AMD Ryzen 9 7950X loopt heet op in vroege benchmark
Nieuws

AMD Ryzen 9 7950X loopt heet op in vroege benchmark

Een vroege sample van AMD's Ryzen 7950X-processor is inclusief benchmark opgedoken in de database van CPU-Z.

De resultaten van de benchmark werd, inclusief legio details, opgepikt door hardware-ingewijde @Tum_Apisak. De volledige uitslagpagina van CPU-Z valideert de resultaten, die AMD niet bepaald in het beste daglicht zetten. 

De nieuwste Ryzen 9 blijkt minimale vooruitgang te boeken in deze specifieke benchmark. Een concurrerende Core i7 van voorgaande generatie weet AMD's vlaggenschip nipt af te troeven in single-thread prestaties: 790 punten, tegenover AMD's score van 787. 

In multi-threading staat de 16-core processor wel fier bovenaan met 15.824 punten, enkel overtroffen door een vroege sample van de nog te verschijnen Core i9-13900K van Intel, met 24 rekenkernen (8 Performance + 16 Efficiency).

De vroege score — vermoedelijk wel afkomstig van een retail-processor — is mogelijk minder relevant dan andere details die uit de benchmark blijken. Zo heeft de Ryzen 9 7950X de benchmark afgelegd op een gemiddelde klokfrequentie van 5,2 GHz, nog ver onder de nieuwe 5,7 GHz boost-frequentie die AMD belooft. Desalniettemin benutte de cpu alsnog 170 watt aan stroomverbruik, het door AMD opgegeven TDP van de chip.

Dat wattage doet de nieuwe processor schijnbaar ook aardig heet oplopen. Tijdens de benchmark van CPU-Z piekte de 7950X op een relatief hoge 91 graden celsius. Dat gezegd te hebben, blijft het vooralsnog onduidelijk wat voor koeloplossing gebruikt is in deze vroege set-up. 

AMD's eerste Ryzen 7000-processoren, waaronder de Ryzen 9 7950X als vlaggenschip, staan 27 september aanstaande officieel te verschijnen. Gedurende de maand september zouden de eerste compatibele AM5-moederborden (te beginnen met de X670- en X670E-chipsets) ook geleidelijk uitgerold moeten worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error