder wel dat de duurste uitvoering mogelijk 700 dollar kost.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!