AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent
Gamer.nl
Nieuws

AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent

Volgens berichtgeving op het Chinese forum href="http://www.boardchannels.com.cn/forum.php?mod=viewthread&tid=110198&from=portal" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Board Channels</a> heeft AMD recentelijk een prijsverhoging voor partnerfabrikanten aangekondigd. De bestaande reeks Radeon RX 6000-chipsets zouden 10 procent meer gaan kosten.

Op Board Channels komen veel ingewijden uit de Aziatische hardware-industrie samen. Ene 'Master One' zou daarbij gesproken hebben over "berichten van bovenaf" waarin AMD de prijstoename richting partnerfabrikanten doorspeelt. De 10 procent extra kosten zouden voor deze partners neerkomen op 20 tot 40 dollar extra materiaalkosten.

In hoeverre die prijstoename zichtbaar wordt voor consumenten, zal in de komende twee weken ongeveer uit moeten harden. Derde partijen die Radeon-videokaarten afleveren kunnen daarnaast de vraagprijzen nu al ophogen, om de duurdere chips te anticiperen. 

De vraagprijzen voor Radeon-videokaarten werden, net als bij concurrent Nvidia, al flink opgehoogd sinds de aftrap van de Radeon RX 6000-generatie. AMD zelf gaf echter meermaals aan dat het merk "zo veel mogelijk gpu's in de handen van gamers" wilde krijgen, het liefst tegen de originele richtprijs. Op AMD's eigen webwinkels worden huiseigen videokaarten dan ook vaak tegen die tarieven verkocht.

©GMRimport

Onduidelijk is vooralsnog of AMD de prijstoename ook voorsteld bij partners als PlayStation en Xbox, wiens consoles evenals gebruikmaken van RDNA2-chipsets. Op Board Channels werd enkel gesproken over prijsverhogingen richting de fabrikanten van add-in boards (AIB).

De ingewijde in kwestie zou ook AMD's reden voor de prijstoename achterhaald hebben. Deze zou wijtbaar zijn aan TSMC, de leverancier van het sicilium waar AMD vrijwel alle Radeon- en Ryzen-chips op bakt. Vermoedelijk zijn TSMC's prijzen dermate gestegen dat ook AMD nu "mee moet" met een prijsinflatie.  

TSMC's (en daarmee AMD's) hogere prijzen komen niet uit het niets. Sinds eind 2020 wordt de hardware-wereld geplaagd door mondiale chiptekorten, waarvoor het einde nog lang niet in zicht lijkt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!