AMD onthult Radeon RX 6600
Nieuws

AMD onthult Radeon RX 6600

Chipgigant AMD heeft gistermiddag hun nieuwste gpu uit de doeken gedaan: de RX 6600 (non-XT). De nieuwe videokaart richt zich hoofdzakelijk op 1080p-gameplay, zij het dan wel met hogere verversingsratio's.

De Radeon RX 6600-videokaarten hebben een richtprijs van 329 dollar, precies vijftig dollar onder de eerder verschenen Radeon RX 6600 XT

AMD's nieuwste budget-gpu draait op dezelfde Navi 23-chipset, 8 GB aan GDDR6-geheugen en 32 MB aan Infinity Cache, maar heeft iets minder rekenkernen, op een lagere kloksnelheid. De 32 compute units zijn hier teruggeschaald naar 28, met een standaardklok van 2.044 MHz en Boost-frequentie tot 2.491 MHz.

In de

Watch on YouTube

 toont AMD alvast enkele prestatievoorbeelden. Een game als Far Cry 6 tikt op 1080p-resolutie 75 frames per seconde aan, op de allerhoogste instellingen met raytracing en FidelityFX Super Resolution. Voor minder bombastische spellen, zoals Anno 1800, kan de gpu ook uitwijken naar 1440p-resoluties.

Watch on YouTube

Met de ietwat teruggedraaide rekenkracht is de non-XT-kaart ook weer iets zuiniger geworden. Het door AMD opgegeven total board power bedraagt 132 watt, welke over een enkele 8-pins stroomconnector geleverd kan worden. 

Qua fysiek ontwerp is er weinig verschil te zien tussen de RX 6600 XT en dit nieuwere model. AMD's eigen reference design maakt wederom gebruik van dezelfde vorm en enkele ventilator; bij partnerfabrikanten wordt de nieuwe gpu evenals vaak in de bestaande behuizingen gesoldeerd. 

De Radeon RX 6600-videokaarten zouden per direct verkrijgbaar moeten zijn. In de Benelux is de verkoop evenals begonnen, maar nog lang niet alle modellen zijn even goed verkrijgbaar. Op moment van schrijven vragen retailers ongeveer anderhalf maal de adviesprijs voor de nieuwe budgetkaart: circa 579 euro.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error