AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent
Nieuws

AMD verhoogt prijzen RDNA2-gpu's voor partners met 10 procent

Volgens berichtgeving op het Chinese forum href="http://www.boardchannels.com.cn/forum.php?mod=viewthread&tid=110198&from=portal" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Board Channels</a> heeft AMD recentelijk een prijsverhoging voor partnerfabrikanten aangekondigd. De bestaande reeks Radeon RX 6000-chipsets zouden 10 procent meer gaan kosten.

Op Board Channels komen veel ingewijden uit de Aziatische hardware-industrie samen. Ene 'Master One' zou daarbij gesproken hebben over "berichten van bovenaf" waarin AMD de prijstoename richting partnerfabrikanten doorspeelt. De 10 procent extra kosten zouden voor deze partners neerkomen op 20 tot 40 dollar extra materiaalkosten.

In hoeverre die prijstoename zichtbaar wordt voor consumenten, zal in de komende twee weken ongeveer uit moeten harden. Derde partijen die Radeon-videokaarten afleveren kunnen daarnaast de vraagprijzen nu al ophogen, om de duurdere chips te anticiperen. 

De vraagprijzen voor Radeon-videokaarten werden, net als bij concurrent Nvidia, al flink opgehoogd sinds de aftrap van de Radeon RX 6000-generatie. AMD zelf gaf echter meermaals aan dat het merk "zo veel mogelijk gpu's in de handen van gamers" wilde krijgen, het liefst tegen de originele richtprijs. Op AMD's eigen webwinkels worden huiseigen videokaarten dan ook vaak tegen die tarieven verkocht.

©GMRimport

Onduidelijk is vooralsnog of AMD de prijstoename ook voorsteld bij partners als PlayStation en Xbox, wiens consoles evenals gebruikmaken van RDNA2-chipsets. Op Board Channels werd enkel gesproken over prijsverhogingen richting de fabrikanten van add-in boards (AIB).

De ingewijde in kwestie zou ook AMD's reden voor de prijstoename achterhaald hebben. Deze zou wijtbaar zijn aan TSMC, de leverancier van het sicilium waar AMD vrijwel alle Radeon- en Ryzen-chips op bakt. Vermoedelijk zijn TSMC's prijzen dermate gestegen dat ook AMD nu "mee moet" met een prijsinflatie.  

TSMC's (en daarmee AMD's) hogere prijzen komen niet uit het niets. Sinds eind 2020 wordt de hardware-wereld geplaagd door mondiale chiptekorten, waarvoor het einde nog lang niet in zicht lijkt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error